Foto:instragram/buducnostsrbijeav; shutterstock by Markus Mainka; shutterstock

Činjenica da predsednik Srbije trenutno u Kataru traži novog strateškog parnera za državnog avio-prevoznika pokazuje da su "Er Srbiji" za dalje poslovanje opet potrebna dodatna finansijska sredstva i da je uprkos silnom novcu koje je već dobila iz državne kase ova kompanija jedna "rupa bez dna". Izvesno je i da je saradnja sa "Etihadom" sve više mrtvo slovo na papiru, čim se "Er Srbija" nudi novom kupcu.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić poručio je da je „Er Srbija“ u potpunosti u srpskim rukama, da ostvaruje dobre rezultate, ali da je ipak bez obzira na to „zamolio emira Katara da vidi da li mogu da nam pomognu i da li imaju interes da postanu strateški partner“.

Akcionarsko društvo „Er Srbija“ je, prema podacima Centralnog registra hartija od vrednosti, 83,85 odsto u srpskom vlasništvu, dok preostalih 16,42 drži „Etihad“. Poslednja dokapitalizacija izvršena je krajem septembra 2022. godine, kada se vlasnički udeo države sa 81,97 povećao na trenutnih 83,85 odsto, u šta je uloženo 15,47 miliona evra.

Foto:Shutterstock/Dimitrije Ostojic

Milan Kovačević, konsultant za strane investicije, navodi za „Novu“ da postoji nekoliko varijanti partnerstva. Prva opcija je svakako promena u vlasničkoj strukturi „Er Srbije“.

„U tom slučaju, to bi moglo da znači da će 50 odsto vlasništva imati Katar i Emirati. Drugih 50 odsto bilo bi vlasništvo Srbije“, kaže Kovačević.

Kao drugu mogućnost ističe saradnju u organizaciji letova na putovanjima do određenih destinacija prilikom kojih ima presedanja i kada bi putnici koristili usluge i avio-prevoznika iz Srbije, ali i iz Katara, koji ima dobro razvijenu avio-mrežu.

PROČITAJTE JOŠ

Predsednik Vučić pod strateškim partnerstvom može da smatra i finansijsku pomoć Katara i Kovačević ističe da je javnost odavno upoznata sa finansijskim izveštajima „Er Srbije“, pa ne bi bilo čudno da strateško partnerstvo zapravo znači – kredit.

Ukoliko je u pitanju prvi scenario, u kojem Katar dobija deo vlasništva, to znači da će Srbija morati da se odrekne udela u vlasništvu, u koje je sasula milione evra.

„Poslednja dokapitalizacija iz septembra 2022. kojom smo došli do tih 83,85 odsto vlasništva više je delovala kao subvencija ‘Er Srbiji’. Sada verujem da su opet zafalila dodatna sredstva, pa su neka od ovih rešenja realni scenario“, navodi.

Upitan šta bi „uvlačenje“ trećeg vlasnika donelo postojećim akcionarima, Kovačević odgovara:

„Malo je neobično, Emirati i Katar nisu u dobrim odnosima, tako da je možda reč i o tome da se vlasništvo Etihada nad ‘Er Srbijom’ potpuno preseli na Katar.“

Još od 2013. godine, kada je ugašen JAT, a napravljen aranžman sa arapskim „Etihadom“, država je u ovoj kompaniji finansijski intervenisala više puta, a u roku od prvih pet godina, za nju je izdvojila više od 200 miliona evra.

Foto: Lukas Wunderlich / Alamy / Alamy / Profimedia

Na samom početku, „Etihad“ je imao 49 odsto vlasništva, dok je ostatak pripao Srbiji, ali se vremenom vlasnička struktura menjala. Krajem 2020. po prvi put je izvršena dokapitalizacija, kada je vlasnički udeo države sa 51 povećan na 81,97 odsto, u šta je uloženo 100 miliona evra. Dve godine kasnije, u septembru 2022, uloženo je još 15,1 miliona evra, da bi vlasnički udeo države iznosio trenutnih 83,85 odsto. Inače, „Etihad“ je 2013. godine, umesto direktnog ulaganja pozajmio „Er Srbiji“ 40 miliona dolara koje je kasnije konverotvao u svoj udeo.

Pored miliona koje su rasuti za dokapitalizaciju, u vreme dok je „Er Srbija“ bila u procesu formiranja, JAT je od arapske kompanije pozajmio dva aviona. Jedan sa posadom plaćan je čak 1,3 miliona evra mesečno. „Er Srbija“ je od „Etihada“ uzimala i nepovoljne kredite – jedan od 56,5 miliona, drugi 63 miliona dolara, sa visokom kamatom od 6,55 odsto i troškovima obrade od po čak 7,5 miliona evra, iako je tada bilo moguće pronaći povoljnije pozajmice.

„Etihad“ se praktično povukao iz posla sa Srbijom, kada je Vlada 30. decembra 2020. godine uplatila 100 miliona evra u zamenu za njihovih 31 odsto akcija.

BONUS VIDEO Air Serbia sve teže leti do Moskve

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare