Nezadovoljstvo stanovnika juga Srbije, ali i naših ljudi u dijaspori zbog najavljenog ukidanja avio-linije od Niša do Bergama se ne smiruje o čemu svedoče brojni komentari na društvenim mrežama i apeli da se linija ne ukida. Na žalost, za sada je stanje nepromenjeno i irska niskotarifna avio-kompanija „Rajaner“ neće nakon 25. februara leteti na pomenutoj liniji.
Letovi su prvobitno bili dostupni na sajtu ove kompanije do 25. marta, ali su oni koji su kupili karte nakon 25. februara dobili mejl sa obaveštenjem da su letovi otkazani. Putnicima je ponuđena opcija besplatne promene leta na neku drugu destinaciju u mreži kompanije ili puni povraćaj novca.
Iz „Rajanera“ su ukidanje letova obrazložili „komercijalnim“ razlozima, ali u to obrazloženje malo ko u Nišu veruje jer su avioni bili „krcati“ od samog uvođenja linije, oktobra 2016. godine.Veliki broj građana ubeđen je da bi Niš sačuvao liniju do Bergama, ali i ostalih 13 koje su ukinute u poslednje četiri godine, da je aerodrom ostao u nadležnosti grada.
„Šta kažu oni što glasaše da se aerodrom da Beogradu? Sram vas bilo, naprednjaci! Dali ste ga Beogradu, oteli ste ga od građana Niša! Srbija radi, Beograd se gradi!“, samo su neki od komentara koje su ovih dana mogli da pročitaju na društvenim mrežama. Ima i onih koji smatraju da iza ukidanja linije od Niša do Bergama, koja je bila jedina avio-veza juga Srbije sa Italijom, stoje interesi aerodroma u Beograda i avio-kompanije „Er Srbija“.
Narodni poslanik Narodne stranke Đorđe Stanković rekao je za portal Nova.rs da razloge ukidanja jedne po jedne linije iz Niša treba tražiti u tome što „Er Srbija“ drži monopol u Srbiji i radi u korist „Vansija“ koji nastoji da poveća broj letova i u Beogradu i u Prištini, pošto drži pod koncesijom oba aerodroma.
„Oduzimaju se linije koje su dobro radile i takvim odnosom prema „lou kost“ kompanijama, dovešće aerodrom „Konstantin Veliki“ u situaciju da ima samo letove „Er Srbije“. To neće biti „lou kost“ letovi, već letovi koji će koštati 150, 200 ili više evra. Takve cene će oterati putnike i može da se dogodi da „jednim klikom“ ugase niški aerodrom“, istakao je Stanković.
On je podsetio da su za oduzimanje aerodroma gradu i stavljanje pod državnu upravu glasali odbornici Skupštine grada iz redova Srpske napredne stranke i Socijalističke partije Srbije.
„Zbog te odluke najpre smo se suočili sa činjenicom da je država bez ikakvog objašnjenja odbila „Rajanerove“ predlog za otvaranje baze u Nišu i dovođenje svoje flote, a onda je odbijen predlogom te kompanije da pokrene letove do Frankfurta i Hurgade. Sada imamo i gašenje linija. Niš ima šansu da se razvije ako vratimo kontrolu nad aerodromom i sami odlučujemo o budućnosti letova iz našeg grada“, naglasio je Stanković.
Miloš Bošković, građanski aktivista i jedan od organizatora protesta u Nišu kojim su građani 2018. godine pokušali da se izbore da aerodrom ostane u nadležnosti grada, rekao je za Novu.rs da ne možemo da budemo 100 posto sigurni zbog čega je ukinuta linija Niš-Bergamo, ali da „senka sumnje“ postoji iako je „Rajaner“ rekao da se radi o komercijalnim razlozima.
„Crv sumnje postoji jer već imamo loše iskustvo. „Rajaner“ je hteo da uvede liniju do Frankfurta, a onda je Vlada Srbije našla način da ga blokira rekavši da „Er Srbija“ već ima tu liniju iz Niša tako da ne može niko drugi da je ima. Kako je to bilo moguće da urade ne znam, zato što postoji Ugovor o otvorenom nebu koji tako nešto u Evropi ne dozvoljava, a potpisnica ugovora je i Srbija“, rekao je Bošković.
Aleksandar Đorđević, glavni i odgovorni urednik portala Fly Naissus koji se već skoro deceniju putem raznih kampanja, anketa i peticija bori za dolazak niskotarifnih avio-kompanija u nišku fazdušnu luku rekao je za portal Nova.rs da je od momenta preuzimanja od strane države, aerodrom u Nišu slučajno ili ne izgubio 14 linija. „Rajaner“ je ugasio četiri linije i to do Bratislave, Dizeldorfa, Berlina i Bergama. „Swiss“ se poptupno povukao sa linjom do Ciriha, dok je „Er Srbija“ ukinula letove do Budimpešte, Bolonje, Rima, Salzburga, Geteborga, Hanovera , Nirnberga, Baden Badena i Fridrihsafena, koje su pri tom bili subvencionisani od strane Vlade Srbije.
„Ono sto više brine je zapravo činjenica da nijedna niskotarfina linija, od preuzimanja aerodroma od strane države do danas, nije uvedena. Zbog čega? Ukoliko imate dve niskotarfine avio-kompanije, a pritom date subvencije državnoj avio-kompaniji da saobraća sa istog aerodroma, ali ne pod istim uslovima, to je na prvi pogled sporvođenje monopola koji mnogo može da naudi daljem razvoju onih koji ne dobijaju te iste subvenicije. Iako su subvencije nacionalnom avio-prevozniku dodeljene na javnom tenderu, čini se da su uslovi tendera bili napravljeni tako da ih može ispuniti samo „Er Srbija“, izjavio je Đorđević.
On je podsetio da je uz to kompanija „Rajaner“ bila sprečena od strane Direktorata za civilno vazduhoplovstvo Srbije da pokrene liniju do aerodroma Frankfurt-Han, jer navodno ta linija može štetiti nacionalnom avio prevozniku koji obavlja isti let.
„Svaka linija je veliki gubitak za jedan aerodrom. Linija do Bergama bila je ne samo najbrži način da se dođe do izuzetno ekonomski važnog regiona Lombardije i dijaspore koja tamo živi, već i važan transferni aerodrom na kome su putnici iz Niša često presedali kako bi došli do svojih krajnjih odredišta. Bergamo je jedna od najvećih baza „Rajanera“ do koje smo mogli stići sa presedanjem na čak 97 redovnih linija te avio-kompanije i 16 sezonskih linija. Mislim da je gubitak prevelik i da je moglo da se učini mnogo toga kako bi se izbegla ovakva odluka“, kazao je Đorđević.
Po njegovom mišljenju ukidanje jedne linije nema direktno veze sa samim aerodromom, ma ko bio njegov vlasnik. Međutim, dodao je, postoji mnogo mehanizama da se spreči takva odluka.
„Smatram da je velika je odgovornost države pa i samog preduzeća koje upravlja aerodromom, a koji je u vlasništvu države, da dopusti da niskotarfine avio kompanije odu sa niškog aedoroma, jer bi to bio početak njegovog kraja. Koliko sam upoznat, postojali su pregovori sa rukovodstvom aerodroma, ali nisam u potrpunosti siguran na koju temu. Nadam se da na njima nije bilo reči o povećanju cena aerodromskih usluga. Dogovor o nastavku ovih letova nije postignut i samim tim linija je ukinuta“, istakao je Đorđević.
On je naglasio je veoma je bitno da takse, koje plaćaju niskotarifne avio-kompanije, ostanu nepromenjene.
„Trenutne takse iznose tri evra po dolazećem putniku. Ukoliko te takse budu povećane, vrlo je izvesno da uskoro nećemo imati niskotarifne avio-kompanije u Nišu. Ovaj scenario dogodio se na mnogo bitnijim aedoromima širom Evrope i mi to ne bi smeli da dozvolimo ni po kojoj ceni. Mislim da bi takva odluka imala veoma ozbiljne posledice, ne samo po aerodrom, nego i po ekonomiji ovog regiona uopšte“, rekao je Đorđević.
Prema njegovim rečima, ukoliko se takse po putniku povećaju, onda je odlazak svih niksotafinih avio-kompanija iz Niša skoro pa zagarantovan u toku ove godine. U tom slučaju, dodao je, ostala bi jedino „Er Srbija“ koja bi se po završetku milionskih subvenicija gotovo sigurno povukla sa niškog aedoroma.
BONUS VIDEO: Radovi na aerodromu Nikola Tesla
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare