Uredbom Vlade kojom se ograničavaju cene naftnih derivata evro dizel i evro premijum BMB 95 odlučeno je da se akcize na gorivo umanje prvobitno za 20, a zatim 15 odsto. Međutim, Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika privatnih pumpi dostavio je redakciji "Nove" računicu kojom tvrdi da akcize nisu umanjene, već su na istom nivou na kom su bile pre donošenja Uredbe. To bi značilo da država od akcize zarađuje 59,48 dinara po litru goriva.
Cena evro dizela na benzinskim pumpama trenutno iznosi 206,2 dinara po litru, a u nju su uračunate rafinerijska cena, marža koju ostvaruje preprodavac, ali i različiti troškovi koji idu direktno državi.
Rafinerijska cena evro dizela trenutno iznosi 103,76 dinara po litru, dok je cena maksimalne marže koju prodavac može da ostvari sedam dinara. Preostalih 95,44 dinara od svakog litra goriva, kroz različite doprinose idu državi.
Na čemu zarađuje država?
„Najveću dobit država ostvaruje kroz naplatu PDV-a, koji iznosi 16,6667 odsto i obračunava se na veleprodajnu cenu, koja je 199,2 dinara po litru. To znači da PDV na evrodizel iznosi 33,2 dinara po litru“, kaže Rakić za Novu.
Kako dalje objašnjava, postoje još dve vrste doprinosa koje ulazne u krajnju, maloprodajnu cenu goriva, a njihovi iznosi su fiksni.
„Prvi od doprinosa je naknada za obavezne rezerve, koja iznosi 2,6 dinara, dok je naknada za unapređenje energetske efikasnosti niža – te tu država zarađuje 0,15 dinara po litru“, kaže Rakić, objašnjavajući da u malopordajnu cenu sada preostaje uračunati samo akcizu.
Na osnovu Rakićevog proračuna, da bi cena evro dizela bila 206,2 dinara po litru, neophodno je da akciza iznosi čak 59,48 dinara, što ukazuje na to da Vlada zapravo nije smanjila akcize, već da su one na istom nivou na kom su bile pre usvajanja Uredbe o ograničenju cena u februaru.
„To znači da, od 206,2 dinara, država uzima čak 95,44 dinara. Kada uzmemo u obzir i to da se na taj iznos dadžbina dodaje 1,1666 dinara PDV-a sadržanog u maloprodajnoj marži od sedam dinara, dolazimo do toga da država zarađuje 96, 61 dinar po litru evro dizela“, zaključuje naš sagovornik.
Kako za Novu kaže Nebojša Atanacković, počasni predsednik Unije poslodavaca i jedan od većinskih vlasnika akcionarskog društva Nafta, problem je što Vlada nije sama objavila zvanični obračun strukture maloprodajne cene goriva.
„Nije zvanično objavljeno da su akcize ponovo vraćene na stari nivo, ali ukoliko je to stvarno slučaj, ne bi me čudilo da se takva promena krije, prvenstveno iz političkih razloga“, kaže Atanacković, dodajući da država veoma profitira zahvaljujući akcizama.
„Ogromna je razlika da li će gorivo koštati 200 dinara ili manje, prvenstveno zbog PDV-a koji se obračunava. Ukoliko država tako može da uzme 40, umesto 25 dinara, ona će to i uraditi“, zaključuje naš sagovornik.
Redakcija „Nove“ kontaktirala je Vladu Srbije i Ministarstvo finansija i pitala ih da li na osnovu proračuna strukture maloprodajne cene naftnih derivata evro dizel i evro premijum BMB 95, može zaključiti da akcize na gorivo nisu smanjene, te da iznose 59,48 dinara po litru. Do puštanja današnjeg broja lista u štampu, kao ni do objavljivanja ovog teksta na portalu, odgovore nismo dobili.
BONUS VIDEO Uporedne cene goriva u Srbiji i regionu
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare