Foto:shutterstock

Inflacija koja je u Srbiji dostigla nivo od 16,1 odsto, značajno je uticala na navike potrošača u Srbiji – kupuje se na sniženjima, u prodavnicama u kojima je meso najjeftinije, aplikacije velikih marketa koje nude pogodnosti sve češće se "skidaju" na mobilne telefone, a spisak za kupovinu je obavezan saveznik.

Otkako se cene menjaju na gotovo svakodnevnom nivou, korpe kupaca u srpskim prodavnicama sve su praznije, baš kao i njihovi novčanici.

Foto: Aleksandra Petrović/Nova.rs

Stoga su potrošači morali da pronađu način da uštede, a da ipak sebi uspeju da priušte sve one neophodne životne proizvode.

Kompanija Nielsen IQ, koja u više od 100 zemalja sveta sprovodi istraživanja o stavovima potrošača, objavila je nove podatke o našoj zemlji.

Za osnovne namirnice – više od 30.000 dinara

Tokom godine za nama, koja je za većinu građana Srbije bila krizna, odvajanje velikog dela mesečne plate za nabavku osnovnih životnih proizvoda bilo je nešto na šta su morali da se naviknu.

PROČITAJTE JOŠ

Tako je, pokazuje istraživanje, prosečan potrošač za hranu, kućne potrepštine i sredstva za ličnu higijenu, izdvajao 31.798 dinara svakog meseca.

Kada se ovaj iznos uporedi sa prosečnom potrošnjom od godinu dana ranije, jasno je da su poskupljenja potpuno poremetila mesečni budžet građana Srbije.

Naime, godinu dana ranije, za iste proizvode, prosečni srpski proizvođač trošio je 26.657 dinara mesečno, odnosno 5.141 dinar manje.

Potrošači markete zamenili diskontima

Prema ovom istraživanju, koje se inače odnosi na poslednji kvartala 2022. godine, hipermarketi koji posluju u Srbiji za godinu dana su zabeležili pad od 5,6 odsto.

Jogurt, prodavnica
Foto: Shutterstock

Iako se broj velikih marketa smanjio, građani su odlučili da se, umesto da potraže druge lance, okrenu diskontima, prodavnicama poznatim po niskim cenama.

Tako je poslovanje ovih prodajnih objekata za samo godinu dana poraslo čak 45 odsto.

Kupci u Srbiji, pokazuje istraživanje, pažljivo bira gde će obaviti nabavku potrebnim namirnica, a očekviano je da se prodajno mesto bira na osnovu odnosa kvaliteta i cene određenih proizvoda.

Potrošači su se izjasnili da im je bitno i da imaju prijatno iskustvo kupovine, ali i da lako mogu da pronađu proizvod po koji su došli.

Na odabir prodavnice najveću uticaj imaju tri grupe proizvoda – voće i povrće, sveže meso i hleb, te veliki broj potrošača menja standardno mesto kupovine u zavinosti od cena na drugim prodajnim mestima. Takođe, mesto kupovine menja se u zavistnosti od sniženja.

Spisak za kupovinu i aplikacije – obavezni

Većina potrošača pre odlaska u prodavnicu obavezno pravi spisak za kupovinu.

Pored obaveznog spiska, građani Srbije sve više se osreću mobilnim aplikacijama koje imaju brojni marketi, a koje svojim korisnicima nude različite pogodnosti prilikom kupovine.

Gotovo da nema potrošača koji ne oseća poskupljenja, te su morala da „padnu“ i neka odricanja.

Pojedini potrošači odrekli su se kupovine „luksuznih“ proizvoda, ali su i smanjili troškove zahvaljujući kupovini na sniženjima.

Takođe, robne marke su sve popularnije, a razlog je jednostavan. Proizvodi ovih brendova po pravilu su najpovoljniji izbor. Od svih proizvoda koje postoje u asortimanu robnih marki, najpopularniji su suhomesnati proizvodi.

BONUS VIDEO Pitali smo građane čega su morali da se odreknu zbog krize

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar