Počela je izgradnja auto-puta Beograd - Zrenjanin - Novi Sad, a za svega nekoliko godina cena tog projekta gotovo je duplirana. Prvo je rečeno da će nas ta saobraćajnica, dužine oko 105 kilometara, koštati 530 miliona evra, potom je ta ciftra porasla na 600 miliona, da bi početkom prošle godine vrednost radova dostigla neverovatnih milijardu evra.
Izgradnja autoputa od Beograda, preko Zrenjanina do Novog Sada najavljuje se već šest godina, a građevinci su na teren izašli tek u utorak, dakle nekoliko dana pre izbora. I ne samo što je ovaj posao dodeljen bez tendera kineskoj kompaniji “China Shandong International Economic and Tehnical Coorporation Group” (Šandong), sporno je i to što je vrednost ovog projekta drastično porasla za tri godine.
Prvo je još u februaru 2019. Godine rečeno da će nas izgradnja tog autoputa koštati 530 miliona evra. To je, najavljujući pregovore sa kineskim firmama, saopštio predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
“Važna je saobraćajnica Beograd-Zrenjanin, od Pupinovog mosta 56 kilometara do Zrenjanina. To je auto-put koji pregovaramo sa Kinezima da bude urađen i, ako se ne varam, tu bi cena bila oko 280 miliona evra. Kao što je 50 kilometara Zrenjanin-Novi Sad oko 250 miliona evra. Dakle ukupno oko 530 miliona evra”, rekao je Vučić.
Sledeće, 2020. godine, tadašnja ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović potpisuje Memorandum o razumevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije za izgradnju tog auto-puta sa direktorom kineskog “Šandonga”.
Tada je rečeno da je procenjena vrednost izgadnje tog auto-puta oko 600 miliona evra.
Poslednja cifra saopštena je u samoj završnici 2021. Godine, kada je tadašnji ministar građevinarstva Tomislav Momirović u javnost izneo novu vrednost projekta – reč je o čak milijardu evra.
„Ne možemo se fokusirati na nekoliko parcela kada gradimo tako važne infrastrukturne projekte. Taj projekat će koštati milijardu i par dolara više ili manje, nije ni važno“, rekao je tada Momirović, preneo je Istinomer, odgovarajući na pitanja o parcelama koje će morati da budu otkupljene od arapske “Al Dahre” za potrebe izgradnje tog autoputa.
Pripreme radove na izgradnji autoputa obišao je Goran Vesić, ministar građevinarstva u tehničkom mandatu. On nije otkrio javnosti kolika je vrednost radova.
Radove je obišao i kineski ambasador Li Ming i direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić.
Na osnovu onoga što je do danas poznato, ukupna dužina puta biće 105,4 kilometara.
Kako je saopšteno, na trasi auto-puta planirana je izgradnja četiri velika mosta (dva mosta preko Tamiša, most preko Begeja i most preko Tise) i četiri mosta preko kanala i prolaza za put, kao i preko ukrštaja sa prugom, 20 nadvožnjaka, sedam podvožnjaka i 47 propusta.
Projektovana brzina biće 130 kilometara na čas na auto-putu, odnosno 100 kilometara na čas na delu brze saobraćajnice.
****