Sve količine nafte i nafnih derivata na našem tržištu moraju da budu obeležene, odnosno da im se zna poreklo. U borbi sa crnim tržištem 2014. uvedeno je takozvano markiranje goriva, to podrazumeva kontrolu od uvoza, rafinerije, skladišta, cisterni i drugog transporta do benzinskih pumpi i rezervoara vozila. Načelnik u Tržišnoj inspekciji Slaviša Petković kaže za RTS da je marker akcizna markica na gorivu. "Time smo potpuno sigurni da je gorivo iz legalnih tokova", kaže Petković. Kazne za one koji nemaju markirane derivate su za pravna lica do dva miliona dinara, a za preduzetnike i poljoprivredna gazdinstva 500.000 dinara.
Marker hemikalija i njegov sadržaj u gorivu je garancija da je gorivo zapravo iz legalnih tokova. Mora ga imati gorivo u lancu snabdevanja i distribucije do rezervoara automobila.
Načelnik u Tržišnoj inspekciji Slaviša Petković navodi za RTS da moramo da shvatimo da je marker, u stvari, akcizna markica na gorivu.
„Time smo potpuno sigurni da je gorivo iz legalnih tokova“, kaže Petković.
Ukazuje na to da je bilo velikih problema u uvođenju celog sistema i da je zbog toga četiri puta menjana uredba kako bi se rešili svi problemi.
„Jedan od problema koji je postojao bio je način markiranja koji je obavljan ručno. Postojala je kontrola, postojali su izveštaji i mi smo znali gde je i koliko je iskorišćen marker, ali smo želeli više od toga. Želeli smo automatski proces, želeli smo elektronsku kontrolu, kontrolu u svakom trenutku“, kaže Petković.
Navodi da jedan kilogram markera obezbeđuje naplatu 50.000 evra akcize. Ukupno, za akcize u toku godine se naplati negde oko milijardu i po evra. Vrlo je bitno za našu državu da znamo da je derivat legalan i da budemo sigurni da ćemo naplatiti ta sredstva od subjekta, kaže Petković.
Ukazuje da sada može da se zaustavi bilo koji vozač na putevima i da se proveri poreklo goriva i u rezervoaru.
„To je, takođe, jedna od izmena koju smo uveli u ovih deset godina, a to je da smo tražili da dobijemo u nadležnost da možemo da kontrolišemo i rezervoare, pre svega poslovnih vozila, kamioni, autobusi, da bismo sprečili da takvi korisnici koriste nelegalno gorivo koje se moglo naći u ponudi, bilo sa Dunava, bilo i šverca“, kaže gost Dnevnika.
Kazne od 500.000 do dva miliona dinara
Kazne za one koji nemaju markirane derivate su za pravna lica do dva miliona dinara, a za preduzetnike i poljoprivredna gazdinstva 500.000 dinara.
„I to destimuliše ljude da koriste takve derivate, znači mimo onoga što država nudi“, kaže Petković.
Ukazuje da država ulaže napore da obezbedi derivat, da taj derivat bude u kvalitetu i da bude apsolutno legalan na tržištu.