Dreg kultura je sve popularnija u svetu. Dreg kraljice u Americi glume u filmovima, imaju sopstvene talk show emisije i mnoge od njih su slavne ličnosti. U Srbiji je situacija potpuno drugačija. Dreg se odvija andergraund, a samo najhrabrije kraljice se usude da se eksponiraju u medijima. Ovog vikenda smo na jednoj beogradskoj žurki upoznali Ognjena, na dreg sceni poznatog kao Lana Vee.

Ognjen je dvadesetčetvorogodišnji momak iz Beograda koji se bavi dreg umetnošću već punih pet godina. Kao i ostali koji se bave dregom, Ognjen ima svoj „od 9 do 5“ posao od kojeg živi, a dreg je nešto što radi iz ljubavi.

Drag Show, Dreg Šou
Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

On ima tu sreću da njegova okolina zna za njegov hobi, što nije tako čest slučaj. Dreg kraljice u Srbiji se kriju od svoje porodice i okoline, primorane da žive dva života – jedan, koji je prihvatljiv za društvo, a drugi za sebe. Ognjen je ljudima oko sebe rekao o svom hobiju još 2016. godine.

„Prvo sam rekao prijateljima i svi su se oduševili i počeli da prate dreg. Što se tiče porodice, njima nisam baš odmah rekao, ali kada sam saopštio mami, ona je to super prihvatila, jer je šminkerka. Tata se s početka protivio. Zbog toga sam mu dreg opisao kao vrstu umetnosti od koje ja mogu i da zaradim. Kada je dreg prihvatio kao moj posao, lakše je svario. Sada me skroz podržava! Kada idemo
u bioskop i vidimo neki dobar kostim u filmu, on mi prvi kaže: ’Ej, pa ovo možeš za dreg’. Šira familija takođe zna, i niko me se nije odrekao“, priseća se Ognjen.

Ko je Lana Vee?

Sve dreg kraljice imaju svoja scenska imena, a publika koja dolazi na njihove nastupe, i ne zna ko su dreg kraljice kada skinu šminku, periku i scensku odeću. Kada se našminka, obuče kostim i popne na scenu, Ognjen postaje Lana Vee.

„Nije da postoji neka razlika u osobinama, Lana nije neka potpuno nova ličnost. Samo sam Ognjenovu smirenost i povučenost, korigovao i tako je nastala Lana Vee. Ona je jača pojava. Jača na sceni, jača u komunikaciji i jača u odnosima sa ljudima. Na neki način, ona je Ognjenov superherojski kostim. Sumnja, nervoza i stres sa kojima Ognjen živi, ne postoje kada na scenu stane Lana.

Drag Show, Dreg Šou
Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Zašto je i kome dreg važan

Publiku na dreg nastupima uglavnom čine mladi LGBT ljudi. Ognjen kaže da je to jedna mala komuna u kojoj svi, jedni drugima, pružaju ogromnu podršku. Ipak, želja mu je da se o dregu više ne šapuće, već da ova umetnost dobije svoje mesto u mejnstrim medijima.

„Dreg umetnici sve rade sami. Mi koji se ovim bavimo godinama, usavršili smo se i kao šminkeri i kao kostimografi,  i kao krojači, frizeri, koreografi, glumci… Mislim da smo mi, kao umetnici koji sve rade sami, ’vredniji’ od onih koji imaju samo jednu od ovih veština. Zato bih voleo da se dreg kraljice češće pojavljuju u filmovima, serijama, muzičkim spotovima, televizijskim emisijama itd. Ljudima će biti
potrebno vreme, ali verujem da će dreg izaći iz noćnih klubova i postati mejnstrim kao što je u Americi“.

Pročitajte još:

Ognjen kaže da je svestan da će neki ljudi zauvek videti dreg samo kao „muškarca koji se našminkao i obukao kao žena“, i to je u redu. Srećom, ima i ovih drugih, koji shvataju da je u pitanju osoba koja se ne plaši da radi ono što voli i svojim nastupom publici dostavlja umetnost kroz izgled, pesmu i ples.

„Koliko god smešno zvučalo, mi, dreg kraljice, zaista jesmo heroji LGBT društva. Nekom petnaestogodišnjaku koji doživljava nasilje zbog onoga ko je, dreg kraljice predstavljaju uzor. Podstičemo mlade LGBT ljude da budu ono što jesu, da se toga ne stide i da veruju u sebe. Zato je dreg važan.“

Drag Show, Dreg Šou
Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Kako je nastao dreg?

Krajem 16. i početkom 17. veka, u vreme Šekspirovog pozorišta, pozornica nije služila isključivo u svrhu zabave. Daske koje život znače, bile su u snažnoj vezi sa crkvom i postojala su pravila na osnovu kojih je pozorište funkcionisalo. Jedno od tih pravila glasilo je: „Ženama je strogo zabranjeno učestvovanje u pozorišnim predstavama“. U slučaju da je priča uključivala ženske karaktera, muškarci koji su glumili, prerušavali bi se u dame, kako predstava ne bi trpela. Ova praksa predstavlja koren današnjeg umetničkog pokreta koji se zove „dreg“. Termin je nastao zbog asocijacije na muškarce u ženskim haljinama koje su se vukle (na engleskom: „drag“) po podu.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar