Foto: BZA / Alamy / Alamy / Profimedia

Nakon što je Telenor korisnike svojih usluga obavestio da će povećati cenu tarifa, podigla se "velika prašina" među potrošačima koji se pribojavaju da bi usled raskida ugovora mogli biti oštećeni. Iz udruženja potrošača daju precizna uputstva, kako bi korisnici mobilnih usluga izbegli eventualna oštećenja ili jednostrano kršenje ugovorne obaveze.

Posle obaveštenja o poskupljenju usluga, pojedini korisnici Telenora odlučili su da raskinu ugovor. Međutim, na društvenim mrežama pojavila se informacija da ovaj pružalac mobilnih usluga ucenjuje svoje korisnike, te da im oduzima brojeve telefona i ne dozvoljava da ga prebace u pripejd ili prenesu u drugu mrežu. One korisnike koje su preko ugovorne obaveze uzeli i telefon uplašila je navodna informacija da ga Telenor neće otkupiti.

Izvor: Privatna arhiva

Telenor je demantovao ove informacije i obavestio korisnike da mogu da zadrže svoj broj, prenesu ga u drugu mrežu ili pripejd.

Poskupljenje su pravdali rastom troškova celokupnog poslovanja, te je SMS poruka koju su korisnici dobili glasila: „Hvala na dosadašnjem poverenju. U želji da nastavimo sa transparentnim i otvorenim odnosom, obaveštavao vas da smo doneli odluku o povećanju cena naših usluga od 9. decembra u proseku oko 6,93%“.

Goran Papović iz Udruženja potrošača Srbije kazao je za Nova.rs da, kada je reč o poskupljenju, svako ima pravo da poskupi svoje usluge, ali „da je način na koji se poskupljuje i obraća potrošačima nezakonit“.

„Ucena Telenora je nezakonita, da ako hoćete da odustanete od ugovora ne možete da zadržite svoj broj. To je pokušaj da vas kao potrošača dovede u zabludu da odustanete od toga i da se ne prebacite kod drugog operatera. Prvi put smo se suočili sa time da vas neko ucenjuje da ćete, ako promenite operatera, izgubiti broj“, kaže Papović.

On ističe da potrošač sam treba da odluči šta će uraditi sa svojim ugovorom.

„Oni koji prekidaju ugovor treba da odaberu opciju koja njima najviše odgovara, da li da telefon koji su uzeli otplate po jeftinijoj ceni, da razliku plate kao tržišnu robu koja ne može biti veća nego ona koja je stvarno tržišna. Zakonski ne postoji opasnost da potrošači ostanu oštećeni, ali postoji opasnost obmane od strane Telenora. Mi smo zamolili potrošače da nam se obrate ako imaju bilo kakav problem, nisu zadovoljni načinom na koji im se Telenor obraća ili im nude uslove raskida ugovora“, naveo je Papović.

Jovan Ristić iz Udruženja potrošača „Efektiva“ rekao je za naš portal da svako ima pravo da poskupljuje svoje usluge, ali da mora biti svestan posledica, te da „građani, ako su složni, mogu da ga osujete i pokažu mu da će snositi posledice“.

Ristić je pojasnio na koji način potročaći mogu raskinuti ugovor.

„Mi imamo zakonsko sredstvo u vidu raskida ugovora bez obaveze naknade štete, pod uslovom da se potrošač izjasni u roku od mesec dana da hoće raskid. Ukoliko trgovac menja ugovor u smislu da menja cenu, tarifu, sadržinu paketa, dužan je da mesec dana pre te promene obavesti potrošače da bi oni mogli da se izjasne da li žele da raskinu ugovor. Nakon mesec dana stupaju na snagu novi uslovi i tu više nema onog pravila da nakon raskida ugovora ne snosite štetu“, objašnjava stručnjak iz „Efektive“.

Naglašava da tu ništa ne sme da bude na štetu potrošača, te da je svaka priča da u tih 30 dana potrošač treba da plaća neke penale potpuno netačna, jer se radi o jednostranoj promeni ugovora.

Šta s telefonima uzetim preko ugovora

Kada je reč o korisnicima koji su uz ugovor uzeli i mobilni telefon, Ristić kaže da ni oni nikako ne smeju biti kažnjeni.

„Postoji mogućnost ili da vratite telefon ili ćete nastaviti da ga otplaćujete, na vama je šta ćete da uradite“, kaže Ristić.

Sve svoje korisnike Telenor je obavestio da ukoliko nisu saglasni sa najavljenom promenom, u skladu sa članom 107 Zakona o elektronskim komunikacijama imaju mogućnost da raskinu pretplatnički ugovor bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, i da to mogu da učine zaključno sa 8. decembrom ove godine u bilo kojoj njihovoj poslovnici.

I oni koji su kupili uređaj preko Mobi banke moći će da raskinu ugovor, uprkos informacijama koje se pojavljuju i u kojima se navodi da će građani morati operatoru da isplate novac za uređaj, za Biznis.rs rekao je predsednik Udruženja potrošača “Efektiva” Dejan Gavrilović.

„To nije tačno jer u tom slučaju imamo trgovinu između tri učesnika. Banka je odobrila kredit za kupovinu mobilnog telefona, on je isplaćen na račun Telenora, koji je dobio sav novac i ne može da uslovljava potrošača da izmiri kredit banci. Građani će jednostavno moći da raskinu ugovor, a da nastave i dalje da plaćaju rate Mobi banci“, ističe Gavrilović.

Cene mobilnih usluga kod nas i u regionu

Nakon obaveštenja o poskupljenju usluga Telenora napravili smo poređenje cena usluga sa zemljama u regionu.

Na sajtu Telenora Srbije navodi se da paket Total 25 (uz telefon) sadrži 25 GB, uz neograničene minute i poruke, i njegova cena trenutno iznosi 3.599 dinara.

U susednoj Crnoj Gori, isti taj paket u Telenoru košta 29,99 evra, što u dinarskoj protivvrednosti iznosi 3.527 dinara.

„Moj BH Telecom“, pružalac mobilnih usluga u Bosni i Hercegovini, u okviru paketa Extra L nudi 3.000 minuta, 1.500 SMS poruka i 20 GB interneta. Njegova cena iznosi 44 KM (konvertabilne marke), odnosno 2.645 dinara.

U hrvatskom Telekomu cena paketa koji sadrži 5.000 minuta i SMS-ova, kao i 15 GB interneta po maksimalnoj brzini, iznosi 159 kuna, tj. 2.488 dinara.

Bugarski „Vivacom“ operater u okviru paketa koji nudi 20.000 MB, odnosno 19.5 GB interneta, neograničene pozive za Bugarsku i ka zemljama Evropske unije, košta 1.861 dinar.

Bonus video: Tehnologija 6G, mobilni telefoni, kompjuteri

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare