Društvenom mrežom Reddit kruži tabela koja pokazuje koliko su prosečnih plata vredeli automobili u SFRJ, a mi smo izračunali koliko vam je srpskih plata danas potrebno da biste pazarili auto.

Ova tabela koju svi dele pokazuje koliko je mesečnih plata bilo potrebno za kupovinu automobila u bivšoj Jugoslaviji. Lista se kreće od tada popularne “zastave 126pGL” ili „peglice“ do tada luksuznih automobila BMW i “mercedesa”, piše n1info.si.

Iz komentara se jasno vidi da je lista nastala posle 1987, odnosno u vreme kada je u Jugoslaviji bila visoka inflacija, pisao je naš portal nova.rs, tako da treba uzeti u obzir i da su carinske stope za uvoz automobila bile veoma visoke, zbog čega su strani modeli postali mnogo skuplji od domaćih.

Treba uzeti u obzir i to da je verovatno uzeta u obzir prosečna plata u Jugoslaviji, a razlike između tadašnjih republika bile su znatne – plate u Sloveniji bile su mnogo veće od plata u drugim republikama. Istina je da su i cene bile veće. Dakle, moguće je da je za isti tip automobila bilo potrebno nekoliko mesečnih zarada više nego što je navedeno.

Foto: ZAjem zaslona/REDDIT

Iz tabele se vidi da je najjeftiniji automobil u to vreme bila “zastava 126pGL” (poznata i kao peglica), koja je koštala 19 prosečnih mesečnih zarada.

Usledio je popularni “jugo 45 koral”, za koji je trebalo izdvojiti 30 plata.

Od stranih modela, tadašnjim Jugoslovenima bila je najdostupnija češka “škoda”, za koju je trebalo platiti samo jednu platu više nego za “jugo” – 31 platu.

BMW 750 iL, vredan 912 plata (76 godišnjih plata), i “mercedes-benz 560 SEC”, za koji je trebalo odbiti 1.231 platu, što odgovara vrednosti 102 godišnje plate, bili su najnedostupniji prosečnom Jugoslovenu.

Ponuda je tada bila mnogo skromnija nego danas, a zbog skupih vrhunskih inostranih automobila, većina ljudi je vozila automobile jugoslovenske proizvodnje, odnosno modele “zastava”, “reno” i “cimos”.

Foto: Vladimir Pomortzeff / Alamy / Alamy / Profimedia

Kako je danas u Sloveniji i kako je u Srbiji?

Prema podacima Avto magazina, u Sloveniji je u prvom kvartalu ove godine “Folksvagen” najpopularnija marka među putničkim automobilima, a slede “reno” i “škoda”.

Prosečna bruto plata u Sloveniji u julu 2023. godine, prema podacima tamošnjeg zavoda za statistiku, iznosila je 2.202 evra, a prosečna neto plata 1.428 evra. Za „folksvagen polo“ od 19.970 evra bilo je dakle potrebno izdvojiti 9 bruto ili 14 neto slovenačkih plata, dok je za „škodu enjak“ koja košta 60.600 bilo potrebno dati 27 bruto ili 43 neto plate.

Na osnovu podataka portala Blumberg Slovenija s kraja prošle godine, za najskuplji auto „Ferari SF90 Stradale“, čija je cena oko 435.000 evra – trebalo je izdvojiti tačno 197 prosečnih slovenačkih bruto mesečnih ili 16 godišnjih plata.

A mi smo proverili koliko košta najprodavaniji nov auto u Srbiji i pošto nema podataka da li se tabela koja kruži internetom odnosi na jugoslovenske bruto ili neto plate, za Srbiju smo naveli obe.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, prosečna zarada (bruto) obračunata za jul 2023. iznosila je 115.664 dinara, dok je prosečna zarada bez poreza i doprinosa (neto) iznosila 83.781 dinar.

Jedan od najskupljih automobila na srpskim putevima je „Lamborghini Urus NERO NOCTIS MATT“ – 360.000 evra, a prema podacima sajta Polovni automobili, najprodavaniji brend ove godine je “škoda”, dok za njom slede “tojota”, “fijat”, “hjundai”, “dačija” i “kija”.

Foto:Ivo Harcik/Škoda

Dakle, ako nova škoda fabija košta od 17.184 evra – to je, prema srednjem kursu NBS 16. oktobra 2023. od 117,18 dinara za evro – 2.013.621,12 dinara, a to je 24,034 prosečne neto plate za najprodavaniji auto srednje kategorije.

Auto koji se doskora proizvodio kod nas „fijat 500 L“ može da se nađe za 14.500 evra, što je 1.699.110 dinara, a to je 14,69 bruto plata ili 20,28 neto plata.

Da biste kupili najskuplji auto u Srbiji od 360.000 evra – što je 42.184.800 dinara – potrebne su vam 364 bruto plate ili 503,512 prosečnih neto plata, dok je u Sloveniji za najskuplji auto od oko 435.000 evra – potrebno tačno 197 prosečnih bruto mesečnih plata.

Dakle, zaključak je da je u Jugoslaviji nekada za najpopularniji automobil domaće proizvodnje trebalo odvojiti 30 plata, dok je danas za najpristupačniji automobil potrebno izdvojiti – 20,28 neto plata.

I posle kažu loše živimo.

BONUS VIDEO:

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare