Da prvi dan moratorijuma nije prošao bez problema, svedoči neprijatno iskustvo naše čitateljke Jelene, koja nije htela da pauzira otplatu keš kredita, ali joj je banka ipak vratila naplaćeni dug na račun. Klijenti banaka koji ne žele da iskoriste "drugi moratorijum", imaju vremena do 10. avgusta da o tome obaveste svoju banku.
„Prvi moratorijum sam iskoristila, ali ovaj drugi nisam htela“, priča nam čitateljka Jelena, koja je na svaki način pokušavala da o svojoj odluci obavesti banku – ali uzalud.
Banke u Srbiji imale su, inače obavezu da do petka, 31. jula u ponoć na svojim portalima objave obaveštenje za klijente o novom zastoju u otplati kredita.
Građani poput naše čitateljke Jelene, koji žele da nastave sa plaćanjem rata kredita, imaju vremena do 10. avgusta da se jave svojim bankama i odbiju moratorijum, odnosno pauzu u otplati obaveza – ali je očigledno da je „sistem obaveštavanja“ zakazao u njenom slučaju.
„Otkada je Narodna banka Srbije objavila da će biti novog moratorijuma, pokušavala sam da svoju banku obavestim o tome da ne želim da iskoristim pauzu u otplati kredita. Dva puta sam zvala kol centar banke od 27. do 31. jula, i svaki put su mi govorili ‘za sada ne znamo kakva će biti procedura, biće sve na sajtu banke’.
Ispostavilo se da ni 31. jula pre podne na portalu nije bilo nikakvog obaveštenja“, priča nam Jelena.
A onda je osvanula subota, 1. avgust – i prvi dan primene „drugog“ moratorijuma.
„U subotu sam videla da je rata skinuta, međutim, negde oko podneva vratili su mi novac na račun.
Tek tada sam videla da su konačno objavili proceduru za odbijanje moratorijuma na svom portalu, pa sam popunila formular. Međutim, sad kad su mi vratili novac ne znam kada će ga opet skinuti“, žali se Jelena.
„Haos su mi napravili, jer sada ne znam do kada treba da čuvam novac od rate. Ko zna kada će videti da sam odbila drugi moratorijum?Može da se desi da nemam novca u trenutku kada oni naplate tu ratu, pa da me oteraju u minus“, kaže naša čitateljka.
Prema pravilima „drugog moratorijuam“, klijent banke može da odbije ponudu o pauziranju obaveza elektronskim putem, putem redovne pošte, telefonom ili u poslovnim prostorijama banke/davaoca finansijskog lizinga, i to u roku od deset dana od dana objavljivanja obaveštenja o ponudi, ali i da odustane od primene moratorijuma tokom njegovog trajanja, zahtevajući to od banke na prethodno opisan način ili uplatom u celini dospele, a neizmirene obaveze, objasnili su u NBS.
Podsetimo da oni koji žele da iskoriste moratorijum, ne moraju o tome da obaveštavaju banku.
Kao i prethodni, i ovaj moratorijum se primenjuje na obaveze po osnovu kredita i kreditnih proizvoda banke (poput minusa i kreditnih kartica), kao i drugih proizvoda banke (poput obaveza po osnovu instrumenata zaštite od kamatnog rizika koji su povezani sa kreditima i kreditnim proizvodima, bankarskih garancija).
Moratorijum se ne primenjuje na obaveze za usluge platnog prometa (npr. provizija za izvršenje transakcija, naknada za održavanje računa), investicione usluge, brokersko-dilerski poslovi, usluge u vezi sa sefovima i slične usluge.
Kada je reč o primeni „drugog moratorijuma“, stupanjem na snagu Odluke o privremenim merama za banke (28. jula 2020. godine) banka će po svim trajnim nalozima obustaviti isplate obaveza dužnika koje su obuhvaćene moratorijumom (deaktiviraće trajne naloge), kako bi kod dužnika koji nameravaju da prihvate moratorijum, a kojima julska rata dospeva počev od tog dana – i ta rata mogla biti obuhvaćena moratorijumom, pojasnila je Narodna banka Srbije.
Inače, tokom trajanja „prvog moratorijuma“, uvedenog za vreme vanrednog stanja, čak 94 odsto građana i 92,9 odsto preduzeća iskoristilo je priliku da pauzira svoje obaveze prema bankama.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare