Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Cena sirove nafte od 1. novembra 2020. do danas beleži trend rasta - sa oko 40 dolara po barelu dostigla je 60 dolara, što je poskupljenje od oko 50 odsto. To nipošto ne znači da će cena goriva u Srbiji da poraste za toliki procenat. Jer, da je cena sirove nafte i nula dolara, litar goriva bi na pumpama koštao sto dinara, kaže za portal N1 Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije. On potvrđuje da će, zbog rasta cena svetske nafte, porasti i cena goriva u Srbiji. Za koliko, kaže da nije moguće precizirati.

„Cena nafte na globalnom tržištu  nije jedina koja utiče na cenu benzina u Srbiji. Ona ima najdominantniji uticaj na cenu, ali ne i jedini“, kaže Mićović.

Procene kada i za koliko dinara možemo da očekujemo porast cene benzina u Srbiji Mićović kaže da je nikada ne iznosi.

„Razloga je jednostavan – precizna procena nije moguća, pošto na cenu goriva mnogo toga utiče. Vreme je pokazalo da tržište Srbije, kao i tržšta u Evropi, jednako senzitivno reaguje na promene cene nafte na svetskom tržištu, pošto zavisi od uvoza“, navodi on.

Podseća da je prošle godine cena goriva smanjena za 30 dinara, jer je pojeftinila sirova nafta.

„Cena sirove nafte raste od početka novembra prošle godine, ali se cene goriva u Srbiji nisu odmah promenile. Čitava dva meseca nije bilo nikakve promene, bez obzira što je svetska cena rasla, a onda je zbog povećanja troškova u lancu moralo da dođe do korekcije cene“, kaže Mićović.

Globalna berza nafte, kako ističe, utiče na sva tržišta..

„Bez obzira koliko ste uvozno zavisni, uvek se trudite da je valorizujete po berzanskoj ceni, pa se tako menja i cena goriva“, navodi on.

Pošto raste cena sirove nafte, može da se očekuje da će rasti i cena goriva.

Na opasku da cene u Srbiji brže reaguju kada nafta poskupi, dok se sporije prilagođavaju kada cene nafte na svetskom tržištu padaju, Mićović kaže da je to „urbana legenda“.

„Jasno je da potrošači to tako participiraju, ali statistika koju već 5o godina pratim to dematuje“, navodi Mićović.

Tržište je, kaže, kompleksno.

„Dolazi sada do usaglašavanja nominalne vrednosti akciza u skladu sa indeksom potrošačkih cena u 2020. godini.  To će podići trošak proizvođača i uvoznika za jedan dinar. Kompanije će imati veći trošak, ali to ne mora da znači da će na svaku da utiče na isti način. Postoji mogućnost da neke neće morati da koriguju cenu“, naveo je Tomislav MIćović.

On objašnjava tezu da bi gorivo na pumpama u Srbiji koštalo sto dinara i u slučaju da je sirova nafta na svetskim berzama besplatna.

„Nafta košta nula dolara. Ali vi morate da platite tanker da odete po nju na Bliski istok, na primer, pa je pretovarite na ostrvo Krk, pa je naftovodom prepumpate u Rafineriju Pančevo. U rafineriji je preradite, pa je transportujete do pumpe. Kada država uzme sve dažbine koje naplauje, cela litre goriva ne bi bila ispod sto dinara. A, na početku je bila nula. Najveća stavka u ceni goriva su državni nameti – PDV, akcize i više naknada. Ako je cena goriva 140 dinara za litar, državi ide 80 dinara od toga“, objašnjava sagovornik portala N1.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare