Zorica David, Tijana Dabić i Gordana Pavlović Foto: KeyVisuals

Kako bi izgledalo da učenici postanu mentori, edukatori i preduzetnici, a profesori im prepuste kormilo? To pitanje postavile su tri profesorke - Zorica David, Tijana Dabić i Gordana Pavlović - u Gimnaziji „Sava Šumanović“ u Šidu, ali više kao izazov nego kao dilemu. Znajući da mladi najbolje uče kad preuzmu inicijativu, osmislile su KešKOD: Otkrij tajne finansija – projekat koji finansijsku pismenost približava mladima tamo gde oni već jesu: na društvenim mrežama, u kratkim formama i kroz izazove koji podstiču kreativnost.

Njihov inovativni koncept izdvojio se među više od stotinu prijavljenih ideja na ovogodišnjem konkursu Generator koji organizuje OTP banka. Ove godine, fokus konkursa je na pronalaženju kreativnih rešenja za unapređenje finansijskog obrazovanja dece i mladih, pa simbolično nosi naziv Generator EDU. KešKOD je ušao među 10 najboljih i sada ima priliku da, ako pobedi, preraste iz predloga u stvarni obrazovni alat koji spaja znanje, zabavu i digitalni svet u kom mladi žive.

Prema rečima profesorki iz ove gimnazije u Šidu, deca srednjoškolskog uzrasta traže praktična znanja i veštine koje mogu da primene u svakodnevnom životu, a projekat KešKOD će upravo to i omogućiti.

Učenici će steći osnovna znanja iz oblasti finansijske pismenosti koja će moći praktično da primene u svakodnevnom životu. Smatramo da naš projekat izdvaja činjenica da ne počinje teorijom, nego pitanjem „kako ti trošiš novac“. Drugim rečima, učenici neće sedeti u učionici i napamet učiti pojmove kao što su kamata, kredit, štednja, već će učestvovati u izradi i kreiranju sadržaja, mentorstvu sa mlađima. Ovaj projekat ne nudi gotova rešenja, već učenici uče da pitaju, razmišljaju i odlučuju. Oni su ti koji su kreatori i mentori“, ističu profesorke i dodaju da KešKOD na nekoliko načina doprinosi jačanju finansijske edukacije:

„Naša ideja je da učenici steknu konkretne, praktične veštine i da im znanje približimo jezikom koji im je blizak i zanimljiv. Planiramo da kroz proces sertifikacije uvedemo više nivoa potvrda, u zavisnosti od stečenih znanja i veština, što dodatno podstiče razvoj njihovih finansijskih navika i donošenje odgovornih odluka. Želimo da u okviru škole osnujemo finansijski klub – KešKOD– koji će postati mesto razmene znanja između generacija. Svi materijali nastali tokom projekta biće stalno dostupni i lako prilagodljivi, čime omogućavamo da ih koriste i druge škole. Upravo u tome vidimo dugoročnu održivost naše ideje. Verujemo da je važno da mladi što ranije počnu da razvijaju finansijsku pismenost, a kada pritom postanu i edukatori, mentori i oni koji svoje znanje prenose vršnjacima – to je za nas najveći uspeh. Jer to su veštine koje će koristiti svakog dana.“

Kako bi KešKOD izgledao u praksi?

Da bi učenici bili ti koji bi kroz razvijanje mentorskih i liderskih veština stekli znanja o digitalnom bankarstvu, investiranju i preduzetništvu, za KešKOD nije samo slovo na papiru. Naime, u središtu projekta je digitalna kampanja „Dešifruj finansijski kod“ gde bi kroz Tik Tok, Instragram i YouTube, gimnazijalci kreirali video sadržaje koji edukuju o štednji, budžetiranju i odgovornoj potrošnji. Time bi sadržaj koji kreiraju učinili lako dostupnim svojoj vršnjačkoj publici za učenje i angažman.
Projekat obuhvata i radionice za sticanje osnovnih finansijskih znanja, e-banking i zaštitu, kao i investiranje u preduzetništvo, odnosno upoznavanje sa osnovama investiranja i razvojem startapa. Tu su i finansijske zagonetke „KešKOD misterije“ kroz koje učenici razvijaju analitičke veštine, timski duh i strateško razmišljanje.

Na kraju, projekat uključuje i takmičenje „Moj KešKOD biznis“ u okviru kog učenici kreiraju i prezentuju svoje biznis planove pred stručnim žirijem.
Ukratko, KešKOD predstavlja pripremu novih generacija za izazove koje su pred njima, onda kad sa sigurnošću i razumevanjem zakorače u svet odraslih, ali ne nespremni, već potkovani znanjem koje je savršen temelj za nadogradnju i uspešnu budućnost.

Konkurs pokrenut s ciljem da zajedno rastemo u (finansijskom) znanju

Za OTP banku finansijska edukacija predstavlja jedan od pilara njenog poslovanja. Zato je najnoviji ciklus Generatora, njenog najnagrađivanijeg konkursa koji je davno postao brend za sebe, posvetila ovoj oblasti. Sve sa ciljem da prepozna, podrži i omogući realizaciju ideja koje menjaju način na koji deca i mladi uče o novcu – jer, zajedno možemo da rastemo u znanju. Među tim idejama ističu se projekti poput KešKOD-a, koji uspešno povezuju teoriju i praksu, koristeći digitalne kanale i mentorske modele kako bi učenici „otkrili tajne finansija“.

Foto: KeyVisuals

Potvrda kvaliteta i važnosti ovog programa je činjenica da je Generator EDU dobio saglasnost Ministarstva prosvete Republike Srbije, a realizuje se uz podršku organizacije Dostignuća mladih, koja ima bogato iskustvo u finansijskom obrazovanju dece i mladih.

Pobednici ovogodišnjeg Generator EDU konkursa biće proglašeni početkom juna, a kriterijumi za izbor su jasno definisani: inovativnost, izvodljivost, korist za ciljnu grupu i kapacitet za realizaciju.

Kao i u prethodnim ciklusima, OTP banka i ove godine nagrađuje najbolja rešenja. Ovaj put biće nagrađeni timovi u dve kategorije i njima sleduje fond u iznosu od 2 miliona dinara. Tačnije, prosvetni radnici će dobiti 200.000 dinara lično, dok je za realizaciju projekta u školi predviđeno dodatnih 800.000. U kategoriji za startape i organizacije civilnog društva biće dodeljeno milion dinara za dalji razvoj i primenu rešenja. Uz finansijsku podršku, finalisti stiču i vidljivost – njihovi projekti biće predstavljeni putem sajta Generator, društvenih mreža i tradicionalnih medija, u organizaciji i o trošku OTP banke.

GENERATOR – MOTOR POZITIVNIH PROMENA

OTP banka pokrenula je Generator 2017. godine s ciljem da kroz svaki ciklus pruži odgovor na neku od aktuelnih potreba društva. Brzo je postao odgovor na ključne izazove sa kojima se susrećemo – bio jedan od prvih koji je pomogao maloj i srednjoj privredi da u svoje poslovanje uvedu digitalne promene, ali i jedan od onih koji su pomogli preduzetnicima da prevaziđu krizu prouzrokovanu pandemijom COVID-19 tokom 2020. godine. Prethodna dva ciklusa, pod nazivom Generator ZERO, bila su fokusirana na startape, mikro i mala preduzeća sa inovativnim rešenjima koja smanjuju karbonski otisak, što je predstavljalo jedinstven konkurs te vrste. Do danas, Generator je podržao gotovo 100 sjajnih i originalnih ideja, a broj prijava svakim ciklusom raste, što jasno ukazuje na to koliko je ovaj program potreban inovatorima. Osvojene četiri prestižne nagrade samo potvrđuju njegov status i uspeh. Generator je više od konkursa – on je simbol inovacija, održivosti i pozitivnih promena koje oblikuju našu budućnost.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar