Kamioni sa peskom i šljunkom smenjuju se kao na traci, tutnje bageri i mašine u velikom oblaku prašine, u Surčinu, na mestu gde niče Nacionalni stadion i kompleks namenjen izložbi EXPO 2027. Mada su radovi tek u začetku, priprema se i nasipa teran, na gradilištu smo zatekli mašine i ljudstvo kćerke firme “Milenijum tima”, kompanije bez koje ne može da protekne nijedan infrastrukturni projekat.

Srbija će, bar kako je najavio njen predsednik, u EXPO, ali i niz drugih infrastrukturnih projekata koji će biti realizovani do 2027, uložiti neverovatnih 18 milijardi evra. Budući da je označen kao projekat od nacionalnog značaja, donet je poseban zakon, zbog čega država i njena preduzeća neće biti u obavezi da raspisuje tendere prema postojećem Zakonu o javnim nabavkama.

Kako je zbog toga zvaničnim putem i od nadležnih jako teško saznati ko i za koliko novca gradi u okviru ovog projekta, ekipa portala Nova.rs je posetila gradilište u Surčinu da vidi kako idu radovi i ko je sve u njih uključen.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Čim izađete iz novobeogradskih blokova i krenete prema Surčinu, sve češće prisustvo teretnih kamiona najavljuje vam nepregledno gradilište koje se prostire uz obilaznicu oko Beograda.

Građevinska tabla ukazuje na prostor gde se izvode pripremni radovi za izgradnju nacionalnog stadiona i pratećih objekta. Investitor država Srbije, odnosno Ministarstvo finansija, a izvođač “Power Construction Corporation of China”, ogranak u Beogradu.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Kao i u mnogim velikim državnim infrastrukturnim projektima do sada, kineske kompanije su i ovde nosioci posla, jer se on realizuje sredstvima iz kredita dobijenih od ove dalekoistočne zemlje. Međutim, prema onome što smo videli na terenu, u pripremnim radovima, učestvuju uglavnom domaće firme.

Odmah uz tablu više belih kontejnera, gde je smeštena uprava gradilišta. Uz kinesku i srpsku zastavu tu je i prigodna slika kako bi stadion trebalo da izgleda. Nekoliko zaposlenih potvrđuje da se radi punom parom, ali nisu ovlašćeni da pričaju za medije. Glavni inženjer gradilišta nije tu, pa ne mogu bez njega.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Gradilištem tutnje kamioni puni peska i šljunka, nasipaju se tone i tone, ravna se teren i priprema sve da bi 1. maja, kako je najavio ministar finansija Siniša Mali, bio postavljen kamen temeljac za nacionalni stadion. Na nasutom delu zabijena i zastava kineske korporacije.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rsDvojica radnika koji usmeravaju kamione objašnjavaju nam da je nasut deo gde su prateći delovi stadiona i da se sada radi na samoj parceli gde bi trebalo da bude stadion. Njihov kolega kreće ka bageru kojim će da nasipa tek pristigli pesak. Ne bi da pričaju više, dodaju da su oni tu “samo da rade, neki drugi će da pričaju i da se hvale”.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Pristižu kamioni “Mostogradnje ING”, kćerke firme čuvenog “Milenijum tima”, bez koga se danas u Srbiji ne realizuje nijedan ključni državni građevinski projekat.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Dalje uz put nova tabla, koja najavljuje da pripremne radove na kompleksu objekata predviđenih za održavanje Međunarodne specijalizovane izložbe EXPO 2027. Opet je finansijer Ministarstvo finansije u ime države Srbije, a izvođač radova ista kineska kompanija kao i na prethodnom gradilištu.

Sajamski kompleks namenjen EXPO 2027, prema onome što se može videti na pratećem panou, sastojaće se od osam izložbenih hali.

Malo dalje preko puta ulice, bar kako pokazuje izložbeni pano, biće tzv. akvatik cenar, gde će biti objekti namenjeni vodenim spotovima, ali i rezidencijalni deo za stanovanje.

Nedaleko odatle nalazi se još jedno gradilište, na kome će biti zidan nacionalni stadion i to počev od 1. maja. Tu smo zatekli mnoštvo kamiona sa peskom, ali i mnogo bagera i mašina koje rade na terenu. Jedan od prisutnih radnika objašnjava da se sem pripreme terena, počelo i sa konkrentim radom na temeljima hala.

“Mi smo ovde još od kraja oktobra. Uveliko radimo. Teren se odavno priprema. Vidite one mašine, one postavljaju šipove za hale. Odmakli su radovi, a i rok nam je 2025. godina”, dobacuje ovaj radnik. Ni on ne ulazi u detalje, jer kako navodi, nije ovlašćen.

Foto: Jelena Bulajić/Nova.rs

Opet nailazimo na grupu radnika “Mostogradnje ING”. Deluje da je ova kćerka firma “Milenijum tima”, koja je preuzela dosta radnika i opreme nekadašnjeg velikog državnog giganta sličnog imena, od svih trenutno najviše angažovana na oba gradilišta. Radnici ne znaju detalje, na ovu našu opasku samo dodaju da su došli iz Leskovca da rade i da ne znaju ko je sve angažovan.

“Biće tu još raznih firmi. Sada smo tu pretežno mi koji radimo pripremu terena, tu su i ovi dobavljači peska, šljunka i tucanika. Ali tek će krenuti da dolaze firme”, dodaje najpričljiviji od trojice radnika. Njegove kolege samo odmahuju glavnom: “Ne znamo mi ništa, naše je da radimo”.

Stižu novi kamioni, ponovo podižu prašinu, koju radnici iskoriste da krenu svojim putem.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare