Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Stara železnička stanica na Savskom trgu na korak je do toga da se u potpunosti transformiše u Istorijski muzej Srbije, jer je nakon tendera za rekonstrukciju fasade i krovova, raspisana javna nabavka za sređivanje enterijera. Interesantno je da procenjena vrednost radova nije navedena, pa tako javnost, barem sada, ne zna koliko će nas koštati obnova tog spomenika kulture.

Ministar finansija Siniša Mali pre nekoliko meseci najavio je gradnju muzejske četvrti u glavnom gradu, naravno u Beogradu na vodi.

Ideja vlasti mogla bi uskoro da postane realnost, s obzirom na to da je Istorijski muzej Srbije raspisao tender za rekonstrukciju, adaptaciju i sanaciju Glavne železničke stanice u Beogradu i promena namene u objekat Istorijskog muzeja Srbije.

U tehničkoj dokumentaciji objavljenoj na Portalu javnih nabavki navodi se da, kako je sanacija fasada i krova izvedena, ovaj projekat se odnosi isključivo na unutrašnjost objekta i promenu namene celokupnog prostora uz minimalne intervencije na fasadnoj stolariji kao i manjoj intervenciji na krovu.

Pod rekonstrukcijom podrazumevaju se rekonstrukcija ulaznog dela i prolaza ka peronima, podruma i odvajanje tavana, sanacija tavanica prvog sprata, rekonstrukcija stepeništa i ugradnja planiranih liftova, ispunjavanje svih muzeoloških kriterijuma i formiranje nove trafo stanice, prostora za dizel agregat i tehničke krovne terase.

Kako će izgledati Istorijski muzej

Ulaz za posetioce biće na Savskom trgu, kod spomenika Stefanu Nemanji. Kako se navodi u objavljenoj dokumentaciji, u ulaznom holu biće prostor za sedenje, prostor za garderobu, toalet…

PROČITAJTE JOŠ

Prodaja karata vršiće se na centralno postavljenom pultu. Sam izložbeni prostor prostiraće se u prizemlju, kroz centralni deo i levi i desni krak objekta, dok će se na prvom spratu nalaziti centralni galerijski prostor, a delovi za posetioce biće spojeni stepeništem i liftom.

U prizemlju je, kako se navodi u dokumentaciji, bivši “Kraljev salon” sa posebnim ulazom. Taj prostor namenjen je povremenim tematskim izložbama.

Muzej će imati i kafić, koji će se nalaziti u prizemlju, a u njega će se ulaziti iz izložbenog prostora preko suvenirnice. Takođe, postojaće i posebni ulaz u kafić sa Savskog trga, ali i iz foaeja multifunkcionalne sale.

Procenjena vrednost nepoznata

Koliko će nas koštati ova rekonstrukcija, koja će biti finansirana iz budžeta – nije obavljeno, a ovu informaciju znaćemo tek kada Istorijski muzej dodeli posao odabranoj firmi.

Foto:shutterstock Brajcev

Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, kaže za Nova.rs da nažalost, zakon nije odredio naručiocima da uvek moraju da objave procenjenu vrednost javne nabavke.

To može, naglašava on, da bude opravdano jedino ukoliko postoji samo jedna firma koja bi mogla da obavi posao koji se traži.

“Moje mišljenje je da u ovom slučaju ne postoji nijedan opravdani razlog za neobjavljivanje procenjene vrednosti, s obzirom na to da se to neobjavljivanje može braniti jedino kada postoji samo jedna fimra koja može da uradi posao. Tada procenjena vrednost ne mora da se objavi kako ta firma namerno ne bi dala ponudu koja je na granici sa procenjenom vrednošću, ali s obzirom na to da je u pitanju rekonstrukcija zgrade, postoji mnogo firmi koje se time bave”, kaže naš sagovornik.

Foto:Milica Vučković/FoNet

Premeštanje muzeja čeka se godinama

Premeštanje Istorijskog muzeja Srbije iz prostorija na Trgu Nikole Pašića obećava se od 2020. godine, kada je Vlada donela zaključak da se on premesti u zgradu Glavne železničke stanice, koja je prethodno iseljena zbog izgradnje Beograda na vodi. Kako je objavio N1, zapelo je zbog preduzeća „Beograd na vodi“ koje nije obezbedilo uslove da toplovod stigne od pomenute zgrade bivše Glavne železničke stanice, što je ugovorna obaveza koju je preuzelo ovo preduzeće, ali ni država, koja poseduje trećinu pomenute firme, nije učinila ništa da je primora da te obaveze ispuni.

Zbog neispunjavanja obaveza „Beograda na vodi“, Sekretarijat za urbanizam glavnog grada u aprilu je odbio da izda građevinsku dozvolu za rekonstrukciju zgrade na Savskom trgu za potrebe Istorijskog muzeja Srbije, ali je u maju Mali objavio da je Istorijski muzej dobio građevinsku dozvolu.

Iz samog Istorijskog muzeja Srbije posle tri godine čekanja poručuju da bi bilo bolje i jeftinije da im poprave postojeću zgradu, jer zbog čekanja na preseljenje, stalo je i renoviranje sadašnjih prostorija Muzeja. Kako je za nedeljnik “Vreme” objasnila direktorka Dušica Bojić, Istorijskom muzeju više odgovarala popravka postojećeg prostora na Trgu Nikole Pašića 11. Problem bi, kako je navela, “bio rešen za manje od godinu dana i za manje od 25 miliona dinara, a projekat za rekonstrukciju je prilagodljiv i drugim, a ne samo muzejskim potrebama“.

Pored Istorijskog muzeja, u Beogradu na vodi Mali je javio još i Dečji muzej, Muzej grada Beograda i Muzej Nikole Tesle.

BONUS VIDEO Koliko će koštati prilagođavanje zgrade Železničke stanice u Istorijski muzej?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar