Da li možete da zamislite raspored časova prosečnog sedmaka gde između fizike i geografije, stoji čas finansijske edukacije? Ili učenika osmog razreda koji nakon čitanja lektire završava domaće zadatke na teme kao što je razlika između stepena inflacije i kamatne stope, prilike za investiciju i vrste štednje? Ako vam ovo deluje kao scenario nekog futurističkog filma - pogrešili ste, jer je upravo ovo skoro punih deset godina svakodnevica prosečnog tinejdžera u Danskoj.
Finansijska edukacija, kao deo obaveznog obrazovanog programa posle samo deceniju od primene, rezultirala je sa neverovatnih 71% finansijski pismenih stanovnika ove uređene nordijske zemlje, što je ujedno i jedna od najviših stopa na globalnom nivou. Na pitanje koliko smo daleko od Danaca i kakva je situacija po pitanju finansijske pismenosti mladih i finansijske edukacije uopšte u našoj zemlji, iz organizacije Dostignuća mladih u Srbiji odgovaraju da, suprotno očekivanju, temelji postoje i dobro su postavljeni i kod nas.
„Preduzetnički duh nikada nije manjkao ljudima sa naših prostora, a inicijative koje promovišu i edukuju mlade o preduzetništvu začetak su imale još pre petnaestak godina, od kada ih i mi pratimo i podržavamo. Preduzetništvu je inherentno dobro poznavanje finansija i osnova finansijskog poslovanja, a sami programi finansijske edukacije mladih počeli su da se sprovode proteklih godina, na prvom mestu zahvaljujući interesovanju i sistemskom usmerenju velikih banaka da daju doprinos ovoj oblasti. Iako smo još daleko od pomenutog danskog modela, našim tinejdžerima su te teme, kad im omogućite pristup, vrlo zanimljive“, navode iz ove organizacije.
SISTEMSKI PRISTUP FINANSIJSKOJ PISMENOSTI MLADIH: Uloga učitelja
I kao što iz Dostignuća mladih ističu da je sistemskim pristupom krenuo da se menja obrazovni ekosistem i raspoloženje prema programima finansijske edukacije u ranom adolescentskom uzrastu, tako je OTP banka Srbija ove godine napravila iskorak dalje i u odnosu na klasične mentorske programe organizovala prvi GENERATOR EDU. GENERATOR je sada već tradicionalna OTP platforma i konkurs za afirmacijuinovacija, a ovaj osmi po redu biće prvi koji će za temu imati održiva, inovativna, obrazovna programska i projektna rešenja na temu unapređenja finansijske pismenosti dece i mladih.
„Komponenta koja se nekako uvek previdi u dosadašnjim načinima promocije i unapređenja finansijske pismenosti mladih je osnovni nastavni kadar. Onaj koji je sa njima svaki dan u školama, na časovima, sa kojim prelaze materiju i koji usmeravanju njihova interesovanja. Zato smo želeli da uz mentorske projekte u kojima eksperti iz naše banke redovnu učestvuju, težište pomerimo na matičnu školu. Učitelje, nastavnice i nastavnike, razredne starešine koji neretko utiču na dalje afinitete i profesionalnu orijentaciju svojih đaka“, kažu iz OTP banke.
Generator EDU podstaknut je idejom da prosvetni radnici uzmu aktivnu ulogu, direktno se uključe u konkurs, predlože i dostave rešenja koje se naslanjaju na postojeće obrazovne programe osnovnih i srednjih škola, a koja će moći da se implementiraju u redovni školski programu kroz nastavne i vannastavne aktivnosti.
„Mislili smo i o svakodnevnom društvenom i digitalnom ambijentu u kojem mladi danas žive i uče. Ovaj GENERATOR EDU, pored nastavnika otvorili smo i za civilni sektor i preduzetnike koji će pomoći da ta rešenja zažive i prošire se i izvan učionica u pravcu neformalnih inovativnih obrazovnih praksi, kao i digitalnih rešenja. Zato je naš poziv namenjen i za organizacije civilnog društva, preduzetnike, startape, socijalna, mikro i mala preduzeća“, dodaju iz OTP banke.
Ovogodišnji nagradni fond iznosi dva miliona dinara, odnosno milion dinara biće dodeljeno pobednicima u dve kategorije:
Konkurs je otvoren do 31. januara 2025. godine, a više informacija pronađite na linku.
Strateški partner ovogodišnjeg Generatora EDU je organizacija Dostignuća mladih, internacionalna organizacija civilnog društva sa dugom tradicijom i praksom na polju finansijske
edukacije, dok je saglasnost za realizaciju konkursa dalo i Ministarstvo prosvete Republike Srbije.
Programu Generator EDU podršku pružaju i Mastercard, fondacija Nordeus, BOŠ, PWC, ICT HUB, Centar za promociju nauke, United Media – Nova S, IP Booka, Srpski filantropski forum,
Trag fondacija i Inspira Grupa.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar