Miroslav Vukčević, nastavnik istorije u Osnovnoj školi „Kneginja Milica“ Donji Ribnik, finalista konkursa OTP banke – Generator EDU
Da li znate kako je novac postao ono što je danas? I još važnije – da li biste danas lakše upravljali svojim budžetom da ste još u osnovnoj školi naučili razliku između inflacije i investicije? Upravo to pitanje podstaklo je Miroslava Vukčevića, nastavnika istorije u Osnovnoj školi „Kneginja Milica“ iz Donjeg Ribnika kod Trstenika, da osmisli edukativni projekat „Od kovanice do kriptovalute“ i najmlađima približi svet novca – na način koji im zauvek ostaje urezan u sećanju.
Miroslavljeva misija je jasna: da učenici, najpre od trećeg do šestog razreda osnovne škole, bilo da dolaze iz sela ili grada, kroz igre, kvizove i radionice, nauče kako funkcioniše novac – od antičkih kovanica do kriptovaluta.
Zahvaljujući ovoj inovativnoj ideji, Vukčević se našao među 10 finalista konkursa Generator EDU – osmog ciklusa najnagrađivanijeg projekta OTP banke, koji je ove godine posvećen unapređenju finansijske pismenosti osnovaca i srednjoškolaca. Među čak 113 pristiglih prijava, njegov projekat prepoznat je kao jedno od rešenja sa potencijalom da zauvek promeni način na koji deca u Srbiji razumeju i koriste novac.
Mirosavljeva ideja je jedan od primera koji pokazuje da škola može da bude prva stanica na putu ka finansijskoj sigurnosti, pa čak i u svetu gde kriptovalute imaju znatno veću ulogu nego danas. Otkrivamo vam na koji način.
Kroz svoj projekat, Miroslav Vukčević ne samo da uvodi decu u svet novca već ruši barijere koje često razdvajaju decu iz urbanih i ruralnih sredina. Upravo zato se prijavio na konkurs Generator EDU – kako bi dokazao da i male škole mogu biti centri velikih ideja. Kako sam kaže:
„Prijavio sam se na konkurs Generator EDU jer verujem da i deca iz ruralnih sredina zaslužuju priliku da razumeju svet novca i steknu znanja koja će oblikovati njihovu finansijsku budućnost. Ovaj priručnik pomoći će im da nauče kako da pametno ulažu, štede i razvijaju preduzetničku inicijativu. Verujem da će projekat doprineti stvaranju generacija koje se odgovorno i racionalno odnose prema novcu, a škola u kojoj radim postala bi mesto inovacija i razvoja finansijske pismenosti.“
Miroslav ističe i da vrednost projekta nije samo u obrazovnom sadržaju, već i u njegovom potencijalu da promeni tradicionalni mentalitet lokalne zajednice:
„Priručnik bi postao trajan izvor znanja – ne samo za moje učenike, već i za decu iz drugih škola i buduće generacije. Finansijska pismenost mora biti dostupna svima. Važno je početi rano – u uzrastu kada se kod dece najefikasnije usvajaju vrednosti i razvijaju zdrave navike.“
Kako se tačno sprovodi ova ideja?
Projekat Od kovanice do kriptovalute osmišljen je kao celovit obrazovni program koji sadrži deset modula i predstavlja kombinaciju nastavnog i vannastavnog učenja, kao i direktnog interaktivnog učenja kroz radionice, kvizove, digitalne alate i takmičenja. Dodatno, ideja je da se kroz angažovanje nastavnika, roditelja, škole i lokalne sredine, stvori održivi sistem u učenju koji će omogućiti deci da steknu teorijsko, ali i praktično znanje iz oblasti finansija.
U seoskim sredinama, gde su svakodnevni izazovi i prioriteti često drugačiji od onih u urbanim, ovaj projekat donosi posebnu vrednost. Deca iz ruralnih područja imaju priliku da uče iz neposrednog porodičnog iskustva – kroz upravljanje prihodima od prodaje poljoprivrednih proizvoda, donošenje odluka o ulaganjima u novu sezonu ili planiranje većih troškova. Upravo takvo okruženje pruža autentičnu osnovu za usvajanje finansijskih pojmova, ali i prostor za njihovo produbljivanje.
Podrška koja menja budućnost
Upravo ovakvi projekti, kao što je Od kovanice do kriptovalute, razlog su zašto je OTP banka najnoviji ciklus Generatora usmerila upravo na finansijsku edukaciju – da prepozna, podrži i omogući realizaciju ideja koje menjaju način na koji deca uče o novcu.
Pobednici ovogodišnjeg Generator EDU konkursa biće proglašeni početkom juna, a kriterijumi za izbor su jasno definisani: inovativnost, izvodljivost, korist za ciljnu grupu i kapacitet za realizaciju.
Najbolji radovi biće nagrađeni iz fonda od 2 miliona dinara, i to u dve kategorije – prosvetni radnici će dobiti 200.000 dinara lično, dok je za realizaciju projekta u školi predviđeno dodatnih 800.000. U kategoriji za startape i organizacije biće dodeljeno milion dinara za dalji razvoj i primenu rešenja. Uz finansijsku podršku, finalisti stiču i vidljivost – njihovi projekti biće predstavljeni putem sajta Generator, društvenih mreža i tradicionalnih medija, u organizaciji i o trošku OTP banke.
Dodatna potvrda kvaliteta i važnosti ovog programa je činjenica da je Generator EDU dobio saglasnost Ministarstva prosvete Republike Srbije, a realizuje se uz podršku organizacije Dostignuća mladih, koja ima bogato iskustvo u finansijskom obrazovanju dece i mladih.
Na taj način, ideje kao što je Miroslavljeva dobijaju šansu da prerastu okvire jedne učionice – i postanu inspiracija za sistemske promene.
GENERATOR – MOTOR POZITIVNIH PROMENA
OTP banka pokrenula je Generator 2017. godine s ciljem da kroz svaki ciklus pruži odgovor na neku od aktuelnih potreba društva. Brzo je postao odgovor na ključne izazove sa kojima se susrećemo – bio jedan od prvih koji je pomogao maloj i srednjoj privredi da u svoje poslovanje uvedu digitalne promene, ali i jedan od onih koji su pomogli preduzetnicima da prevaziđu krizu prouzrokovanu pandemijom COVID-19 tokom 2020. godine. Prethodna dva ciklusa, pod nazivom Generator ZERO, bila su fokusirana na startape, mikro i mala preduzeća sa inovativnim rešenjima koja smanjuju karbonski otisak, što je predstavljalo jedinstven konkurs te vrste. Do danas, Generator je podržao gotovo 100 sjajnih i originalnih ideja, a broj prijava svakim ciklusom raste, što jasno ukazuje na to koliko je ovaj program potreban inovatorima. Osvojene četiri prestižne nagrade samo potvrđuju njegov status i uspeh. Generator je više od konkursa – on je simbol inovacija, održivosti i pozitivnih promena koje oblikuju našu budućnost.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar