Svake nedelje ona odlazi u klub sama i pretvara se da je pijana. Glumi vrlo ubedljivo - ne može da stoji na nogama, koluta očima, jedva govori. Nosi mini suknju i sedi sa raširenim nogama, ne zna gde se nalazi.
Kesi Tomas je glavni lik u filmu „Promising Young Woman“ koji ima pet nominacija za Oskara, a osvojio je nagradu BAFTA za originalan scenario i titulu najboljeg u kategoriji Izvanredni britanski film.
Kesi ima 29 godina i redovno je „pijana“ u klubovima. Obično ne prođe mnogo vremena pre nego što pored nje sedne neki „fin i ljubazan“ muškarac koji joj ponudi pomoć, prevoz do kuće. Samo što je nijedan od njih ne odveze kući. Nekako uvek pronađu izgovor da je sprovedu do svoje gajbe misleći da toliko pijana da će moći da imaju seks sa njom.
Ona se neće ni sećati, a neće imati snage da se usprotivi…Kad svakom od tih muškaraca u nekom trenutku ona kaže da ne želi, da se ne oseća dobro i da samo želi da spava, oni počnu da je skidaju. I baš u tom trenutku plan im se izjalovi. Odjednom Kesine oči postaju bistre, pogled direktan i pomalo strašan, a ton glasa joj se menja. „Šta to radiš“, pita ih. Ne, ona nije pijana i lovac u sekundi postaje plen.
To je početna premisa filma „Promising Young Woman“ u kom glumi maestralna Keri Maligan, a režirala ga je Emerald Fenel, producentkinja i scenaristkinja serije „Killing Eve“. Fenel kaže da je morala da napravi ovaj film zbog sopstvenih iskustava kad je viđala pijane devojke koje su napastvovane.
„To je značajan deo kulture ‘muvanja’ nažalost. I dalje se ljudi koji spavaju s jako pijanim devojkama ne osuđuju. To je dok sam ja odrastala bilo apsolutno opšte mesto, a mislim da je i dalje tako. Nadam se da će biti bolje, mislim da gomila ljudi i dalje nije ozbiljno razmislila o stvarima o kojima diskutujemo u ovom filmu, ili nisu gledali iz tog ugla iz kog mi obično vidimo“, rekla je Fenel.
Kad pročitate radnju ukratko i pogledate trejler, lako ćete pomisliti da je „Promising Young Woman“ feministička propaganda koja sve muškarce smešta u isti koš.
Ali malo je komplikovanije do toga.
Glavna junakinja Kesi nije prikazana kao moralno superiorna, a mnogo toga što ona radi je za osudu. Takođe, u filmu ima nekoliko ženskih likova koji se takođe suočavaju sa Kesinim gnevom zbog toga kako se ponašaju. Tu je dekanka koledža koja nije izvršila istragu posle silovanja Kesine drugarice, kao i bivša prijateljica koja se pravila da se ništa nije desilo. Zapravo u filmu su i muškarci i žene saučenici.
„Za dosta muškaraca ovaj film je jako problematičan jer su tek s njim možda shvatili da su se nekad ponašali neprihvatljivo, nisu pokazali empatiju niti su takve situacije shvatali dovoljno ozbiljno. Ne mislim da je film protiv njih, već protiv kulture u kojoj smo svi odrastali i u kojoj se češće veruje i staje na stranu muškarca nego žene“, kaže Fenel.
Film je izazvao dosta kontroverzi, a jedna od njih je kritika koju je napisao Denis Harvi za „Variety“ u kojoj piše da je glavna glumica „Keri Maligan čudan izbor“ i da bi producentkinja ovog ostvarenja Margo Robi bila bolji.
Maligan se javno usprotivila toj kritici jer se, kako je navela, u njoj preispituje da li je dovoljno seksi da iznese ulogu. Komentari na račun fizičkog izgleda glumice su ipak nedopustivi jer gluma nije izbor za mis. Variety se izvinio, a Maligan je objavila video u kom je napisala da je „iznenađena i oduševljena zbog izvinjenja“. Denis Harvi je ipak nastavio svoju tiradu i izjavio je da je glumica pogrešno protumačila njegove reči.
„Ja sam 60-godišnji gej muškarac, ne idem unaokolo i ne balavim dok poredim seksi mlade glumice“, rekao je, a podržalo ga je i Nacionalno udruženje filmskih kritičara.
Uprkos užasnoj godini iza nas, gledali smo dosta sjajnih stvari, a činjenica da postoji toliko žena koje prave odlične filmove i serije je zaista uzbudljiva. Setimo se serija Normal People i The Queen’s Gambit…iza nas je godina odličnih priča.
„Promising Young Woman“ neće doći do svake osobe na planeti koja treba da ga vidi, što nameće pitanje – kako će društvo promeniti svoje obrasce ponašanja?
„Iskreno to je mnogo veće pitanje od onog na koje ja ili bilo ko može da odgovori. Ali ako je ova priča alegorija, oproštaj i iskupljenje možete imati samo ako priznate ono što ste učinili.
Kad je reč o ovakvim stvarima, često nailazimo na izvinjenja koja su polovična i ti ljudi ne preuzimaju odgovornost. Sve što Kesi traži je da jedna osoba kaže ‘ovo je jako pogrešno, s pravom se ljutiš, ovo nije trebalo da se dogodi’, ali niko to ne želi, jer niko ne želi da prizna da je bio deo nečeg tako strašnog“, zaključila je ona.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: