Formula 1 se vratila i biće luđa nego ikada.
Nova sezona u šampionatu Formule 1, 73. po redu, uz niz novih pravila, počinje u nedelju trkom za Veliku nagradu Bahreina (nedelja, 16.00).
Program je na stazi Sahir počeo prvim slobodnim treningom u petak od 13 časova, tri sata kasnije je na rasporedu bio drugi trening, dok se treći održava u subotu od 13 časova.
Kvalifikacije pred trku počinju u subotu od 16 časova, a prva ovosezonska trka vozi se u nedelju u isto vreme.
Titulu svetskog prvaka brani vozač Red Bula Holanđanin Maks Ferstapen, koji je prošle sezone do ukupne pobede stigao u poslednjem krugu poslednje trke u Abu Dabiju, nakon kontroverzne završnice, u kojoj je pretekao vozača Mercedesa Luisa Hamiltona i onemogućio ga da osvoji rekordnu osmu titulu.
Odluke u poslednjoj trci prošle sezone uticale su na otkaz direktoru trka u šampionatu Majklu Masiju, a dovele su i do promena pravila prilikom izlaska na stazu sigurnosnog vozila.
Na toj trci Masi je dozvolio samo petorici vozača između Hamiltona i Ferstapena da uđu u isti krug sa vodećim pre ponovnog starta, a od ove sezone pravilo glasi da će u isti krug ući ili svi ili nijedan vozač, u skladu sa odlukom direkcije trke.
Pravila su promenjena i po pitanju bodovnog sistetma. Prošle godine vozačima je u Belgiji dodeljena polovina bodova, iako su odvezli samo dva kruga u kišnim uslovima iza sigurnosnog vozila.
Od ove sezone trkači će morati da odvezu najmanje dva kruga pod zelenom zastavom. U slučaju da se održi manje od 25 odsto trke samo petorica najboljih dobiće bodove (6-4-3-2-1). Ako se odveze između 25 i 50 odsto trke bodovi se dodeljuju devetorici vozača (13-10-8-6-5-4-3-2-1), dok će između 50 i 75 odsto završene trke doneti bodove desetorici vozača (19-14-12-9-8-6-5-3-2-1).
Ovu sezonu obeležiće i tehničke promene na bolidima poput korišćenja guma prečnika 18 inča (46 centimetra), umesto dosadašnjih 13-inčnih guma. Takva promena dovešće do povećanja težine bolida za oko 50 kilograma.
Promene će se desiti i u pogledu aerodinamike i šasije bolida, a procenjuje se da će novi bolidi biti sporiji za oko 3,5 sekundi u odnosu na prošlogodišnje.
Sprint trke koje su uvedene prošle sezone ostaće u kalendaru i voziće se za Veliku nagradu Emilije Romanje (24. april), Veliku nagradu Austrije (10. jul) i za Velliku nagradu Brazila (13. novembar).
Bodove će sada osvajati osam najboljih vozača u sprint trci, umesto dosadašnje trojice vozača, a sprint će i ove sezone odlučivati o startnim pozicijama pred glavnu trku. Najbrži krug u glavnoj trci donosiće i dalje dodatni bod, ukoliko vozač bude među 10 najboljih.
Najveća promena među vozačima je prelazak Džordža Rasela iz Vilijamsa u Mercedes, gde će naslediti Valterija Botasa, koji će od sada voziti u Alfa Romeu.
Za švajcarski tim će ove sezone voziti i prvi kineski vozač u istoriji šampionata Guanju Džou, dok će za Vilijams nastupati Tajlanđanin Aleksander Albon.
Pred sam početak sezone zbog vojne intervencije Rusije u Ukrajini otkaz u ekipi Hasa dobio je ruski vozač Nikita Mazepin, a njega će zameniti Danac Kevin Magnusen.
Titulu u konkurenciji konstruktora brani osmostruki šampion Mercedes.
Ukupno će biti održane 22 trke, pošto je otkazana trka za Veliku nagradu Rusije u Sočiju, a prvi put voziće se trka za Veliku nagradu Majamija (8. maj).
Sezona bi trebalo da se završi trkom za Veliku nagradu Abu Dabija, 20. novembra.
Ferstapen je konačno uspeo da prekine sedmogodišnju dominaciju Mercedesa, a sada nadmeni Holanđanin želi da otpočne svoju eru.
Red Bul izgleda spremno da mu pomogne da ostvari sve snove i da još jednom postane prvak sveta. Mercedes je osvojio titulu u konkurenciji konstruktora, ali sada sa Serhiom Perezom Red Bul veruje da može da preotme i ovu titulu.
Ferstapen je vozio izuzetno rizično, čak je njegov bolid završio i na bolidu rivala, a na kraju je preticanjem u gotovo poslednjoj sekundi osvojio titulu ispred Luisa Hamiltona.
Ipak, sve ovo je on video samo kao početak, ne kao ostvarenje sna.
Poslednjih sezona je Ferari odlučio da napravi nekoliko poteza koje nije radio ranije. Imaju najmlađu postavu u istoriji tima koji se od početka Formule 1 takmiči u najbržem cirkusu sveta.
Šarl Leklerk je pokazao impresivne vožnje pred početak sezone na testiranjima, a sada bi Karlos Sajnc i on trebalo da kliknu do kraja.
Leklerk je prvi vozač u istoriji Ferarija koji je dobio petogodišnji ugovor (to nije dobio ni Mihael Šumaher), a ulaganje u budućnost bi Ferariju konačno moglo da se isplati.
Ferari je u februaru na testiranjima u Barseloni imao najviše krugova – 439, u poređenju sa Mercedesom (392), a njegov vozač Leklerk bio je najbrži tokom drugog dana testiranja.
Utakmicu možete pratiti na kanalu Sport Klub uz SBB ili ukoliko još uvek niste korisnik SBB usluga – putem EON aplikacije uz EON pakete van SBB mreže koji su dostupni preko bilo kog interneta u Srbiji. EON sport paket dostupan je za 799 dinara, bez ugovorne obaveze u narednih 30 dana.
Pojedine ekipe navele su da će njihovi bolidi na predstojećim testiranjima u Bahreinu biti drugačiji od onih koji su testirani u Barseloni, a Binoto je rekao da će italijanska ekipa uraditi suprotno.
„Naš bolid se neće mnogo razlikovati od onog koji smo doveli u Barselonu. Prvi korak je da optimizujemo ono što imamo. Još smo daleko od najboljih performansi, ne samo zato što trošimo mnogo goriva ili nije najbolji režim motora, već zato što ima mnogo toga da se iskoristi na samom automobilu. Sačekajmo da vidimo šta će ostali doneti“, rekao je Marija Binoto, direktor Ferarija.
Toto Volf, direktor Mercedesa, prošle godine se prvi put suočio sa pritiskom osvajanje titule. Do tada je Mercedes bez problema dominirao i u konkurenciji konstruktora i vozača, a tek prošle godine ga je Red Bul baš, baš ozbiljno preznojio.
Usledile su zbog toga i promene, pa je Valteri Botas završio u Alfi Romeo, dok Džordža Rasela vide kao budućnost.
Hamilton je bio potpuno utučen nakon što je ostao bez titule u prošloj sezoni, pa će sada biti i te kako značajno videti kako će izgledati bolid Mercedesa. Ako je suditi po testiranjima pre početka sezone – ne sluti na dobro.
„U ovom trenutku ne mislim da ćemo se boriti za pobedu, ali bolid ima potencijal da nas odvede tamo“, rekao je Hamilton tokom poslednjeg dana predsezonskog testiranja u Bahreinu.
On je naglasio da je svima to jasno.
„Siguran sam da svi to mogu da vide. Trenutno nismo najbrži. Čini se da je Ferari najbrži, pa možda Red Bul, pa onda mi ili Meklaren. Sigurno nismo na vrhu“, dodao je Hamilton.
On je, ipak, naveo da je uveren da će Mercedes uskoro izgledati bolje.
„Ljudi stalno govore da sami sebe omalovažavamo, ali drugačije je ove godine“, rekao je Hamilton.
Nikita Mazepin, sad već bivši vozač Formule 1, samo je jedan u nizu sportista čija je karijera stavljena na pauzu (možda i završena) nakon ruske invazije na Ukrajinu.
Has je tokom vikenda najavio da prekida saradnju sa njim i ruskim sponzorom „Uralkali“.
Sin ruskog milijardera i oligarha Dimitrija Mazepina počeo je da se takmiči u Formuli 1 prošle godine, a nijednom nije uspeo da zauzme mesto koje mu garantuje bodove.
Razočaran je što nije uspeo da zadrži jedno od 20 mesta u najbržem cirkusu na svetu.
„Od trenutka kad je FIA dozvolila da se takmičimo pod neutralnom zastavom, ne postoji zakonski razlog zbog kojeg je ekipa raskinula moj ugovor. Pristao sam biti neutralan, ali sam ostao bez sna za koji sam se borio 18 godina“, rekao je Mazepin.
Najavio je i osnivanje udruženja za sportiste koji su se našli u njegovoj situaciji.
„Svet ne izgleda jednako kao što je izgledao pre dve nedelje, vidim i shvatam to. Vremena su teška. Imam prijatelje s obe strane konflikta, ne želim da pričam o tome. Ekipa mi je rekla da neće biti nikakvih problema ne bude li FIA branila moje nastupe. Nisam mogao ni da zamislim da bi ovo moglo da se dogodi, a za otkaz sam saznao kad i mediji. Niko se za ovo ne može pripremiti, nisam dobio nikakvo upozorenje, a ni podršku“, iskren je Mazepin.
Nije odustao od povratka u Formulu 1, ali to neće biti u timu Hasa.
Has će sada morati da pronađe i novog sponzora, a kako je ovo jedan od najmanjih timova (po finansijama i broju ljudi) sigurno će morati brzo da pronađu pravu finansijsku injekciju.
Verovatno je jedno od najvećih iznenađenja ove godine što se Fernando Alonso, dvostruki šampion sveta, vratio u Formulu 1. On će voziti za Alpin, a sa čak 41 godinom nastavlja da pomera granice.
Nenadano je mesto ponovo u Hasu pronašao Kevin Magnusen nakon otpuštanja Mazepina, a Sebastijan Fetel, četvorostruki šampion sveta, sada će voziti za Aston Martin sa 35 godina.
Sve ovo svedoči da se i u Formuli menjaju stvari i da iako imamo jednu od najmlađih posada u istoriji i dalje ima mesta za neke od najvećih vozača 21. veka.
BONUS VIDEO Preticanje Hamiltona u trci
Pratite nas i na društvenim mrežama: