Željko Tomić, predsednik Saveza za eUpravu NALED-a.
Željko Tomić Foto: Promo

Većina građana Srbije, čak 83%, zadovoljno je kvalitetom elektronskih usluga, a njihovo mišljenje deli i više od 80% privrednika, pokazalo je istraživanje NALED-a u okviru projekta izrade indeksa razvoja eUprave (LEI), koji realizuje uz podršku Evropske unije.

Građani su pretežno zadovoljni elektronskim uslugama koje se tiču pandemije (zakazivanje vakcinacije, zeleni sertifikat), e-plaćanjima i uslugom e-dnevnik, dok su privrednici kao uspešno ocenili korišćenje usluga Poreske uprave, APR-a, Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja i Narodne banke, kao i jedinstveno elektronsko sanduče za dostavu dokumenata.

„LEI indeks pomoći će nam da steknemo objektivan uvid u nivo razvoja i korišćenja eUprave u svakoj pojedinačnoj lokalnoj samoupravi i da na osnovu toga usmerimo podršku ka onim gradovima i opštinama gde je potrebna pomoć bilo da je reč o razvoju ljudskih i tehničkih kapaciteta, zaštiti podataka, unapređenju kvaliteta usluga. Podaci će biti prikazani kroz interaktivnu mapu, a građani će moći da i sami ocene celokupno korisničko iskustvo“, kaže Željko Tomić, predsednik Saveza za eUpravu NALED-a.

Na ulasku u novu godinu pitanje koje se nameće jesu dalji prioriteti u razvoju eUprave. Tomić izdvaja tri usluge čije bi uvođenje trebalo realizovati ili započeti u 2022. – eAgrar, eZdravstvo i eProstor.

„eAgrarom bismo otvorili prostor za digitalizaciju sektora poljoprivrede na koji se ne pomisli često kada se govori o eUpravi. Kroz podršku Ministarstvu poljoprivrede, započinjemo razvoj eAgrara koji će pojednostaviti i ubrzati dve važne procedure, posebno za male poljoprivrednike, a to su registracija gazdinstava i podnošenje zahteva za subvencije“, ističe Tomić.

Razvoj sistema eZdravstvo koji je započeo, omogućiće prelazak mnogih koraka u sistemu zdravstvene zaštite u digitalni svet – uspostavljanje eKartona, uvođenje eUputa i drugih elektronskih usluga. Povezaće primarnu i sekundarnu zdravstvenu zaštitu kako pacijenti, primera radi, ne bi morali da se od specijaliste vraćaju izabranom lekaru radi dobijanja novog
uputa. Uz to, eZdravstvo ima za cilj da poveže javno i privatno zdravstvo kako bi pacijent imao veću mogućnost izbora pri lečenju, a lekari iz oba sektora pun uvid u njegovo zdravstveno stanje.

Najkompleksniji, ali nikako najmanje važan je i sistem eProstor koji će ubrzati proces izrade planskih dokumenata i tako dalje pospešiti proceduru izdavanja građevinskih dozvola. Kroz ovaj sistem, sve institucije zadužene za pripremu dokumenata moći će simultano da rade na planovima umesto da čekaju jedni na druge. Građani i privreda na jednostavan način i pravovremeno bi imali uvid šta će se graditi u njihovoj sredini.

Veliku promenu, smatra Tomić, napravilo bi i uspostavljanje državne ePisarnice i eArhive, omogućavanje elektronskog potpisivanja u klaudu na svim državnim portalima, kao i uvođenje

eOtpremnice.

„Savez za eUpravu podržao je nekoliko važnih inicijativa koje su doprinose razvoju eUprave u Srbiji, a to su pre svega pokretanje usluge ePlati kojom je građanima omogućeno elektronsko plaćanje taksi i naknada za usluge koje pruža MUP, kao i izmene Zakona o privrednim društvima koje će olakšati dostavu dokumenata privredi putem elektronskog sandučeta. Kada je reč o prioritetima na koje ćemo se fokusirati u 2022, to su učešće u izmeni propisa radi optimizacije i digitalizacije najčešćih „životnih događaja“, uvođenje pet novih elektronskih servisa za privredu, kao i uvek važno pitanje – jačanje informacione bezbednosti“, poručuje Tomić.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare