Glavni inženjer aviona, motora i sistema Jat tehnike Slobodan Kolaček, koji je u ovoj firmi proveo 36 godina, samo 10 meseci pre penzije, dobio je otkaz. Portal Nova.rs objavljuje pismo u kom je tadašnji glavni inženjer Jat tehnike Slobodan Kolaček najvišim državnim zvaničnicima ukazao na “zabrinjavajuće stanje” u ovo firmi, pogubne poteze novog menažmenta, kao i kršenje Ugovora o prodaji kapitala Jat tehnike.
Država nije reagovala, ali je zato češka firma “Avia Prime”, vlasnik Jat tehnike, reagovala na objavljivanje dela ovog pisma u medijima tako što je Kolačeku dala otkaz.
Kao jedan od razloga za takavu odluku, firma je navela da je otkrio poslovne tajne tako što je u prilogu Newsmax Adria pročito delove pisma koje je, kao predsednik Sindikata Jat tehnike, poslato prdsednici Vlade Srbije Ani Brnabić, ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislavu Momčiloviću i predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću.
Pismo je poslao 11. februara, pre nego što je u Jat tehnici 1. marta održan štrajk uopzorenja. Nakon toga, kako kažu predstavnici četiri sindikata, ništa nije promenjeno na bolje, već je počeo progon njih i njihovih članova. Kolaček je otpušten, dok su predsednik Sindikata avio-mehaničara Srbije Nemanja Joksimović i potpredsednik ovog sindikata Darko Skoko, kao i član Upravnog odbora Sreten Jovanović poslati na prinudni odmor u trajanju od 45 dana, na kom se još uvek nalaze.
Sadržaj pisma koje je Slobodan Kolaček poslao na adrese Vlade, Predsedništva i Ministarststva građevinarstva, saboraćaja i infrastrukture prenosimo u celosti:
“U prethodnom, dopisu smo izneli istorijat Jat Tehnike d.o.o. i probleme koji su se nazirali a sad nakon godinu dana od prodaje firme prinuđeni smo da referišemo o zabrinjavajućem stanju po pitanju poslova, prihoda, međuljudskih odnosa menadžment — zaposleni, uslova rada…
HARTENBERG grupa iz Češke je kupila Jat Tehniku nakon dva kruga tenderisanja gde su se pojavljivale još neke zainteresovane firme iz oblasti aviacije ali je na kraju sa početnih 20 miliona EUR cena prepolovljena na oko 10 miliona EUR i ovaj holding je kupio našu firmu. U stvari smo pripali „AVIA PRIME“ firmi iz Česke koja poseduje i Slovenačku firmu za održavanje aviona „ADRIA“.
Dakle, u januaru 2020. g. postali smo privatno vlasništvo iako je procenjena vrednost Jat Tehnike d.o.o. bila 80 miliona EUR (zemljište, hangari, oprema, alati, školovani i licencirani mehaničari i a prodata za pomenutih tek nešto više od 10 miliona EUR. Nije jasno kako je firma sa oko 35 ha zemljišta, 2 velika hangara za avione i ostalim, prodata za ovako simboliču cenu kad je tržišna vrednost samo zemljišta oko aerodroma „Nikola Tesla“ oko 1,5 miliona EUR po 1 ha (preko 50 miliona EUR).
U to vreme je počela epidemija korone i nastao je veliki poremećaj u letenju aviona. Na našu sreću u prvoj polovini godine 2020. novi vlasnik se nije mešao u posao i Jat Tehnika je imala priličan broj ugovorenih pregleda na avionima stranih kompanija a time i značajan prihod. A onda je od strane novog vlasnika delegiran Pjotr Kačor iz Poljske (ispred „AVIA PRIME“) koji je insistirao da se poveća cena radnog sata i te jeseni nismo uspeli da dobijemo poslove na raspisanim tenderima, odnosno preglede na 10 aviona ruske „POBEDE“ kao i desetak aviona turskog „PEGASUSA“.
Totalnim nesagledavanjem situacije na tržištu, gde je zbog epidemije COVID-19 smanjeno letenje aviona kao i da mnogi avioni neće utrošiti svoje resurse da bi morali da im se urade pregledi redovnog održavanja plovidbenosti, Pjotr Kačor je čak insistirao da se poništi postojeći ugovor sa turskom kompanijom „SUN EXPRESS“ za 7 aviona za jesen 2020. g. da bi povećao cene radnog sata očekujući da prihvate novi ugovor, što je izazvalo čuđenje rukovodstva te firme ne mogavši da shvate da neko poništava ugovornu obavezu u eri epidemije. Ali, eto zahvaljujući odluci novog „gazde“, „SUN EXPRESS“ je takode prihvatio poništenje ugovora što im je išlo na ruku.
Dalje, novi vlasnik kga predstavlja Pjotr Kačor, a uz potporu našeg, zatečenog rukovodstva firme, nametnuo је novi kolektivni ugovor svim zaposlenim bez pregovaranja koje predviđa Zakon o radu a tіme sasekao sve povoljnosti po radnike Jat tehnike. Pod naletom destrukcije u krugu Jat Tehnike je srušio 3 velika magacina, 4 kancelariske zgrade i zaposlene nagurao ро postojećim prostorijama (u vreme COVIDa?!).
Po UGOVORU O PRODAJI KAPITALA JAT TEHNIKE novi vlasnik je dužan da u prvoj godini, koja је istekla, investira 2.000.000 EUR a sad se ne vidi da je uložen ni 1 EUR! Sva ta rušenja su kompenzacioni poslovi ili je platila Jat Tehnika. A što se poslova tiče, AVIA PRIME nije donela nijedan novi posao аli je zato uzela avionske dizalice za AIRBUS avione i stendove avionskih motora za svoje dve firme u Sloveniji i Poljskoj.
Četiri sindikata koji predstavljaju većinu zaposlenih u Jat Tehnici d.o.o. (Strukovni sindikat vazduhoplovnih mehaničara Srbije, Sindikat aviomehaničara Srbije, Sindikat JAT-Nezavisnost i Sindikat Jat Tehnike) predlažu da se raskine ovakav katastofalni ugovor koji druga strana nije ispoštovala i koja se bahati prema zaposlenim nipodaštavajući zakone i Ustav Republike Srbije.
Normalno rešenje koje je već predlagano, je da Država Srbija ostane većinski vlasnik kapitala Jat Tehnike a da zaposleni dobiju akcije kako je i bilo predviđeno rasparčavanjem Jat Airwaysa 2005.g. ali je onda neko samoinicijativno promenio zamisao i ostavio Jat Tehniku za manipulisanje.
Na kraj da konstatujemo da sa novim vlasnikom ne vidimo budućnost jer za ovih godinu dana imamo totalno poremećene odnose mendžeri — zaposleni, smanjene plate, smanjen broj zaposlenih (mladim mehaničarima odmah nisu produzili ugovore o radu tako da nemaju šansu da steknu iskustvo u poslu koji zahteva veliku odgovornost), uslovi rada su neuslovni: u hangarima je ledeno, u kancelarijama nakon rušenja kancelarijskih zgrada previše ljudi za normalan rad, HTZ oprema nedostaje, veliki broj obolelih u poslednje vreme i zabrinjavajući broj preminulih i to mladih ljudi.
Sa nadom da ćete naći vremena da razmotrite ovaj slučaј na opštu dobrobit, srdačan pozdrav,
Slobodan Kolaček,
Dip. inž. aerokosmotehnike”
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare