Probni završni ispit za učenike osmog razreda planiran je za danas i sutra u osnovnim školama širom Srbije. Na taj način učenici će se pripremiti za polaganje male mature.
Predviđeno je da učenici osmog razreda danas u 13 časova polažu test iz matematike, dok je sutra u devet časova planiran test iz srpskog, odnosno maternjeg jezika, a u 11.30 kombinovani test.
Ova proba treba da omogući učenicima da se upoznaju sa procedurama ispita i načinom polaganja.
Na probnom završnom ispitu učenici i zaposleni prolaze kroz utvrđene procedure ispita – vreme dolaska, potreban pribor, postupanje i pravila pre, u vreme i nakon završenog ispita, organizaciju prostora i rada, uloge odeljenjskog starešine, dežurnih nastavnika, supervizora.
Probni završni ispit održava se u matičnoj školi, u grupama ne većim od 15 učenika, uz poštovanje svih epidemioloških mera.
Test se ne ocenjuje, a za rešavanje je predviđeno 120 minuta.
U Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja u kome nastaju testovi za malu maturu tvrde da su vrlo pažljivo pripremali zadatke, napominjući da nema preciznih podataka da su probni testovi složeniji od onih u junu.
Do sada je uvek bila praksa da učenici okarakterišu probni završni kao složeniji test od samog završnog ispita. Pošto nema precizne statističke podatke o probnim završnim ispitima, samim tim se ne mogu porediti rezultati s pravim završnim ispitom.
U poslednjih pet godina, kako se vidi u zvaničnim izveštajima zavoda, testovi za završni ispit koncipirani su gotovo identično kada je reč o broju zadataka grupisanih po oblastima za srpski jezik i matematiku, i po predmetima u kombinovanom testu.
Svaki test ima po 20 zadataka.
Kombinovani konstantno sadrži najviše pitanja iz biologije (pet), najmanje iz hemije (tri) i po četiri zadatka iz fizike, geografije i istorije.
U svakom testu dominiraju zadaci s osnovnog nivoa, a najmanje ih je s naprednog.
Kada je u pitanju tip zadataka, zatvoreni (u kojima đaci pišu odgovor ili postupak rešavanja) ili otvoreni (kada među ponuđenim rešenjima treba da izaberu i obeleže ispravno) uočava se pravilo da na testu iz srpskog jezika uvek ima više „zatvorenih”, a na testu iz matematike „otvorenih” zadataka.
Na završnim ispitima u prethodne dve godine od ukupno 60 pitanja na sva tri maturska testa više od polovine činila su ona „na zaokruživanje”.
Od 20 zadataka iz matematike prošle godine čak devet je bilo zatvorenog tipa, dok se na takvom testu u junu 2016. i 2017. godine u samo dva zadatka od učenika očekivalo da od nekoliko ponuđenih odgovora izaberu tačan, a u 18 se tražilo da navedu postupak rešavanja.
U svakom slučaju prosvetari savetuju da đaci pažljivo slušaju nastavnike na početku testa kako ne bi pogrešili u procedurama koje su važne za realizaciju završnog ispita i poručuju da je za dobar rezultat na testu najvažnije pažljivo i smireno pročitati pitanja.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare