Srbija je obećala da neće prodavati litijum kineskim proizvođačima automobila i da će kada razvije jedno od najvećih svetskih nalazišta tog metala, prednost imati evropske automobilske kompanije kao što su Mercedes-Benz, Folksvagen i Stelantis.
Kako piše Fajnenšel tajms (FT), predsednik Srbije Aleksandar Vučić obavezao se na to u intervjuu za Handelsblat, nekoliko sati pre nego što je ugostio nemačkog kancelara Olafa Šolca u Beogradu, gde je potpisan Memorandum o razumevanju o stvaranju strateškog partnerstva sa EU koji obuhvata kritične sirovine, lance vrednosti baterija i električna vozila.
Očekuje se da će razvoj ležišta Jadar, na severozapadu Srbije, dati značajan podsticaj evropskoj industriji električnih vozila. Vučić kaže da će Srbija proizvoditi 58.000 tona litijuma godišnje, odnosno 17 odsto potražnje u EU. To bi bilo dovoljno za 1,1 milion električnih automobila, navodi FT.
Vučić je rekao da su kineski proizvođači automobila izrazili interesovanje za kupovinu litijuma. „Ali mi smo im rekli da o tome razgovaramo sa Evropljanima. Mi smo lojalni Evropi. . . EU je potreban litijum i mi želimo da ojačamo našu vezu sa EU“, dodao je.
FT podseća da je Srbija prekinula projekat iskopavanja litijuma pre dve godine, ali će sada dati Rio Tintu zeleno svetlo za njegovo razvijanje, pošto je dobila garancije vezano za ekološke standarde u rudniku.
Oživljavanje sporazuma sa Rio Tintom i uključivanje EU, zapadni zvaničnici vide kao važan signal geopolitičkog svrstavanja Srbije u vreme kada se toj zemlji udvaraju Kina, Rusija i države Zaliva, ukazuje FT.
List podseća da je Srbija kandidat za članstvo u EU više od decenije, ali je proces pridruživanja usporen zabrinutošću Brisela zbog vladavine prava, korupcije i statusa Kosova. Takođe, Srbija je jedna od samo dve evropske zemlje koje nisu uvele sankcije Rusiji zbog invazije na Ukrajinu, dodaje se.
Vučić je rekao da Srbija želi da razvije potpuni lanac vrednosti litijuma kod kuće, uključujući fabrike baterija, i da će samo deo litijuma koji se kopa na lokaciji Jadar prodavati u inostranstvu kao sirovina.
On je rekao da je zemlja dobila „pozitivne povratne informacije“ iz svojih pregovora sa evropskim proizvođačima automobila, uključujući Mercedes, Folksvagen i Stelantis.
Nemačka automobilska industrija pozdravila je odluku Srbije da razvije rudnik. Hildegard Miler, šef VDA, glavnog nemačkog auto lobija, opisuje to kao „važan i pravi signal“ za obezbeđivanje sirovina koje su neophodne za evropska električna vozila.
Međutim, protivljenje litijumskom projektu i dalje je snažno u Srbiji, dodaje FT i navodi da je opozicioni ekološki pokret Kreni-Promeni koji je pre dve godine blokirao puteve i autoputeve kako bi primorao vladu da zaustavi projekat, upozorio da će rudnik dovesti do „ekološkog uništenja Srbije“.
Prenosi se i rezultat ankete Nove srpske političke misli da se više od polovine Srba protivi rudniku litijuma. Samo četvrtina podržava projekat, dodaje se, iako se taj broj povećava na 33 procenta kada se uzmu u obzir ekološke garancije Nemačke i EU.
BONUS VIDEO
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare