Izgleda da je Novi Sad na meti državnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije", obzirom na to da se u poslednje vreme zbog nenormalno uvećanih računa za struju javljaju upravo Novosađani. Našoj redakciji sada se obratila i J. J. kojoj je, kako se čini, dogorelo do nokata pošto se od decembra prošle godine bori sa EPS-om zbog pogrešno očitane električne enegije. Njen uobičajeni račun od 2.000 dinara dostigao je iznos od čak 50.000 dinara.

Problemi građana sa uvećanim računima za struju i dalje traju, a kako nam mnogi od njih pišu, u poslednje vreme najviše žalbi stiže baš iz Novog Sada.

Tako je Novosađanka J. J. (puno ime i prezime poznati redakciji) svoje loše iskustvo sa „Elektroprivredom Srbije“ podelila sa redakcijom portala Nova.rs, pri čemu je istakla da ne vidi rešenje ovog problema, osim da sve iznese javno.

Kako nam objašnjava, problem nastaje u decembru prošle godine, kada u njen dom dolaze radnici EPS-a i menjaju staro brojilo novim, uz obrazloženje da će se merenje vršiti daljinski, direktno iz EPS-a.

PROČITAJTE JOŠ:

„Od tog momenta, stižu nam ili neočitani računi ili sa nekom nasumično stavljenom potrošnjom, a koje mi redovno plaćamo. Ipak, zabrinuti smo s obzirom na to da svakodnevno slušamo iskustva komšija i prijatelja o računima sa nenormalno visokim iznosima koji se kreću od 20.000 pa do 50.000 dinara. I kako čujemo, ovakve i slične situacije dešavaju se u celom Novom Sadu. Pri tom, novo brojilo ne znamo kako da očitamo, ni mi niti iko u našoj okolini. Sve u svemu, vlada totalna zbunjenost među ljudima u vezi sa računima za struju“, ističe naša sagovornica.

Najveći šok račun za jul

Kako dalje objašnjava, a avgustu je stigao račun za utrošenu struju u julu sa iznosom od čak 50.888,28 dinara, za količinu kilovata koji su, kako smatra, prvi put od zamene brojila zaista očitani, te obračunati zbirno.

„I to samo viša tarifa, utrošak niže tarife je opet nasumično upisan. Naravno, u šoku, prvo što nam je palo na pamet je da idemo direktno u ‘Elektrovojvodinu’ na šalter reklamacija, međutim, vidimo da su redovi za reklamacije, iz dana u dan, nepregledni, te majka šalje prigovor EPS-u mejlom. Odgovor od EPS-a dobija posle četiri dana, kojim se, uz vrlo upečatljivu rečenicu, prigovor odbija. Naveli su da ‘trenutno ne raspolažu podacima na osnovu kojih bi mogli da prihvate njen prigovor, te se isti smatra odbijenim’. Pa, čekajte, ko bi trebalo da raspolaže podacima ako ne EPS?!“, ogorčeno se pita ona.

Foto: Privatna arhiva

Naša sagovornica kaže da je na internetu pronašla dosta sličnih slučajeva i svi su, kao i njen, bili odbijeni. U svim tim obrazloženjima spominje se drugo pravno lice,“Elektrodistribucija Srbije“, zbog čega je ona bila još više zbunjena.

„Mi, potrošači, nismo ni u kakvom ugovornom niti bilo kom drugom odnosu s tim preduzećem iako se implicira da sve što se dešava spada u domen neke druge firme i da EPS ni za šta od toga nije odgovoran. Što, naravno, nije tačno, s obzirom da su potrošači u ugovornom odnosu sa EPS-om, a kakva je dalja raspodela nadležnosti odnosno ko očitava brojila, kada, iz kog razloga nisu očitana i slično, nas potrošače niti zanima, niti treba da nas zanima. U slučaju pokretanja potrošačkog spora pred sudom, za sve nepravilnosti u odnosu sa potrošačem odgovara EPS kao trgovac i postupalac po reklamacijama, a on se dalje raskusurava sa drugim firmama i pojedincima“, navodi ona.

Foto: Privatna arhiva

Ova Novosađanka koja se ne da lako prevariti (i ne treba), uputila se u čitav Zakon o zaštiti potrošača, a koji se, kako kaže, direktno krši zbirnim obračunavanjem potrošnje nakon osam meseci neočitavanja.

„Član 90 Zakona o zaštiti potrošača jasno kaže da se račun od opšteg ekonomskog interesa izdaje na osnovu ostvarene i izmerene potrošnje u toku jednog meseca. Naročito je interesantan deo koji nalaže da je trgovac dužan da dostavlja račune na takav način koji omogućavaju potrošaču da prati ostvarenu potrošnju i zaduženje, što je od decembra prošle godine, definitivno nemoguće“.

Računi od novembra do jula hronološki

Prema rečima naše sagovornice, novembar prošle godine je bio poslednji put da su potrošnja električne energije i račun bili realni. Svaki naredni mesec bila je „bajka za malu decu“.

„U novembru je ukupna potrošnja kilovata bila 261, što je ujedno i prosek potrošnje za ovo domaćinstvo (200-270 kilovata), izuzev leta svake godine (jul i avgust), gde je potrošnja nešto veća zbog korišćenja klima uređaja (350-400 kilovata). E sada, početkom/krajem decembra, postavljena su nova brojila. Račun za taj mesec stiže sa neočitanom potrošnjom, a novo brojilo se ne pojavljuje na računu. Ista situacija je i za račun za januar“, navodi ona dalje.

PROČITAJTE JOŠ:

Za februar, međutim, stiže račun na kom se prvi put pojavljuje novo brojilo, ali potrošnja na njemu je 0.

„Određeni broj kilovata (koji nikako ne odgova prosečnoj potrošnji tog domaćinstva) stavljen je na staro brojilo, zbog čega dolazim do zaključka da je ta potrošnja nasumično i odokativno unešena, s obzirom da stara brojila nisu prisutna vec dva-tri meseca. Nakon toga na računima se pojavljuje samo novo brojilo. Zatim, na računima za mart i april potrošnja je opet neočitana, stanje novog brojila je i dalje 0, i za višu tarifu (VT) i za nižu tarifu (NT). Naredna dva meseca – maj i jun, dolaze računi sa mizernom mesečnom potrošnjom od 30-40 kilovata, što prosečno domaćinstvo utroši za četiri-pet dana, te ponovo dolazim do zaključka da je potrošnja nasumično i odokativno unešena“.

Konačno, stižemo i do famoznog računa za jul mesec, na kom je prikazan utrošak od 1890 kilovata VT i 319 kilovata NT i koji iznosi više od 50.000 dinara.

„Ako pretpostavimo da su brojila koja su ugrađena u decembru prošle godine ispravna (da ispravno vrti i zbraja potrošnju), što je i dalje vrlo upitno, to bi trebalo da predstavlja zbirnu potrošnju od decembra meseca. Međutim, obračunato je kao potrošnja ostvarena u jednom mesecu, gde je 303 kilovata stavljeno u zelenu zonu, 1084 kilovata u plavu i 804 kilovata u crvenu zonu. Po kojoj logici!? Duplo više kilovata, pa i preko toga, u crvenoj zoni nego u zelenoj! Što je nečuveno, s obzirom da ovo domaćinstvo retko, skoro pa nikada (izuzetak: jul, avgust mesec) ne prelazi ni u plavu zonu, a kamoli u crvenu“, pojašnjava ona.

Novosađanka je bila i dalje uporna, te je uz pomoć prijatelja, uspela da brojilo očita, a podaci koje je zabeležila bili su i više nego realni.

„Po onome što smo mi očitali 1. septembra, to jeste to, ali samo za višu tarifu. Niša tarifa opet nije ni očitana za jul mesec, s obzirom da je razlika od stanja na računu do našeg očitavanja (mesec dana) 1231 – 319 = 912 kilovata, a to je opet nemoguće da jedno domaćinstvo potroši za mesec dana. Dakle, da sumiramo, od zamene brojila, odnosno od decembra meseca prošle godine do dana današnjeg, stanje nije očitavano, a i ako jeste, polovično. Potrošnja za sve to vreme ili nije unošena ili je unošena nasumično odnosno odkativno. Ja kao potrošač ne želim da izbegnem plaćanje, ali takođe ne želim i neću platiti ono što nisam potrošila“, poručuje ona.

Redakcija portala Nova.rs uputila je pitanja Elektroprivredi Srbije s tačnim podacima naše sagovornice, a u vezi sa njenim višemesečnim problemom. Međutim, do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor.

BONUS VIDEO: Veliki problem po novčanik građana: Zašto su podivljali računi za struju?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare