Predstava 'Smrt na dopustu' Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL

Premalo je bilo Satiričko kazalište „Kerempuh“ u Zagrebu da primi sve koji su 8. marta poželeli da pogedaju prvo izvođenje komada “Smrt na dopustu” po romanu „Kolebanje smrti“ portugalskog nobelovca Žozea Saramaga, u režiji Kokana Mladenovića, pišu hrvatski mediji.

I sve je bilo premijerno te večeri. I Saramagovo delo, i Kokanova režija u ovom pozorištu, a aplauz za pamćenje, kako pišu hrvatski mediji.

Kokan Mladenović Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

„Izuzetno pronicljiv reditelj, Mladenović je i izvrstan satiričar: motive i simboliku rukopisa rendgenski je prepoznao, izdvojio i spretno autorski uobličio u niz izvanredno duhovitih replika kojima istovremeno i nabraja simptome i gradi kliničku sliku bolesti i nudi lek: humor. Iskreno se smejemo na sopstveni račun“, piše Telegram.hr.

Kako su najavili iz „Kerempuha“, ova autorska predstava nije direktna adaptacija Saramagova romana, već je kroz rad reditelja Kokana Mladenovića poprimila kontekst regionalnih prilika i tema kojima smo svakodnevno izloženi, zadržavajući piščevu neodređenost i satirični otklon.

„Dok se u romanu takva vrsta otklona postiže autorovim ličnom vrstom pripovedanja i brižljivo odabranim motivima oko kojih plete mrežu situacija, u ovoj predstavi se taj isti utisak ostvaruje drugim sredstvima. Neka od njih su brehtovska gluma, pesme i humor koji, osim iz komičnih situacija, proizlazi i iz britkih i svevremenskih dijaloga po uzoru na velikane komedije Gruča Marksa i Vudija Alena“, najavila je Adela Kulenović za Satiričko kazalište „Kerempuh“.

Predstava „Smrt na dopustu“ događaja se „u jednoj neimenovanoj državi kada na sedam meseci prestane postojati – smrt. Premda nestanak smrti isprva zvuči kao idealna situacija, sveže besmrtan narod ubrzo mora da se nosi sa krizom zdravstva, ekonomije, pojavom kriminalnih organizacija i pretnjama susednih država. Ljudi i dalje normalno stare i oboljevaju, ali bez smrti samo se gomilaju na granici života, a i na granici države. Razotkrivaju se i igre moći vlade, Crkve i monarhije te njihovi prljavi poslovi. O državi se ne zna mnogo i tako ove uvek relevantne teme postaju univerzalno primjenjive na bilo koje područje i istorijsko razdoblje.“

Žoze Saramago Foto: INACIO ROSA / AFP / Profimedia

„Osim humoristične kritike društva, „Smrt na dopustu“ donosi i novo, personifikovano viđenje Smrti te odgovara na pitanje koje u romanu nije razjašnjeno: zašto je Smrt uopše prestala ubijati? U ovoj predstavi, jedan slučajan susret probudi će u Smrti potrebu da preispita svoj identitet, način na koji je ljudi tretiraju već čitavu povijest i u konačnici – da uzme dopust. A možda se i zaljubi“, piše Kulenović.

Dramaturškinja predstave je Dora Delbianco, a adaptaciju romana zajedno su sa njom u tokom rada napravili reditelj, Mirta Mikloušić i glumački ansambl, dok je Kokan Mladenović autor tekstova pesama na muziku Irene Popović.

Kritičar „Jutarnjeg lista“ je istakao da je Kokan Mladenović „vešt reditelj pa se čini da je lako svladao težak zadatak: prikazao je u teatru efektno filozofsko-satirični roman“.

Svi mediji hvale glumački ansambl koji prevodi mlada Josipa Anković kao Smrt i iskusni Borko Perić kao Violončelist, a uz njih tu su i Vili Matula, Hrvoje Kečkeš, Tarik Filipović , Mia Begović, Ines Bojanić, Ana Maras Harmander, Mirela Videk Hran, Karlo Mlinar i Filip Detelić. Sa njima su na sceni i muzičari Franka Margeta na violončelu, Viktor Čižić i Ana Krajnović na klaviru. Kostimografkinja je Maita Ćopo a scenografkinja Irena Kraljić.

„Ne pamtim kad sam se na Kerempuhovoj predstavi toliko smejala kao tokom ‘Smrti na dopustu’, s tim da humor nije bulevarski, već stendaperski ubojit prema političkom licemerju“, zapisala je, između ostalog, Nataša Govedić za „Novi list“.

„Večernji list“ piše da je ova predstava važan korak u repertoarskim promenama nove upravnice „Kerempuha“ Sonje Kovačić koja sve više insistira na smehu koji nije na „na prvu loptu“, terajući umesto toga publiku da se zamisli nad svetom u kojem živimo. Jer, dodaju, Upravo takva ova priča o zemlji u kojoj je smrt otišla na slobodne dane, kroz koju autor zapravo prokazuje naše društvo, a posebno katoličku veru, sazdanu na politici smrti.

Ove hrvatske dnevne novine ne zaboravljaju u uvodu svog osvrta da podsete da „srpski redatelj Kokan Mladenović za sebe kaže da je pozorišni nomad”.

“Taj status može da zahvali svojim političkim stavovima jer on je jedan od najdoslednijih kritičara aktuelne vlasti u Srbiji i predsednika Aleksandra Vučića. Naravno, taj status ima svoju cenu, pa je tako Mladenović, poznat po režijama, ali i načinu na koji je vodio mnoga pozorišta, uključujući slavni beogradski Atelje 212, u zadnjih deset godina u svojoj zemlji režirao tek dve predstave. Od toga korist ima ceo region, pa tako i Hrvatska, jer primera radi, jedna od najboljih predstava koja sada može da se vidi u Gavelli je ‘Što na podu spavaš’ koju je režirao (u velikoj koprodukciji) po istoimenom romanu Darka Cvijetića, i to tako da je pisca stavio na scenu“, piše autorka Bojana Dragović.

I dok je hrvatska javnost oduševljena i veruje da će „Smrt na dopustu“ biti od onih predstava koja će dugo trajati, Kokan Mladenović na sreću domaće publike vraća se na scenu Beogradskog dramskog pozorišta gde će režirati predstavu „Čovek slon“.

Mi podsećamo, da je ovaj 8. mart bio trijumf naših reditelja u Hrvatskoj. Istog dana, i rediteljka Olja Đorđević postigla je izuzetno zapažen uspeh sa predstavom „Maratonci trče počasni krug“ po tekstu Dušana Kovačevića u Hrvatskom narodnom kazalištu Osijek.

Bonus video: Kokan Mladenović: Moramo da žrtvujemo svoju udobnost zarad promena

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar