Ovogodišnje 58. izdanje Bitefa svečano je završeno sinoć ceremonijom proglašenja nagrada, a međunarodni žiri je odlučio da Gran pri „Mira Trailović” bude dodeljen hrvatskoj autorki Jasni Žmak za predstavu „this is my truth, tell me yours”.
Žirijem Bitefa je predsedavala francuska rediteljka i autorka Marin Man, a činile su ga i glumice Jelena Stupljanin i Tihana Lazović, dramaturg i pisac Dimitrije Kokanov, kao i novinarka i kritičarka Nataša Tripni.
– Ovo je autentična, precizno artikulisana, višeslojna izvedba u formi predavanja-performansa u kojem autorka razmatra tradicionalne patrijarhalne i kapitalističke granice u praksama izvođačkih umetnosti. Bili smo zapanjeni mešavinom nežnosti, velikodušnosti i iskrenosti i posebno smo želeli da istaknemo i podržimo krhkost i neuništiv sadržaj ovog performansa – navodi se u obrazloženju žirija.
Primajući nagradu Žmak se zahvalila žiriju i publici, ističući da joj je bilo divno na Bitefu.
– Posvetila bih ovu nagradu svima sa nezavisne scene u regionu, kao i svim ženama koje su žrtve seksualnog nasilja i diskriminacije, a naročito onima koje su o tome progovorile.
Specijalnu nagradu „Jovan Ćirilov” ravnopravno su podelile predstave „Seksualno vaspitanje II: Borba” i „Trilogija Snaga kučke – I poglavlje: Nevesta i Laku noć, Pepeljugo”.
– „Seksualno vaspitanje II: Borba“ u režiji Tjaše Črnigoj crpi materijal iz naše zajedničke prošlosti kako bi istražila proces kojim je abortus ušao u ustav Jugoslavije i povezala to sa današnjim vremenom u kojem žene u mnogim zemljama gube svoja prava. Potrebne su nam predstave poput ove jer je seksualno vaspitanje u našem društvu gotovo nepostojeće – naveo je žiri.
Druga specijalna nagrada dodeljena je Karolini Bjanki i brazilskoj kompaniji Kara de Kavalo, a u obrazloženju žirija stoji sledeće:
– Impresionirani smo upečatljivom prirodom Bjankinog performansa, složenošću teksta i načinom na koji performans odbacuje katarzu, zbog čega smo odlučili da ovoj predstavi takođe dodelimo posebnu nagradu.
Reditelj Milo Rau, koga nazivaju najuticajnijim, najkontroverznijim, najambicioznijim umetnikom našeg vremena ovogodišnji je dobitnik Politikine nagrade za najbolju režiju, i to za predstavu „Antigona u Amazonu”.
– Scenska radnja teče u složenoj i višeznačnoj formi, otvorenoj, multimedijalnoj, fragmentarnoj, začudnoj i analitičkoj, brehtovski otuđujućoj i kritičkoj, u preplitanju narativnih i dramskih linija koje udruženim snagama istražuju univerzalna značenja antičke Antigone. Uprkos višeslojnosti forme i značenja, predstava je vrlo jasna i precizna, i na vredan način udara u utrobu gledaoca – naveo je Politikin žiri koji su ove godine činili reditelji Andraš Urban i Nebojša Bradić, Gordana Popović, urednica Kulturne rubrike Politike Gordana Popović, pozorišna kritičarka Ana Tasić i novinarka Borka Golubović Trebješanin.
Nagradu publike sa ocenom 4.80 od ukupno 179 glasova osvojila je predstava „Seksualno vaspitanje II – Borba”. Na drugom mestu našla se predstava „Antigona u Amazonu” (4.76), a na trećem mestu „Hekuba, ne Hekuba” (4.74).
Glavni program 58. Bitefa, koji su selektovali Nikita Milivojević, Tijana Grumić i Ksenija Đurović, činilo je deset predstava iz Nemačke, Francuske, Švajcarske, Bolivije, Brazila, Holandije, Belgije, Slovenije, Hrvatske i Srbije. U završnici festivala publika je mogla da pogleda predstavu Karoline Bjanki i njene trupe Kara de Kavalo, koja je nagrađena višeminutnim ovacijama.
– Ove godine, a to je utisak ne samo moj, naš, već i drugih ljudi, festival smo pomerili za korak napred, okupili brojne ljude iz različitih branši, neku novu publiku, i svi zajedno uživali u predstavama, razmenjivali utiske, razgovarali, živeli punim plućima jedan pravi festivalski život – kazao je Milivojević proglašavajući ovogodišnji Bitef zvanično zatvorenim.
Bonus video: Reditelj Milo Rau na Bitefu o Rio Tintu