Foto: EPA-EFE/CLAUDIO ONORATI

Posveta italijanskom reditelju Ruđeru Deodatu, najpoznatijem po „ozloglašenom“ horor filmu „Kanibal holokaust“, na 80. Venecijanskom filmskom festivalu pretvorila se u napad reditelja Nikolasa Vindinga Refna na striming platforme.

Čuveni danski reditelj iskoristio je odavanje počasti Deodatu, koji je preminuo krajem 2022. u 83. godini, da se svom snagom „obruši“ na striming gigante, koji „zatrpavaju svet, a film kao umetnost su potpuno devalvirali“.

Nikolas Vinging Refn u Veneciji Foto: EPA-EFE/CLAUDIO ONORATI

– Užasno je tužno sve to, čak zastrašujuće, jer je umetnost jedina stvar, pored seksa, vode i sreće, koja nas drži u životu – ocenio je Refn u Veneciji, a potom osuo paljbu po striming platformama:

– Svi oni su već godinama prenatrpani novcem i kokainom i truli!

Refn je prošle jeseni za Netfliks radio seriju „Copenhagen Cowboy“, a za još jednu striming platformu – Prajm video 2019. mini seriju „Too Old to Die Young“, koja se emitovala samo jednu sezonu. Optužio je Refn odavno Amazon, u čijem je Prajm video vlasništvu, da je ovu mini seriju „sahranio“ na platformi, jer se kompanija „plašila da će doći na loš glas u javnosti“.

I dok je pre nekoliko godina šokirao sve kada je izneo sud da su bioskopi mrtvi u eri striminga, sad je ustuknuo. Zapravo, „promenio je ploču“. U Veneciji je čovek, koji se proslavio po kultnoj trilogiji „Diler“ (Pusher), a u Holivudu s filmom „Vožnja“, za koji je u Kanu dobio Zlatnu palmu za režiju ili pak s ostvarenjem „Samo bog prašta“, pozvao sve da se bore za očuvanje „svetosti umetnosti kao forme“.

– Iako sam pre nekoliko godina prognozirao smrt bioskopa, sada mislim da je kinematografija, bioskopi – da je to nešto za šta moramo da se borimo. Filmovi koje pravimo za bioskope su ono što nas čini ljudima i zahvaljujući kojima možemo da iskusimo kreativnost. Veštačka inteligencija nije umetnost, već proizvod.

Komentarišući nedavno za „Indi vajer“ aktuelni štrajk scenarista i glumaca u Holivudu Nikolas Vinding Refn ukazao je da bi sama svrha filmskih i televizijskih sadržaja trebalo da bude preispitana:

– Proizvodimo sadržaje kao biznis proizvod. A šta je svrha? Uopšte ne pričamo o tome zašto pravimo nešto. Samo se bavimo time da što brže proizvedemo nešto, po mogućstvu što više sadržaja… Nije to baš zdravo ogledalo za nas kao društvo ili ličnosti. Što je sve praznije, što je više “praznih kalorija” brže ih konzumiramo i prelazimo na drugu stvar. I iz svega toga proizilazi zaglupljivanje, nedostatak empatije, obrazovanja, svih onih stvari kojima umetnost može da doprinese. Krenuli smo pogrešnim putem. Mislim da nikada više u istoriji nismo proizvodili više, a verujem da ljudi većinu vremena provode razmišljajući šta da ne gledaju, umesto šta da gledaju. Postaje sve ovo i neka vrsta filozofskog problema, vrlo kompleksna koja se ne može samo svesti na ostvarivanje profita, jer u krajnjoj liniji sve se u jednom trenu svede na novac – zaključio je danski reditelj, koji je na masterklasu u okviru 80. Venecijanskog filmskog festivala otkrio da konačno snima novi film, prvi posle sedam godina i ostvarenja „Neonski demon“.

Bonus video: Lokacije snimanja filmskih hitova

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar