Foto: Slavica Panić/Nova.rs

Zavod za zaštitu prirode Srbije, u aprilu prošle godine doneo je rešenje po kome se na Zlatarskom i Uvačkom jezeru zabranjuje upotreba čamaca na benzinski i naftni pogon, već je obaveza da čamdžije koriste elektro motore. Da je odluka neprihvatljiva i ishitrena smatraju meštani i vikendaši ali i predstavnici lokalne samouprave Nove Varoši i Rezervata prirode Uvac, te da treba pronaći rešenje koje će štititi prirodu ali i uvažiti mogućnosti i potrebe ljudi.

Meštani priobalja i vikendaši, kojih je na Zlatarskom jezeru najviše, prikupili su više od 2.000 potpisa u peticiji koju će uputiti nadležnom ministarstvu, a kojom traže ukidanje zabrane korišćenja benzinskih i protivljenje obavezi korišćenja električnih motora. Ukoliko država ne ukine odluku o zameni benzina motorima na elektro pogon, vlasnici čamaca, njih oko 400, ove godine neće kupovati dozvolu za ribolov na vodama u kanjonu Uvca, a razmišljaju i o drugim vrstama protesta. Peticiju je pokrenulo Udruženje prijatelja Zlatarskog jezera.

„Motori na električni pogon, koji bi mogli da zamene sadašnje sa unutrašnjim sagorevanjem koštaju sedam hiljada evra, što je za većinu nas nedostižno. Manji motori, od 200 evra, zbog izuzetno male snage ne mogu se koristiti za prevoz. Moja kuća je na sedmom kilometru od brane, a samo u tom naselju ih je oko 30. Da bi došli do kuća, sad možemo da koristimo brod koji vozi petkom, subotom i nedeljom, a taj čamac može da preveze dvanaest lica i ne može da podmiri naše potrebe. Još više ljudi je u problemu na Uvačkom jezeru, a ukupno nas je oko 200. Mi nismo na vreme znali prošle godine kada je  odluka doneta, jer nigde nije objavljena. Žalili smo se kada je vreme za žalbu isteklo pa nam je i odbijena“, kaže za portal Nova.rs sekretar Udruženja ljubitelja Zlatarskog jezera Tihomir Stanojević.

Foto: Slavica Panić/Nova.rs

Zabrane su uvedene zbog očuvanja prirode a pre svega staništa Beloglavog supa, imajući u vidu činjenicu da sve veći broj ljudi posećuje ovo područije, a obilazak prostora obavljaju vodenim putevima. Međutim, pre ove odluke na snazi je bila obaveza da se na ovim jezerima mogu koristiti samo čamci do deset konjskih snaga, koji nisu remetili mir potreban zaštićenoj vrsti lešinara, čega se većina i pridržavala. Stanojević tvrdi da su oni postali kolateralna šteta bahatih vozača koji su na jezera dolazili sa znatno jačim čamcima i gliserima, kojima su divljali jezerom zabave radi.

„Beloglavi supovi su negde na dvadesetom kilometru od brane, tu ih je najviše, u delu kanjona, tu je i hranilište. Pre nekoliko godina 6 do 8 supova je došlo na peti kilometar, nismo im smetali i nije bilo nikakvih problema. Sada se pozivaju na njih, na zaštitu prirode i zaštićene vrste, za šta smo i mi naravno, ali mi nismo problem jer da jesmo, do sada bi istrebili te ptice, decenijama nije bilo problema. Više je nas koji imamo vikendice ali dosta je ljudi koji žive u priobalju ili svakodnevno dolaze na svoja imanja, a to svojim čamcima više ne mogu“, dodaje Stanojević.

Rešenje je pored kontrolisanog korišćenja plovila naložilo i niz drugih obaveza koje delom važe za sva tri jezera, uključujući i Radoinjsko koje je ujedno i akumulacija pijaće vode, pa je plovidba njime u potpunosti zabranjena. Obaveze naložene rešenjem Zavoda za zaštitu prirode, nisu bile prihvatljive ni za Rezervat prirode Uvac koji je u zakonskom roku uputio žalbu, ali je od strane drugostepene instance, Ministarstva zaštite živetno sredine, odbijena, što je potpisao ministar Goran Trivan.

Foto: Slavica Panić/Nova.rs

„Tehnički i finansijski je teško sprovesti to rešenje. Nije jednostavno kupiti samo elektromotore, to jeste investicija ali treba obezbediti i infrastrukturu koja bi omogućila punjenje baterija za njih. Za nas kao upravljača to nije lako finansijski sprovesti, kao ni za lica koja se bave prevozom turista ili vlasnike čamaca koji povremeno ili stalno borave na ovom području. Naveli smo i nezadovoljstvo građana dve lokalne samouprave, Nove Varoši i Sjenice kao i brojnih udruženja građana. Mi smo i dalje za pregovore u koje bi trebalo da se uključe obe opštine. Očekujemo rešenje koje će bar odložiti neke od tačaka rešenja, u ovom trenutku nije moguće uslove ispuniti“, rekla je za naš portal v.d. direktora Rezervata Uvac Miljka Dučić.

Miljka dodaje da je činjenica da je sve više posetilaca rezervata, samim tim i veće interesovanje ljudi da se bave uslugama prevoza putnika i zarađuju na taj način, ali nije moguće svima izaći u susret. Svakako je očuvanje prirode i njenih resursa na prvom mestu i to niko ne osporava ali se u obzir moraju uzeti svi činioci i potražiti rešenje koje neće diskriminisati ni jednu stranu. Rešenje između ostalog nalaže da se na Uvačkom jezeru u regiji meandra, u jednom trenutku može naći šest plovila, što niti je moguće odrediti niti kontrolisati, kao što nije moguće odrediti red vožnje niti tačno vreme polazaka čamaca. Teorija je jedno, stanje na terenu sasvim drugo.

Kako se najvećim delom jezera prostiru teritorijom opštine Nova Varoš, pitali smo i predstavnike ove lokalne samouprave za korake koje su preduzeli ili imaju nameru da preduzmu.

„Mi smo u januaru taj problem delegirali državnom sekretaru i ministarki Ireni Vujović. Oni su rekli da će do početka turističke sezone nešto preduzeti i pronaći neko rešenje. Trenutno stanje nalaže nabavku motora kojih nema na našem tržištu, a i enormno su skupi tako da će se ići u pravcu rešavanja problema, nadam se već tokom marta. Potrebno je naći balans između čuvara prirode, Rezervata Uvac i građana, verujemo da će se to i dogoditi i mi se za to zalažemo“, rekao nam je zamenik predsednika opštine Nova Varoš Branko Bjelić.

Motor na električni pogon, još ove godine, nije obavezan za brod koji vikendom prevozi putnike i policiju, a za čamce Rezervata Uvac do kraja iduće godine.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare