Foto: Shutterstock

Kupci novih vozila, sa savremenim motorima koji manje zagađuju životnu okolinu, dobijaće od 2024. godine subvenciju države ako na otpad prodaju staro vozilo

Građani koji odluče da nabave novije vozilo s motorom „euro 6“ standarda emisije gasova, moći će da dobiju subvenciju od države, izjavio je danas ministar građevinarstva, saobraćaja i infarstrukture Goran Vesić.

Vesić je precizirao da će te subvencije iznositi 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih kamiona, koji ne prelaze 12 tona, i 2.900 evra za kupovinu autobusa.

– Država je izdvojila 102 miliona evra za zamenu starih vozila, odnosno za njihovu deregistraciju – kazao je Vesić gostujući na RTS.

Program podrazumeva da od naredne godine svi koji imaju motore „euro 1“, „euro 2“ ili „euro 3“, u putničkim vozilima, lakim kamionima i autobusima, mogu da deregistruju ta vozila, koja će biti odvožena u reciklažne centre, i da dobiju subvenciju za kupovinu novijeg vozila.

Jedini uslov za dobijanje subvencije je da vozilo koje se kupuje ima motor „euro 6“, i da je proizvedeno najranije 2015. godine.

Ministar je rekao da je taj program posebno značajan, jer treba da dovede do smanjenja zagađenja vazduha. Realizacija će početi 2024. godine i program će trajati dve godine.

On je naveo da je u Srbiji oko 2,8 miliona registrovanih vozila, što je za milion više nego pre samo 10 godina, kada ih bilo 1,8 miliona.

To, ukazao je, znači i veće zagađenje, jer je od 2015. do 2022. u Srbiju uvezeno 1.255.000, od čega oko 350.000 sa motorima „euro 3“.

– Sada definišemo pravilnike, koji će biti objavljeni u narednom periodu, i od 1. janaura 2024. godine građani će moći da se prijave i iskoriste ove subvencije – rekao je Vesić.

Vlada Srbije usvojila je sredinom decembra Program zaštite vazduha u Srbiji od 2022. do 2030. godine sa Akcionim planom, a među merama su se našle i subvencije za zamenu najstarijih dizel vozila novijim, saopštilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Programom je predviđeno da od 2024. do 2026. godine, na taj način bude uklonjeno ukupno 140.000 takvih vozila.
Euro 3 još samo kod nas

Srbija je jedina država u regionu u kojoj je i dalje dozvoljen uvoz automobila koji ispunjavaju samo „euro 3“ normu. U Albaniji, BiH, Makedoniji i Crnoj Gori važeća ekološka norma je „za dva broja veća“.

– Godišnje se u Srbiju uveze više od 120.000 polovnih automobila od kojih je ogromna većina sa dizel motorom koji su odavno proterani sa evropskih puteva. Ovaj podsticaj države za zamenu starih dizelaša je korak u dobrom pravcu – kaže Dragan Škrnjić predsednik Eko kluba Srbija a prenosi AutoSrbija.klub.

BONUS VIDEO: Ko su najveći zagađivači vazduha?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar