Pakovanje od 400 grama krema "nutela" u Nemačkoj je za 150 dinara jeftinije nego u srpskim radnjama. Ova slatka namirnica, koju Srbi često konzumiraju, u Nemačkoj košta 2,9 evra ( i to kada nije na akciji). Dakle, u Nemačkoj treba izdvojiti oko 345 dinara, dok u Srbiji isto pakovanje košta 495 dinara.
Razlike u srpskim i nemačkim cenama namirnica koje se gotovo svakodnevno kupuju razlikuju se za bar 50 dinara, a u nekim slučajevima razlike idu i do 200 dinara.
Tako biste za litar mleka, sa 3,5 procenta mlečne masti, u Nemačkoj dali jedan evro ili odnosno nešto manje od 120 dinara, a Srbiji – najmanje 175 dinara.
Pakovanje od 10 troslojnih rolni papira koje u prodavnicama u Srbiji ne može da se kupi za manje od 500 dinara, u nemačkim prodavnicama prodaje se već za 2,8 evra odnosno za oko 330 dinara, a isto toliko košta i veliko pakovanje ubrusa.
Potrošač u Srbiji za deterdžent za sudove „Feri“ od 450 mililitara mora izdvojiti makar 210 dinara dok se u Nemačkoj isti proizvod može pronađi za 1,25 evra, tačnije oko 150 dinara.
Ipak, najveća razlika u ceni jeste cena maslaca, koji se u Nemačkoj može kupiti za oko 190 dinara za 250 grama – u Srbiji košta čak 400 dinara, a od pojedinih proizvođača cene idu i do 550 dinara.
Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača, ukratko objašnjava da nam uvoznički lobi podmeće veće cene, a lošiji kvalitet proizvoda.
Papović navodi da je cena „nutele“ na kvantaškim pijacama znatno niža nego u prodavnicama, a to i jeste realna cena proizvoda koji se nudi.
Uprkos višim cenama, kvalitet nutele koju mi kupujemo je lošiji nego onaj u nemačkoj.
„Nutela nije ista u Nemačkoj i u Srbiji. U pitanju je jak uvoznički lobi, na koji niko ne reaguje“, tvrdi sagovornik Nove.
On kaže i da građani Srbije često ne dobijaju proizvode iz kućne hemije istog kvaliteta kao u evropskim zemljama, iako je cena veća u odnosu na druge države.
„Komisija za zaštitu konkurencije jednostavno ne radi svoj posao. Ja sam tokom razgovora sa ministrom tražio kontakt nekoga iz Komisije, rekao mi je da nema. Čak ni premijerka, navodno, nema kontakt nikoga iz Komisije za zaštitu konkurencije. Ne znam zbog čega je građani uopšte plaćaju“, kaže Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Dejan Gavrilović iz Efektive kaže da je krivac za razliku u ceni „trgovačka marža“, navodeći da sumnja da se trgovci dogovaraju o marži koje stavljaju i da proizvodi u Srbiji zbog toga budu značajnije skuplji nego u zemljaam Zapadne Evrope, konkretno u Nemačkoj.
„Drugi razlog je nedostatak prave konkurencije. U Nemačkoj postoji konkurencija, kod nas to što ima konkurencije sumnjamo da prave dogovore i onda je to sve na štetu potrošača“, kaže Gavrilović za Nova.rs.
Kolike su marže najbolje se vidi po tome kada neki proizvod bude na akciji i onda trgovci i od tog proizvoda imaju zaradu, navodi Dejan Gavrilović iz Efektive.
BONUS VIDEO Šta se najviše krade po prodavnicama
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare