Aleksandar Vučić Foto: Youtube/Александар Вучић

Modni brend Abercrombie & Fitch's Srbiji je najviše poznat zbog Aleksandra Vučića, a sada izlazi dokumentarac o skandalima koji ga prate.

Duks Aleksandra Vučića, u kojem se pojavljuje u jednom od promo spotova pred izbore, brenda je Abercrombie & Fitch’s, koji je na Zapadu na lošem glasu.

Naime, kako pišu mediji, uskoro izlazi Netflix dokumentarac koji će se baviti svim skandalima brenda – optužbama za rasizam i diskriminaciju.

Dokumentarac „White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch“ režirala je Alison Klajman, a premijerno će biti prikazan na Netflix-u 19. aprila.

Film će objasniti kako je brend Abercrombie & Fitch osvajao tržne centre kasnih 90-ih i ranih 2000-ih. Ali uprkos tome što je brend bio popularan, „američki imidž“ koji su promovisali pratile su kontroverze. Bili su na udaru zbog problematičnog marketinga i diskriminatornog zapošljavanja.

Foto: SYSPEO / Sipa Press / Profimedia

Seksi tinejdžeri

Brend je osnovao je Dejvid T. Aberkrombi u Njujorku 1892. godine, a na početku su prodavali sportsku opremu za pecanje i lov. Godine 1904, advokat Ezra Fič kupio je kompaniju, dajući joj zvanično ime Abercrombie & Fitch.

Kao i svi trgovci na malo, patili su tokom Velike depresije, ali su ponovo dobro poslovali nakon Drugog svetskog rata. Brend je privukao poznate kupce, uključujući Ernesta Hemingveja, Čarlsa Lindberga i predsednike Džona F. Kenedija, Teodora Ruzvelta i Dvajta D. Ajzenhauera.

A&F je 1988. godine kupio Limited Brands. Četiri godine kasnije, 1992., Majk Džefris je imenovan za generalnog direktora, a brend je želeo da privuče tinejdžere.

U tom cilju, ubrzo su počel da izbacuju seksi reklame, sa delimično obučenim modelima, često u provokativnim pozama. Tokom godina, mnogo zvezda je radilo reklame za brend. Poznati A&F modeli bili su Dženifer Lorens, Karli Klos, Lindzi Lohan, Sijena Miler, Ešton Kučer, Džejmi Dornan, Tejlor Svift, Čening Tejtuma i Olivija Vajld.

Neke konzervativne grupe u Americi smatrale su da su te reklame previše seksepilne, a 2003. je povučen praznični katalog. Naime, izbili su portesti zbog sadržaja koji je uključivao pominjanje oralnog seksa i masturbacije.

Rasizam

Zatim, kompanija se našla na udaru zbog rasizma – 2002. godine napadnuti su zbog linije majica sa azijskim stereotipima i karikaturama. Na jednoj od uvredljivih košulja nalazio se slogan „Usluga pranja veša braće Vong — Dva Vonga mogu da ga ubele“, sa dve karikature Kineza.

„Mi smo lično mislili da će se Azijatima dopasti ova majica. Nikada ne izdvajamo nijednu grupu kojoj bismo se posmevali. Podsmevamo se svima, od žena preko stjuardesa do nosilaca prtljaga, fudbalskih trenera, od irskih Amerikanaca do skijaša na snegu. Zaista nema grupe koju nismo zadirkivali“, rekao je tada portparol brenda.

Majice su povučene iz prodavnica nakon nekoliko dana. Ali loše promišljene majice nisu bile jedina optužba za rasizam sa kojom se kompanija suočavala.

Prodavci su morali da budu seksi

Kako se A&F oslanjao na seksipil za prodaju odeće, prodavci su takođe morali da budu seksi. Odbijali su da zaposle ljude koji nisu odgovarali određenom izgledu.

Godine 2003. devet ljudi podnelo je grupnu tužbu protiv brenda zbog diskriminacije Afroamerikanaca, Latinoamerikanaca i azijskih Amerikanaca. Pravni dokumenti navode da bi menadžeri prodavnica često prilazili atraktivnim belim kupcima koji su imali traženi „izgled“ i podsticali ih da se prijave za poslove prodaje.

Pripadnici manjina nisu često zapošljavani, navodi se u tužbi, a kada jesu dobijali su nepoželjne pozicije koje su ih držale dalje od očiju javnosti.

Prema pisanju Njujork tajmsa, bivša radnica Dženifer Lu rekla je da su ona i još četiri azijska prodavača otpušteni iz prodavnice u Kosta Mesi u Kaliforniji, nakon što ih je službenik kompanije posetio i rekao da ima „previše azijskih prodajnih službenika“.

Generalni direktor Majkl Džefris je takođe dao skandalozni intervju za Salon 2006. godine.

„U našim prodavnicama zapošljavamo zgodne ljude, zato što zgodni ljudi privlače druge zgodne ljude, a mi želimo da se plasiramo kul, zgodnim ljudima. Ne prodajemo nikome drugom osim njima. U svakoj školi postoje kul i popularna deca, a tu su i ne tako kul deca. Iskreno, želimo kul decu. Želimo atraktivnog klinca iz Amerike sa odličnim stavom i puno prijatelja. Mnogi ljudi ne pripadaju našoj odeći i ne mogu da pripadaju. Da li smo isključivi? Apsolutno. Kompanije koje su u nevolji pokušavaju da ciljaju sve: mlade, stare, debele, mršave. Ali onda postaješ totalno ‘vanila’. Nikoga ne otuđuješ, ali nikoga ne uzbuđuješ“, rekao je tada.

Pad generalnog direktora

Godinama je brend bio dovoljno dobar vitkim kupcima, ali prodaja je počela da opada 2008. i 2009. Iako je A&F prošao bolje 2010. i 2011. godine, prodaja je ponovo opala 2012. i 2013. — i kompanija je bila prinuđena da počne da zatvara nekoliko prodavnica.

Brend je konačno počeo da proizvodi veličine XL i XXL 2013. godine. Te godine, Džefrisov skandalozni intervju se pojavio opet na društvenim mrežama, Na kraju je morao da napiše izvinjenje na Fejsbuku, ali je naredne godine podneo ostavku.

Godine 2015, jedna bivša radnica je napisala esej u kojem je opisala slučajeve očiglednog rasizma neposredno pre posete Džefrisa radnjama.

Pročitajte još:

„Kada bi nas posetio, menadžeri su se potrudili da radnice u prodavnici budu najlepše. Nažalost, to se obično odnosi na najmršavije, najviše i najbelje modele. U jednom posebno užasavajućem slučaju, većina crnih modela poslata je kući sat vremena ranije pre nego što su se njihove smene završile i pre nego što je Džefris trebalo da dođe u posetu“, ispričala je ona.

Nakon niza skandala, počeli su da rade inkluzivnije reklame – angažovali su žensku fudbalsku zvezdu Megan Rapino, paraolimpijca Skota Baseta, zvezdu Los Anđeles Lejkersa Kajla Kuzmu, skijaša slobodnog stila Gasa Kenvortija i transrodnu manekenku Lejnu Blum.

Ranije ovog meseca, izvestili su da Abercrombie & Fitch’s ponovo radi na jačanju svog prisustva u prodavnicama i da će po prvi put od 2008. godine otvoriti više prodavnica (50) nego što ih zatvara (30) ove godine.

„Ova kompanija je transformisana. Nalazi se na mnogo zdravijem mestu nego što je bila. To je druga kompanija“, rekao je novi generalni direktor Horovic.

***

Bonus video: Zašto je Vučić toliko moćan: On je pregazio državu, ali je mudar tehnolog vlasti, okružen ljudima koji su kupili diplome kod Gige u šupi i na livadu u Mladenovcu

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare