Od danas do 29. oktobra posetioci retrospektivne izložbe Zorana Naskovskog "Javne tajne" u prilici su u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu da vide VR rad "Voiding the Void" Ane Knežević kao gostujuće delo na postavci čije su kustoskinje Una Popović i Gordana Nikolić.
Rad „Voiding the Void“ je u fizičkom prostoru prvi put prikazan u aprilu 2019. godine u Njujorku, na Aninoj samostalnoj izložbi u Culture Hub-u kao deo jednogodišnjeg rezidencijalnog umetničkog programa u toj instituciji namenjenoj eksperimentima u umetnosti i tehnologiji.
Instalacija je prikazana avgusta 2019. na grupnoj izložbi „Longing“ kustosa Haoran Changa u art distriktu“On Canal“ u Sohou.
Svetsku onlajn premijeru imala je na Steam VR platformi 30. marta 2020. Bio je to plod saradnje Ane Knežević sa Chameleon VR galerijom – internet platformom virtuelne realnosti koja predstavlja izložbe savremene umetnosti.
U Srbiji je ovaj rad prvi put predstavljen na izložbi virtuelne realnosti „Imerzivna stvartnost“ kustoskinje Mare Prohaske u okviru 14. Beldoks festivala u bioskopu Balkan septembra 2020. godine.
Posmatrač pristupa radu ‘Voiding the Void’ uz pomoć HTC VIVE VR seta, koji se sastoji od laserskih uređaja koji stoje postavljeni u uglove prostora, dijagonalno jedan preko puta drugog. Oni obrazuju prostornu mrežu uz pomoć koje se korisnik orijentiše u virtuelnom svetu, kao i naočara i slušalica koji deluju kao receptori, i džojstika čijom upotrebom se teleportuje iz jednog u drugi prostor.
Posmatrač ima osećaj telesnog uranjanja u apstraktne prostore koji ga u potpunosti obuhvataju dok iz različitih uglova posmatra geometrijske oblike, čija debljina gotovo da ne postoji, a njihov ga obim svojim dimenzijama u potpunosti prevazilazi, objašnjava Stevan Vuković, dodajući:
– Pored vizuelnih, rad je ispunjen i zvučnim sadržajima, koji se aktiviraju posmatračevim kretanjem po virtuelnom prostoru, ispunjavajući ga zvukom i pružajući mu specifične tipove zvučne obojenosti. To su meditativni tonovi gongova i zvuci koji su nastali korišćenjem tibetanskih činija, koje u budizmu i tantrizmu imaju ritualne funkcije i čak im se pripisuje isceliteljska moć. Rad omogućava posmatraču da se kreće kroz pet prostora, koji predstavljaju alternativne realnosti, lišene svih sadržaja koji bi pažnju posmatrača odvraćali od krajnje minimalno organizovane vizualno-akustične scene u koju treba da se uklopi. Tenzije sa kojima se na taj način suočava ne proizilaze iz sugestije mase tih virtuelnih objekata, već iz intenziteta emisije bele svetlosti. Oni poseduju specifičnu vrstu monumentalnosti, koja se kretanjem prema, oko i kroz prikazane objekte pokazuje i kao sasvim eterična, na granici bespredmetnog. Oni su generatori ličnih doživljaja otelovljenog subjekta koji se po postavci kreće – zaključak je Vukovića.
Ana Knežević, rođena u Beogradu 1976, je interdisciplinarna umetnica. Završila je studije slikarstva na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu i studirala je slikarstvo na Fakultetu umetnosti Masačusets u Bostonu. Radi svetlosno – zvučne instalacije, crteže i VR instalacije. Od 2017. eksperimentšie sa meditativnim prostornim iskustvima, istražujuci nove teritorije otvorene VR tehnologijom. Dobitnica je CultureHub stipendije i rezidencije u Njujorku, pa Pollock-Krasner, nagrade CEC ArtsLink u Njujorku i beogradske nagrade za crtež Fondacije Vladimir Veličković. Osim u brojnim gradovima Srbije, samostalno je izlagala u Njujorku, Bostonu i Parizu. Dela joj se nalaze u važnim kolekcijama u Srbiji, a od 2013. godine živi i radi u Njujorku.
Bonus video: Nikola Rakočević i Bojana Stefanović o Autobiografiji