Foto: Privatna arhiva

Duže i od 20 dana srpski kamioni stoje na granici sa Kinom gde ih tamošnje vlasti ne puštaju u zemlju, iako bi, i zbog međudržavnih sporazuma, prolaz trebalo da bude jednostavan. Šta im nedostaje od papira, ne govore im na granici, a odgovor na to pitanje danima ne dobijaju ni u nadležnom Ministarstvu saobraćaja. “Kinezi mogu kod nas kako hoće, i da odvoze i dovoze robu, a mi ne možemo ni da uđemo”, kažu sagovornici Nova.rs koji se nalaze na graničnom prelazu između Kine i Kazahstana.

Srpski kamioni danima su na kazahstansko – kineskoj granici, u mestu Dostig. Neki od njih su tu čak 22 dana i ne mogu ni da naslute kada će ih pustiti u zemlju. To je slučaj sa Darkom, koji se uputio u Kinu da bi preuzeo robu.

“Imamo sa njima potpisan sporazum o slobodnoj trgovinu, sve je rešeno i za avio i železnički prevoz, ali nije za drumski. Mi u Kini imamo robu koju treba da preuzmemo, ali nas ne puštaju”, kaže on za Nova.rs.

Naš sagovornik navodi da ne znaju koji su im papiri potrebni, te da su se uputili u tu zemlju sa dokumentacijom koju inače traže sve druge države, ali da to očito nije dovoljno. Šta im je još neophodno, ne znaju.

Kako kaže, Kazahstanci ih uveravaju da će preći granicu sa TAK karticom, koja treba da sadrži podatke o vozaču, kamionu i prikolicu, ali su oni sada za to prvi put čuli.

“Kontaktirali smo ljude iz Ministarstva saobraćaja, ali ni oni ne znaju. Rekli su nam da postoji i sporazum o slobodnoj trgovini, da su poslali depešu u Kinu, ali odgovor ni posle 10 dana nisu dobili. Kinezi kod nas dolaze u fulu. Oni kod nas mogu kako hoće. Prošli smo celu Evropu, ne treba nam ni viza ni transportna dozvola”, ističe Darko.

Foto:privatna arhiva

Nisu uspeli pokušaji ni da razgovaraju sa kineskim graničarima.

“Pokušali smo da pričamo na engleskom, ali naravno, bez ikakvog efekta. Niko nije mogao da nam kaže kako da uđemo u zemlju”, navodi sagovornik Nova.rs.

Sa njim je i njegov kolega Zoran. On kaže da sada na granici ima nešto manje od 10 srpskih kamiona, ali da će se uskoro pojaviti još 17, a da problem neće biti rešen.

“Očajni smo”, kaže Zoran koji na granici čeka 17 dana.

Za sada nema nagoveštaja da će ovaj problem biti rešen. Kako ističu, i ljudi koji rade u Ministarstvu saobraćaja trude se da im pomognu, ali ne znaju kako.

“Svi vidovi transporta su visokoefikasni”

Inače, kako piše na sajtu Ministarstva spoljnih poslova, za ulazak srpskih državljana u Kinu viza nije potreba za boravak do dana. Piše i da su svi vidovi transporta “visoko efikasni” i ekonomski prihvatljiv.

Srbija je jedina država u Evropi koja sa Kinom ima potpisan Sporazum o slobodnoj trgovini, a primena je počela 1. jula ove godine. Taj sporazum bi samo posredno mogao da se odnosi na srpske vozače.

Si Đinping i Aleksandar Vučić Foto: Amir Hamzagić/Nova.rs

Zahvaljujući njemu više od 10.000 proizvoda bez carine moći će da se uveze iz Srbije u Kinu, dok će na isti način u Srbiju moći da uđe skoro 9.000 proizvoda. Carina, kao zaštita, ostaje za 10 odsto najosetljivijih srpskih proizvoda. Pre svega poljoprivrednih.

BONUS VIDEO Zajednička konferencija predsednika Kine Si Đinpinga i Srbije Aleksandra Vučića

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare