Jaka i razorna superćelijska oluja koja je pre nekoliko dana pogodila Srbiju, a po najavama meteorologa, ponovo je pred našim vratima, ostavila je za sobom veliku materijalnu štetu. Tokom nevremena, građanima su uglavnom stradali automobili, krovovi na kućama, ograde, ali i razni kućni električni uređaji. Neki od njih su možda tek kupljeni, kao što je, recimo, frižider jedne Beograđanke Suzane Krtinić koji je stradao od udara groma. Nažalost, mnogi potrošači, između ostalog i Suzana, nisu znali da li imaju pravo na reklamaciju s obzirom na to da su se pokvarili u garantnom roku. Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" objašnjava da ako dođe do ovakvog slučaja, prodavac nije odgovoran za kvar koji je nastao jer je u pitanju dejstvo više sile.

Suzani je pre mesec dana „crkao“ frižider koji je bio star desetak godina. Kako objašnjava za Nova.rs, čudno je zvučao u poslednje vreme, slabo je hladio, pa je došlo vreme za njegovu zamenu.

Zato je kupila nov kombinovani frižider na rate, i to baš neposredno pred superćelijsku oluju koja je u više navrata pogodila Srbiju,

„Nemam sreće, šta da vam kažem. Nek smo mi živi i zdravi. Što bi se reklo, o njegovu glavu. Kupila sam frižider pre petnaestak dana, na rate, u jednoj velikoj prodavnici elektronike. Izabrala sam kombinovani obzirom da mi treba i zamrzivač. Tek sam dala prvu ratu. Šta da se radi… Sedeli smo u dnevnom boravku kada je odjednom u kuhinji počelo da puca. Kada sam skočila, imala sam šta i da vidim – frižider se pušio, doslovno rečeno“, objašnjava do detalja naša sagovornica.

Foto: Shutterstock

Odmah je, kako ističe, isključila celu struju u stanu, a zatim je sačekala da prođu oluja i grmljavina, kako bi pozvala ovlašćenog servisera za fižider.

„Samo mi je bilo u glavi: frižider je tek kupljen, nema šanse da ga ne poprave. Međutim, šipak. Objasnili su mi da, iako je pod garancijom i to narednih pet godina, ovakav slučaj ne ulazi u to, obzirom da je u pitanju viša sila. Kao, nisam kriva ni ja, ali ni oni, ali da svakako pošaljem zahtev, pa ću dobiti odgovor. Razumem, naravno. Zapravo, ja sam kriva zato što nisam isključila sklopku i mirne glave čitala knjigu na krevetu dok je grmelo“, dodaje Suzana.

PROČITAJTE JOŠ:

Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača „Efektiva“ objašnjava da prodavac u ovakvim slučajevima, kao što je slučaj Beograđanke Suzane, nije odgovoran za kvar koji je nastao.

„Kada dođe do kvara koji nije uzrokovan na taj način, dakle pričamo o onim standardnim kvarovima koji se dešavaju u roku saobraznosti od dve godine ili dok je pod garancijom, koja inače daje veće pravo potrošaču u odnosu na saobraznost, onda potrošač prvo treba da izjavi reklamaciju, a uređaj će biti odnet na ispitivanje. U zavisnosti od toga šta se utvrdi, ide i rešavanje reklamacije. Ako se ispostavi da je uređaj imao fabričku grešku, onda će se postupiti prema Zakonu – ili popravka uređaja ili zamena novim uređajem ili povraćaj novca. Sve zavisi u kom periodu je došlo do kvara. Ako je, recimo, došlo do kvara u prvih šest meseci od kupovine, potrošaču sleduje ili zamena uređaja ili povraćaj novca. A ako je prošlo šest meseci od kupovine, sleduje popravka uređaja, ali samo jedna popravka za taj kvar. Ako bi se on ponovio, opet potrošač ima pravo na zamenu ili povraćaj novca. To su pravila koja propisuje Zakon o zaštiti potrošača“, navodi Gavrlović.

frižider
Frižider, Foto: JYPIX / Alamy / Alamy / Profimedia

Ipak, kako dodaje, u stvarnosti je drugačija situacija.

„U stvarnosti se dešava da potrošač preda uređaj na reklamaciju i dobije odgovor nakon par dana da je uređaj ispravan. To se događa najčešće sa telefonima i lap topovima. Onda ga vrate ganazad, a kvar se i dalje ponavlja. Tu je onda po sredi dokazivanje. Sve se svodi na neku upornost ljudi, uglavnom. Kada, nažalost, ljudi prave gužvu, galamu u radnji, onda prodavac nekako reaguje. Prodavci uglavniom prihvate reklamaciju, ali je odbiju rekavši da je sve u redu, a kvar se i dalje manifestuje“, ističe Gavrilović.

Saveti električara pred nevreme: Isključite osigurač i sklopku

Električar Tomislav Micić za Nova.rs objašnjava da je, tokom nevremena, najbezbednije i za kuću i za kućne uređaje da isključite osigurač i sklopku.

„Prilikom superćelijske oluje koja je prethodnih dana pogodila Srbiju, dolazi do atmosferskih pražnjenja koja se najčešće prenose kroz strujnu mrežu. Tako i dolazi do stradanja uređaja. Najosetljiviji su oni uređaji koji imaju elektroniku, recimo televizor, razni adapteri za televizore, ruteri, kompjuteri, čak i uređaji u koje se ugrađuje elektronika kao što su to mašina za pranje veša i posuđe. Takođe, osetljiva je i kablovska jer grom neretko hoće da udari u kablovsku, negde u blizini mesta gde stanujete, pa se prenese preko kablovske mreže i može da se ošteti taj prijemnik televizora“, kaže naš sagovornik.

Tomislav Micić Foto: Privatna arhiva

Električar zato savetuje da pred svaku promenu vremena, posebno ukoliko je najavljena i pretpostavljamo da će se desiti, uređaj izvučemo iz struje i odvojimo ga od kablovske mreže.

„Ranije je bilo dosta televizora koji su koristili antenski prijem, tako da se nekako znalo da posle nevremena, imamo pune ruke posla. Sada, međutim, nema antena. Sada se, maltene, u svaki kućni aparat ugrađuje elektronika, pa je najbolje da isključimo iz struje i na taj način obezbedimo da se sigurno neće pokvariti. S druge strane, na primer, bojler nije osetljiv jer unutra ima samo grejač“, dodaje električar.

Što se tiče slučaja Beograđanke Suzane, električar objašnjava da sanacija kvara uređaja usled groma zapravo zavisi od procene ovlašćenog servisa koji treba da primeti da li je taj uređaj nastradao od groma ili nije.

„Moralo bi baš da se primeti da je, recimo, izgorela ploča uređaja. Nekada nije baš lako proceniti da li je taj uređaj stradao od udara groma, nekog pražnjenja ili nije. Može biti da nastrada za vreme nevremena, a da se to ne prepozna u nekom servisu. Vrlo je moguće. Ima raznih situacija“, dodaje Micić.

BONUS VIDEO: Nevreme u tri dana dovelo sporstki centar „Olivera Jevtić“ od ogromne do totalne štete

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare