Da li ste se nekada našli u sledećoj situaciji: kupili ste patike ili cipele od više hiljada dinara, pukle su vam posle nekoliko dana ili nedelja nošenja, a trgovac ne prihvata vašu reklamaciju? Sigurno jeste. Nažalost, mnogi potrošači bili su u nezavidnom položaju jer im je na njihovu žalbu da im se obuća raspala za veoma kratko vreme, odgovoreno da je "obuća nepravilno i neadekvatno nošena". Šta raditi u takvoj situaciji? Jedan Miloš kom su patike od 13.000 dinara pukle posle samo tri meseca, uspeo je da se izbori za pravdu.
Svakodnevno se suočavamo sa nepravilnostima koje sprovode trgovci prilikom reklamacija obuće. Najčešći slučajevi odbijanja reklamacija svode se na „nepravilno korišćena i upotrebljavana“, bez da je dato objašenjenje kakvo nepravilno korišćenje i upotreba su uočeni.
U takvoj situaciji našao se naš čitalac Miloš koji je posle višemesečne borbe uspeo da „dobije pravdu“ odnosno trgovac je napokon uvažio njegovu reklamaciju i dao mu druge patike.
Naime, Miloš iz Vladičinog Hana kupio je patike za trčanje, kako stoji u njihovom opisu, pre šest meseci. Platio ih je skoro 13.000 dinara. Međutim, nakon samo tri meseca, patike su pukle kod đona, iako ih nije koristio za trčanje, nego za šetnju.
„Ko zna šta bi bilo da sam trčao u njima. Ostao bih bez patika posle tri dana, a ne tri meseca“, kaže Miloš već na početku razgovora, objašnjavajući dalje razvoj ove specifične situacije.
„Kupio sam patike pred Novu godinu, broj 43, sportske, crne, prave muške. I cena im je prava – 13.000 dinara. Skupe, ali dobro, dopale su mi se. Realno, nisam ih nešto puno ni nosio, bilo je zimsko doba, kiša, loše vreme, a one su platnene, nisu predviđene za kišu. Stvarno sam ih čuvao. Međutim, posle nekih tri meseca i desetak puta nošenja, patike su naprsle kod đona. Nisam mogao da verujem“, priča on.
Odmah je, kaže, otišao u radnju u kojoj je kupio patike, smatrajući da će dobiti druge ili da će mu biti vraćen novac.
„Čuo sam da nekada, u zavisnosti od trgovaca, reklamacija traje duže, ali i da može da se završi brzo. Posebno kada je situacija kristalno jasna kao što je kod mene. Devojka koja radi reklamacije je uzela patike, račun i dala mi tri-četiri papira da popunim, rekavši da će me pozvati za nekoliko dana. Sutradan, dobio sam njihov odgovor na mejl u kom se navodi da je, ne znam ni ja kako, utvrđeno da su patike neadekvatno nošene. Da li možete da poverujete u to?“.
Naravno, Miloš nije „sedeo miran“, nego je odgovorio na mejl. Tražio je da mu objasne na koji način su došli do zaključka da patike nisu adekvatno nošene. Odgovora nije bilo.
„Ponovo sam im poslao mejl, ali opet ništa. Poslao sam im sigurno nekih dvadesetak mejlova, a svi su bili imenovani: Dan 1, dan 2, dan 3… Nisam želeo da odustanem. Onda su me pozvali telefonom i rekli da dođem po svoje patike jer je reklamacija odbijena. Tu sam ih čekao! Poslao sam mejlove Zaštitniku potrošača i tržišnoj inspekciji, gde sam sve objasnio. Oni su rekli da ne odustajem jer je obaveza trgovca bila da me, pre kupovine, upozna sa uputstvom za korišćenje i održavanje obuće, ako je njihovo obrazloženje već takvo. I, rešio sam – ne odustajem po cenu svega“.
Borba je, kako se čini, tek počela, a trajala je čitavih tri meseca.
Miloš smatra da treba biti uporan i dosadan, kao što je on bio, jer drugačije ne bi dobio nove patike.
„Ništa specijalno nisam uradio osim što sam se dobro informisao o tome koja su moja prava. Slao sam im mejlove non-stop nisam pretio, nisam bio bezobrazan, samo sam bio jasan i očigledno dosadan jer su me tačno tri meseca otkad sam podneo zahtev za reklamaciju, pozvali i rekli: ‘Gospodine Miloše, dođite u toku dana po nove patike’. Pobedio sam, aman više“, kaže nam on.
Ovakve situacije su, kako se čini, veoma česte.
Pre nekoliko dana, udruženje potrošača „Efektiva“ koja redovno obaveštava građane o tome kako nas kupci varaju, naveli su sličan primer.
A u istom „sosu“ našao se i jedan Kragujevčanin koji je detetu kupio patike od 25.000 dinara, a koje su posle skoro 90 dana pukle. Iako je bio uporan i dva puta slao molbu za reklamaciju, ona nije prihvaćena.
Kupci u Srbiji podnose prigovore za svaki drugi par obuće kupljen na našem tržištu i najčešće ih trgovci odbiju, a onda dokazivanjem da se nesaobraznost nije dogodila njihovom krivicom ulaze u začarani krug.
Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije za Nova.rs kažu da je rok da trgovac odgovori na reklamaciju osam dana, a za 15 dana je u obavezi da je reši.
U roku od šest meseci potrošači imaju pravo na zamenu, popravku ili povrat novca i u tom periodu je teret dokazivanja na trgovcu, a nakon toga na potrošaču.
„Većina trgovačkih kuća ima ugovor sa nekom od akreditovanih kuća za veštačenje, kako bi bili sigurni u odluku koja je doneta povodom reklamacije. Prvi korak nakon odbijanja reklamacije jeste da uložite prigovor. Napominjemo da trgovac nije u obavezi da ga prihvati i promeni mišljenje. Ukoliko ipak niste zadovoljni odlukom trgovca i niste uspeli pozitivno da rešite reklamaciju, možete uraditi veštačenje o svom trošku u nekoj akreditovanoj kući za veštačenje i na taj način dokazati da je obuća nekvalitetna. Spisak akreditovanih firmi možete naći na sajtu Ministarstva pravde, a razvrstane su po delatnostima. Kada pribavite mišljenje o osnovanosti reklamacije, možete ga dostaviti udruženju potrošača, radi daljeg postupanja“, navode iz prvanog tima ove organizacije.
BONUS VIDEO: Prodaja polovnih automobila drastično opala u Srbiji: U Čačku zatvoreno nekoliko auto placeva
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare