„Da bi neko zaradio“: Zašto je Irinej bački menjao pločice

Podeli:
Foto: NsHronika

Narušavanje spomenika kulture, hirovi i nepopravljiva šteta od koje neko može i da zaradi. Vladičanski dvor Eparhije bačke, u kojom stoluje episkop Irinej Bulović, dobio je novi izgled. Naime, umesto orginalnih pločica iz 1901. godine, koje su skinute i bačene, na ovaj objekat od nacionalnog značaja postavljene su pločice sa kompjuterski odštampanom šarom. Kako saznaje Nova.rs, iza ove ideje upravo stoji vladika Irinej, kojeg je u ovoj nameri podržao Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture. Novosadska istoričarka umetnosti Donka Stančić, koju je ovaj slučaj veoma potresao, tvrdi da je rekonstrukcija u tom obimu bila bespotrebna.

Naša sagovornica staje u odbranu ovog spomenika kulture i prva misao koja joj se otima je: „Jadan Vladičanski dvor, to je skandal“.

„Toj fasadi ništa nije falilo, nije bila potrebna obnova, barem ne ovakva kakva je sada izvedena – 95 odsto te fasade je bilo zdravo i trebalo je ostaviti u originalu iz 1901. godine. Mi konzervatori postojimo da popravljamo staro, a ne da samo polupamo, srušimo i da pravimo novo kako je to uradio Pokrajinski zavod. Odgovornost za ovaj skandal koji se desio u Novom Sadu je do Pokrajinskog zavoda i uprave Eparhije bačke“, ističe istoričarka kulture iz Novog Sada.

Foto: NsHronika

Ona podseća da je poseban cinizam to što su sredstva za obnovu dvora dobijena kako bi se Novi Sad predstavio kao Evropska prestonica kulture za 2021. godinu.

„Mi idemo u susret da budemo prestonica kulture Evrope, a istovremeno uništavamo jedan takav spomenik. Stare pločice su bile duplo deblje od ovih novih. Taj ružičasti ton dvora je narušen, ove nove pločice umesto ružičastog imaju braon ton. Oni nisu pogodili ni debljinu, ni boju“, upozorava istoričarka umetnosti i pita se koji su to stručnjaci iz Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture mogli to da dozvole.

Foto: NsHronika

„Nema tu nikakvog projekta, jer nije bilo istraživanja, već je ad hoc polupana fasada i zamenjena keramika“, objašnjava naša sagovornica i dodaje da je šteta nepopravljivljiva i da je ono što je polupano sada nemoguće vratiti.

Stančić dodaje i da ceo slučaj i njegovu pravu pozadinu treba ispitati.

„Ovaj posao, ne treba biti naivan, nije urađen tek tako. Ovaj posao je sa namerom urađen. A to neke nadležne službe ove države treba da ispitaju. Zbog čega je upravo ovo urađeno i koliko su miliona Grad i Pokrajina dali za posao koji je potpuno bio nepotreban. Iskorišćen je Novi Sad kao prestonica kulture da se to uradi, da bi neko verovatno zaradio. Nedopustivo je da se sve to radi na štetu spomenika kulture i zato me sve to jako nervira“, zaključuje naša sagovornica.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar