Foto: EPA/GIORGIO BENVENUTI

Ajrton Sena, nekadašnji šampion Formule 1 poginuo je na današnji dan pre 30 godina, prvog maja 1994. godine.

Trideset godina kasnije, njegovo ime podjednakom snagom odzvanja među ljubiteljima „najbržeg cirkusa na svetu“.

Bilo je to oko 14.20 tog dana, kada su televizije širom sveta emitovale snimak slupanog bolida kojim je upravljao Sena.

PROČITAJTE JOŠ

Već u 18.30 tog dana je stalo srce Sene. Strašan udarac mu je slomio lobanju, a nosač je čak probio i zabio mu se tek nešto iznad oka. Tri strahovite povrede glave bile su kobne.

„Izgledalo je najpre kao da spava. Podigao sam mu kapke i istog časa mi je bilo potpuno jasno da ima teške povrede mozga. Mi smo ga istog trenutka izneli sa sedišta, položili na zemlju… Dok smo to radili tačno sam osetio kako mu duša izlazi iz tela! A ja nisam religiozan… Umro mi je na rukama. Ne, ne mogu da verujem i dalje. Umro mi je na rukama, čoveče…“, poručio je bio Sid Votkins, neurohirurg koji je pokušavao da spasi čuvenog vozača.

Foto: EPA/DANIEL DAL ZENNARO

Sena je u karijeri tri puta osvajao Formulu 1. Bio je prvak sveta 1988, 1990. i 1991. godine. Učestvovao je u 161 trci, a upisao je 41 pobedu. Čak 65 puta se našao na postolju, poslednju trku je odvozio u San Marinu 1994. godine.

Sena je po mišljenju mnogih najbolji vozač po kiši u istoriji Formule 1, a uspevao je da pravi veliku razliku upravo u tim uslovima. Zavideli su mu gotovo svi, a sam je isticao da i politika ima velikog uticaja na Formulu 1. Proglašen je 2009. i za najboljeg vozača u istoriji Formule 1.

Njegova rečenica će se zauvek pamtiti.

„Biti drugi znači samo da si najbolji gubitnik.“

Evo i nekoliko priča iz života čuvenog vozača koje možda niste znali.

„Kišni čovek“ i zid koji se pomerio

Kad neko sagradi zid, taj zid je na to mesto postavljen sa ciljem da se što je duže moguće ne pomera. Kada je, kao vozač Tolmana, Sena trku za Veliku nagradu Dalasa 1984. godine završio nakon što je udario u zid u 47. krugu, Sena je iznenadio sve kada je, nakon što je polomio točak usled kontakta sa zidom, rekao „ne mogu da razumem kako sam zakačio zid. Mora da je pomeren.“

Ubrzo je ekipa predvođena tadašnjim Seninim inženjerom za trke Petom Simondsom otišla da pogleda zid, i bila u čudu nakon otkrića da neko zapravo i jeste udario u zid na drugom kraju, dovoljno jako da čitavu konstrukciju pomeri za nekoliko milimetara, tačno na mesto gde je Sena iz kruga u krug prolazio automobilom kako bi na najbolji mogući način iskoristio putanju.

Foto: REUTERS/Jennifer Lorenzini

Kako je Sena rizikovao svoj i spasao život Eriku Komasu

Tokom treninga pred Veliku nagradu Belgije Komas je doživeo udes nakon što je izgubio kontrolu nad vozilom. Tom prilikom je izgubio svest, a „vrišteći motor“ je pretio da stvari digne na nivo katastrofe eksplozijom.

Situaciju je spasao Sena koji je prvi naišao na mesto udesa. Zaustavio je svoj bolid, otrčao do Komasovog, isključio motor pre nego što je eksplodirao, a potom držao glavu povređenog kolege kako ne bi pogoršao potencijalno stanje. Ubrzo potom došli su doktori, prevezli Komasa u bolnicu, da bi nedugo pošto je Komasovo stanje stabilozovano objavljeno da je Sena glavni razlog iz kog je Komas prošao tek sa manjim povredama.

Foto: EPA/Bosco Martin

Prva trka kao najava velike budućnosti

Brazilski as je, par godina pošto je naučio da porodično vozilo marke Džip vozi po ranču, prvo vozilo za karting dobio od svog oca, koji je iskoristio motor za kosilicu za travu kako bi napravio zanimaciju za svog sina. Iz dana u dan je napredovao, pa je sa 13 godina po prvi put izašao na stazu na zvaničnoj trci, i to u konkurenciji znatno starijih dečaka.

Na iznenađenje svih sem svog oca Ajrton je ne samo osvojio pol-poziciju, već i dominirao tokom većeg dela trke. Nije pobedio samo zato što je malo pred kraj doživeo sudar zbog kog je morao da se povuče.

Bacili Denisa u more a za njim i ribe da privuku ajkule

Kada je Gerhard Berger stigao u Meklaren, bilo je jasno da se čitavom timu sprema nezaustavljiva oluja u vidu šala kojih niko nije bio pošteđen. Tako su on i Berger jednom priliko upali u sobu šefa tima Rona Denisa i oblepili celu pornografskim slikama, potom su upravo Denisa tokom boravka na jahti bacili u vodu, što i ne bi bio toliki problem da za njim nisu bacili i gomilu mesa kako bi namamili ajkule. Teško da je Denis mogao da zamisli bolju priču koju će decenijama kasnije prepričavati kako počne da se približava rođendan.

No, jednom prilikom Sena je zbog takve stvari pošteno „udaren“ po džepu.

„Bili smo u Meksiku, kada mi je Sena rekao da će mi dati deset hiljada dolara ukoliko popijem flašicu ekstremno ljutog čili sosa koja je bila na stolu. Pre nego što je uspeo da povuče predlog, ja sam već popio čitavu flašicu. To je bio četvrti put da je izgubio opkladu sa mnom, i sećam se da mi je rekao da se više neću kladiti sa mnom ni u šta“.

Doduše, i sam Denis je platio cenu, pošto narednih nekoliko dana nije mogao da ruča normalno zbog problema sa želucem.

Senino nasleđe

Uz Nikija Laudu (ujedno verovatno jedinog čoveka koji bi mogao da mu parira kada je smisao za humor u pitanju) i Huana Manuela Fanđa, Sena je najveće ime Formule jedan koje više nije među živima. No, iako godine nezaustavljivo prolaze, čini se da ime jednog od najvećih majstora za vožnju po kiši iz dana u dan sija sve jače. I da se to neće promeniti, ma koliko vremena da prođe.

Nakon njegove nesreće Formula jedan, svesna da ni oni najveći nisu zaštićeni, je veliki deo sredstava prebacila na bezbednost vozača. Nažalost, bilo je potrebno platiti cenu u ljudskim životima, ali je posledica, i možda najbolji pokazatelj koliko je Senina nesreća zapravo uticala na svet Formule jedan, najbolje izražena u broju smrtnih slučajeva koji su se od tog 1. maja 1994. godine dogodili.

Naime, od Sene pa sve do prvog dana maja 2022. godine tokom trke Formule jedan život je izgubio samo jedan vozač, i to Žil Bjanki, nakon što je 2014. bolidom prilikom izletanja sa staze pri jakoj kiši direktno udario u kran koji je tu bio kako bi podigao vozilo Adrijana Zutila.

Od Senine smrti prošlo je 28 godina, ali njegov duh, duh šampiona koji nije umeo da vozi sa papučicom gasa pritisnutom na pola, još uvek bdi nad karavanom Formule jedan.

BONUS VIDEO Start i odmah prekid: Rikardo i Albon van staze

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare