pirotski ćilim
Foto: Sanja Veljković

Neverovatna lepota i specifičan način izrade.

Jedinstven u svetu i zbog lepote i zbog načina izrade, pirotski ćilim je sasvim poseban deo srpske tradicije. Nadaleko je poznat jer nema naličje, već dva lica u potpunosti ista.

Foto: Sanja Veljković

Ovaj tradicionalni proizvod tekstilnog zanata sa područja Stare planine, pretežno pirotskog okruga, od 2002. godine je zaštićen kao proizvod sa jasno određenim geografskim poreklom.

Foto: Sanja Veljković

Pod nazivom Magija pirotskog ćilima proteklog leta je u Beogradu otvorena izložba u produkciji GAIA posvećena ovom simbolu nematerijalnog nasleđa Srbije. Izložba je obuhvatila više od 60 pirotskih ćilima velikih formata iz kolekcije porodice Nikolić.

Foto: Sanja Veljković

Koautorka koncepta, dizajna i postavke izložbe je doktorka primenjene umetnosti i dizajna Leonora Vekić, profesorka Fakulteta primenjenih umetnosti Univerziteta u Beogradu.

Foto: Sanja Veljković

Ona za Nova.rs otkriva šta konkretno može da se učini da tkanje pirotskog ćilima u Srbiji ne izumre, ako znamo da je tkanje ćilima dug i veoma mukotrpan posao, te je tkalja sve manje.

Foto: Sanja Veljković

Za početak, naša sagovornica ističe da, nažalost, trenutno u zemlji postoji neznatno mali broj predionica za vunu.

Foto: Sanja Veljković

„Nije redak primer da se vuna posle šišanja ovaca najčešće spaljuje pošto je ili neisplativa ili nema mogućnosti za dalju preradu. A u periodu procvata pirotskog ćilimarstva vuna sa teritorije Pirota je bila poznata po svojoj finoći i kvalitetu. Vrsta ovce sa finom belom vunom, pirotska pramenka, danas je ugrožena vrsta.“

Foto: Sanja Veljković

Ipak, izuzetna tkačka izrada je i dalje prisutna u Pirotu i okolini.

Pročitajte još:

„Zainteresovanost i spremnost da se plati adekvatna novčana vrednost postoji i u zemlji i u inostranstvu. Ne tako davno, tokom druge polovine 20. veka, postojalo je veliko interesovanje za pirotski ćilim, što je vidljivo kroz porudžbine iz inostranstva i zastupljenost na sajmovima i izložbama. Postoji i podatak da je Ćilimarska zadruga poklonila razboj sa započetim ćilimom za muzejsku postavku Državnog muzeja u Bazelu. Najlepši primerci ćilima su bojeni prirodnim bojama. Milena Vitković Žikić u knjizi Pirotski ćilimi navodi podatak da je 1995. godine uspešno obnovljeno bojenje pređe biljnim bojama prema tradicionalnim recepturama, i sa odličnim rezultatima. Međutim, sam postupak pripreme materijala, bojenje i izrada su dugotrajan proces.“

Foto: Sanja Veljković

A šta je moguće rešenje?

Foto: Sanja Veljković

„Efikasno rešenje bi bilo da na državnom nivou postoji dobro osmišljen i sproveden program revalorizacije i razvijanja tkačkog zanata. Tim od etnologa, istoričara, primenjenih umetnika, tehnologa i zanatskih majstora (tkalja ili tkača, bojadžija…) neophodan je kako bi se ovakva ideja sprovela. Tako bi se paralelno sa izradom i razvijanjem odvijalo i istraživanje.“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar