Aleksandar Šapić Foto:TANJUG/ BEOINFO/Aleksandar Šapić/Twitter/Screenshot; shutterstock

Turska kompanija “Kentkart”, sa čijim ogrankom u Beogradu su gradske vlasti jednostrano raskinule ugovor o naplati karata u gradskom prevozu, nije tužila Grad, kako je rekao Aleksandar Šapić, već državu Srbiju. Prema informacijama “Nove”, tužba je pokrenuta pred Vašingtonskom arbitražom, a zbog kršenja sporazuma o zaštiti investicija koji su pre dve godine sklopili Srbija i Turska. Iznos koji je naveden u tužbi je maksimalan.

Aleksandar Šapić, predsednik Privremenog organa, izjavio je sinoć da je kompanija “Kentkart”, koja je godinama obavljala naplatu karata u gradskom prevozu, tužila Grad i zahteva odštetu od 17 miliona evra.

Reč je o firmi koja je godinama obavljala posao naplate karata u gradskom prevozu i obezbeđivala validatore. Međutim, na inicijativu tadašnjeg gradonačelnika Aleksandra Šapića, Skupština grada je jednostrano raskinula ugovor u aprilu prošle godine i sada se taj slučaj nalazi pred sudom.

Ipak, zbog ovakve odluke, za koju se može lako pretpostaviti da će je građani debelo platiti, nije tužen Aleksandar Šapić, čak ni grad Beograd. Kako saznajemo, tužba je podignuta pred Vašingtonskom arbitražom i to protiv Republike Srbije.

Kršenje Sporazuma

Prema informacijama “Nove”, tužba je predata 1. aprila, kada je generalni sekretar tog suda registrovao zahtev za pokretanje arbitražnog postupka.

Dobro obavešteni sagovornik “Nove” navodi da arbitražni sudovi lokalne samouprave tretiraju kao deo države, te da je tužba “Kentkarta” podignuta zbog kršenja Sporazuma o uzajamnom podsticanju i zaštiti ulaganja, koji je sklopljen između vlada Srbije i Turske.

Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

Ovaj sporazum potpisan je u septembru 2022, dakle svega šest meseci pre nego što su gradske vlasti na čelu sa Aleksandrom Šapićem jednostrano odlučile da raskinu ugovor sa Turcima.

“Taj sporazum kaže da je svaki ugovornik odgovoran za štetu koju načini drugi ugovornik”, kaže naš izvor.

Odšteta do 17 miliona evra

Šapić je izjavio da visina odštetnog zahteva iznosi 17 miliona evra, ali izvor Nova.rs kaže da se u prvom zahtevu navodi samo približan iznos, odnosno da je reč o cifri do 17 miliona evra.

Kao predmet spora u samoj tužbi navodi se “usluga naplate prevoza”.

Za ovaj slučaj “Kentkart” je angažovao tursku advokatsku kancelariju iz Istanbula, ali i još četvoro srpskih advokata, jer se radi o srpskom pravu.

Kao druga strana u ovom postupku navode se Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo pravde i Državno pravobranilaštvo.

Šapićev šef kabineta i nameštanje tendera

Da je Kentakrt podneo tužbu saopštio je Aleksandar Šapić, koji je rekao da traže odštetu od 17 miliona evra. On misli da turska kompanija “ne može da dobije ni milion” i tvrdi da bi moglo da bude i obrnuto.

“Kontrolisali su sistem od 250 miliona evra godišnje. Ja tvrdim da preko milion evra ne mogu da dobiju, a mislim da će čak biti obrnuto, jer mi imamo dokaze da su unazadili sistem“, rekao je Šapić za Radio-televiziju Srbije.

Ceo ovaj slučaj pratio je i veliki skandal. Naime, ubrzo nakon raskidanja ugovora, BIRN je objavio snimak na kom se čuje kako tadašnji šef kabineta tadašnjeg gradonačelnika Nenad Milanović nudi predstavnicima Kentkarta da će im namestiti tender za novi posao, ukoliko pristanu na sporazumni raskid ugovora.

Zbog toga Više javno tužilaštvo tereti Milanovića za trgovinu uticajem.

BONUS VIDEO Afera Kentkart: Šta se desilo sa šefom kabineta Aleksandra Šapića?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare