Fruskogroski koridor pocetak radovi
Mašina za bušenje tunela FOTO TANJUG/ JAROSLAV PAP

Izgradnja Fruškogorskog koridora koja je počela prvog maja, koštaće 606 miliona evra. Iz opozicije tvrde da je ta cena dvostruko veća od realne, a novinari koji prate projekat izgradnje auto-puta koji je najavljen pre 17 godina, kažu da problem nije samo predimenzionirana cena, nego i netransparentnost ugovora sa kineskom kompanijom koja je izvođač radova.

Baš na praznik rada, počelo se sa radovima na Fruškogorskom koridoru. Tri dana kasnije, na istoj lokaciji zatekli smo ugašene mašine. Ali tema ove priče nije dinamika radova – nego njihova cena – 606 miliona evra za 48 kilometara puta. To je za oko 400 miliona više u odnosu na procene koje je 2014. iznela tada vladajuća Demokratska stranka, podseća predsednik njenog Pokrajinskog odbora Nebojša Novaković, a prenosi N1.

„Vrednost radova je procenjena na 150 miliona evra, doduše ti radovi nisu uključivali most koji će se graditi kod Kovilja preko Dunava, ali i dalje ne postoji razlog zašto se povećava za više od 400 miliona evra, čak i kad uključite most“, kaže Novaković.

Na trasi puta, kroz Frušku Goru biće probijen i dvocevni tunel dužine 3,5 kilometara. BIće to najduži tunel u zemlji, ipak ne dovoljno dug da opravda projektovanu cenu, tvrdi Novaković.

„Ja moram da kažem da ovde postoji jedan tunel i jedan most. Imate u Grčkoj primer kada je građen autoput koji je bio najveći građevinski izazov u Evropi, kada ste imali smenu vijadukta, mostova, tunela, pa nije prešao 10 miliona evra. Imali ste primer u Vardarskoj klisuri u Makedoniji taj put je oko 8,7 miliona evra. Imali ste u Hrvatskoj primer dakle auto-put Dalmatina koji povezuje Zagreb-Split koji je koštao 6,7 miliona evra. Cene su, pa evo vidite i sami, od 30-50 posto jeftinije u odnosu na ono što se trenutno gradi kod nas“, kaže Novaković.

Maketa tunela na Fruškogorskom koridoru Fruskogroski koridor pocetak radovi
Maketa tunela na Fruškogorskom koridoru FOTO TANJUG/ JAROSLAV PAP

Cena od 12,7 miliona evra po kilometru, postignuta je direktnom pogodbom Vlade Srbije i kineske kompanije CRBC, u oktobru 2020, godine. Šta tačno košta 606 miliona, pita se i novinar Nedim Sejdinović koji je istraživao tu temu.

 

„Nije samo to pitanje činjenice da je po ceni ovog kilometra auto-puta ovo višestruko veća ili značajno veća cena od najzahtevnijih auto-puteva koji se grade po Evropi, nego je probem u tome što kako sam rekao čitav proces potpuno netransparentan, što se preskače zakon o javnim nabavkama i tako se zapravo suspenduje pravni poredak u ovoj zemlji i treća važna stvar da generalno kineski krediti i kineske investicije, nije to samo naše iskustvo nego iskustvo mnogih zemalja u sebi sadrži neki prostor za neke korumptivne radnje i moguće neke zemlje, a vidimo sada slučaj Crne Gore, uvode u neku vrstu dužničkog ropstva“, kaže Sejdinović.

Cena projekta, smatra Sejdinović, tokom izgradnje mogla bi i da se menja, i to sigurno ne naniže. Radovi će, prema planovima, biti završeni za četiri godine.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare