Film "Kelti" Milice Tomović doživeo je svetsku premijeru sinoć na Filmskom festivalu u Berlinu, a ekipa ovog ostvarenja ima razloga da bude i više nego zadovoljna prvim kritikama.
Debitantski dugometražni igrani film Milice Tomović jedini je predstavnik iz Srbije na jednom od najznačajnijih svetskih filmskih festivala. Berlinale se ove godine održava onlajn, a publika je „Kelte“ mogla da vidi u okviru zvaničnog programa „Panorama“.
Milica Tomović je svoj igrani prvenac opisala kao „porodičnu dramu sa elementima komedije, pisanu sa željom da se stvori zabavan, lud, nostalgičan i emotivan film za koji će publika poželeti da se nikada ne završi“. Ona, koscenaristkinja Tanja Šljivar, glumci Dubravka Kovjanić, Stefan Trifunović, Nikola Rakočević, Jelena Đokić, Slaven Došlo i drugi, kao i producenti iz beogradske kuće „EED Production“ mogu da budu zadovoljni prvim kritikama.
„Pametni i zanosni ‘Kelti’ prate grozničava 24 sata 1993. godine dok se nesrećna Marijana (Dubravka Kovjanić) priprema i organizuje žurku za rođendan ćerki u njihovom domu u Beogradu. Premijerno prikazan u selekciji ‘Panorama’, ovaj tečno snimljeni debitantski igrani film scenaristkinje i rediteljke Milice Tomović priču tretira kao mikrokosmos za slikanje opštih životnih borbi njenih protagonista, a i raspada Jugoslavije, ali to ipak nije dato grubo, prosto i pojednostavljeno. Umesto toga, ona koristi haotičan dan i bučnu noć da bi oslikala portrete ljudi dok suočeni sa nesigurnim vremenima pokušavaju da pronađu neku vrstu opuštenosti i nečega stvarnog, makar na čas“, piše Sara Vord, kritičarka „Skrin dejlija“.
Ona ocenjuje da će „Kelti“ lako privući pažnju i na sledećim festivalima, podsećajući da je radna verzija ovog filma već nagrađena 2019. u programu „Na prvi pogled“ u Lokarnu, i dodaje da je to film sa kojim je „lako uhvatiti korak dok on leprša oko likova“, da su likovi profilisani, a da su dešavanja posledica „dobro strukturiranog scenarija napisanog sa merom“.
„‘Kelti’ nisu sumorni, film se mahom kreće u rasponu od ispovednog do zabavnog“, zaključuje Sara Vord i navodi da je film podseća na mešavinu nemačke drame i komedije „Te čudne male mace“ (2013) Ramona Cirhera i „Ledene oluje“ (1997) Anga Lija.
Oliver Džonston sa britanskog portala „Apkoming“ je jedini film iz Srbije na Berlinalu ove godine ocenio sa četiri od pet zvezdica.
„Previše alhohola, pričanje o osetljivim stvarima na grub način, svesno izbegavanje određenih ljudi, predstavljanje mlađih ljubavnika da bi se bivši napravili ljubomornim, skrivanje, lomljenje nečega i skrivanje i toga – rediteljka Milica Tomović je u veoma dopadljivim ‘Keltima’ svakako uspela da tačno preslika većinu kućnih žurki“, piše Džonston.
On primećuje i da se u filmu spominje Al Paćino kao favorit za Oskara za film „Miris žene“, čime postaje jasno da je radnja smeštena u 1993. godinu, a da je „zanimljivo (iako nema veze) da je pesma ‘I Will Eat All The Cookies’ bila tada popularna na srpskim radio stanicama“.
Džonston ocenjuje da se Milica Tomović „lako kreće između dve žurke“ u filmu, one za decu i one za odrasle u susednoj prostoriji, „jednih zaokupljenih borbama nindži, a drugih jelom i lezbijskim seksom“.
Za scenario Džonston navodi da je „nestašan i promućuran“, pisan uz ograde koji ga sprečavaju da preraste u farsičnost, dodajući da se film koristi „lakim dodirom da bi izvukao neke teške teme, a to radi sa šarmom“.
Nemačka distributerska kuća „M-apil“ (M-Apleal) otkupila je prava za prikazivanje ovog osvarenja širom sveta.