Razgovarao sam s De NIrom o nekim drugim projektima i u jednom trenutku mi je rekao: "Znaš kakve stvari volim da radim sa tobom." Rekao sam OK. Tako smo došli do filma "The Irishman" i trebalo je devet godina da dođemo do toga. Uvek smo tražili. "Šta je sa 'The Departed?' "Ne, ne želim to da radim", govorio mi je. "OK."
Osim glavnog programa, Kanski festival donosi i niz atrakcija u popratnim programima. Možda najzvučnija od njih je novi film Martina Scorsezea „Killers of Flower Moon“, koji će biti premijerno prikazan 20. maja. Krimi-vestern u kojem glume Leonardo Di Kaprio i Robert De Niro temelji se na istinitom priči o nizu ubistava u okrugu plemena Osedži tokom 20-ih godina prošlog veka. Adaptirajući hvaljenu knjigu Dejvida Grana, reditelj povezuje brutalna ubistva Indijanaca, bogatih naftom, sa belom, bogatom porodicom Hejl u Oklahomi.
“Ono na šta sam reagovao kada sam pročitao knjigu Dejvida Grana bio je prirodan poredak stvari. Smetala mi je ideja da bi neko mogao da racionalizuje, da ako Osedži indijanci neće biti od koristi, ako će ionako biti sklonjeni, zašto im jednostavno, ne pomognemo da odu? I, na kraju krajeva, da li zaista osećamo krivicu za taj događaj”, kaže Martin Skorseze u intervju za magazin “Deadline” povodom svog filma o ubijanju pripadnika plemena Osedži zbog novca od nafte i tadašnje ravnodušnosti američke vlade prema svemu što se tamo dešavalo.
On dodaje da uvek možete da racionalizujete svoje loše ponašanje kada uzimate nekom novac.
“Osedži nisu mogli da se uklope u evropski model, kapitalistički model, u smislu novca i privatne svojine. Dakle, onda je naš stav bio: ili nam se pridružiš, ili moraš da ideš. Usput, mi vas volimo i divimo vam se, ali vaše vreme je isteklo.”
Ovo je deseti film koji Skorseze radi sa De Nirom, i šesti sa Di Kapriom, ali zanimljivo je da njih dvojica nikada nisu glumili zajedno u istom filmu čuvenog reditelja.
“Kad pogledam unazad, osećam se dovoljno srećnim što sam napravio filmove koje sam napravio. Nisam radio sa De Nirom 10 godina dok nismo radili “Dobre momke”, kretali smo se u različitim pravcima u tom periodu. Onda smo snimili još dva, tri filma. A onda, 19 godina, nismo snimili ništa zajedno. U međuvremenu, bila su dva ostvarenja sa Danijelom Dej-Luisom, a godinama sam želeo da radim sa Džekom Nikolsonom, ako bi se to uopšte zvalo “rad”… Ima i drugih čija imena neću spominjati, sa kojima sam pokušao, i jednostavno se nije desilo. Ljudi kojima sam se toliko divio. Osećam da mi to nedostaje. A ipak, ono što se dogodilo je da sam otkrio da zbog tematike u mnogim mojim filmovima, izgleda da postoji nivo udobnosti u radu sa De Nirom, u saznanju da smo mogli doći do nečega zajedno.”
Ali za takav odnos potreban je i duži period u kojem ne sarađuju, kaže Skorseze,
“Razgovarao sam s njim o nekim drugim projektima i u jednom trenutku mi je rekao: ‘Znaš kakve stvari volim da radim sa tobom.’ Rekao sam OK. Tako smo došli do filma ‘The Irishman’ i trebalo je devet godina. Uvek smo tražili. ‘Šta je sa The Departed?’ ‘Ne, ne želim to da radim’, govorio mi je. „OK.“
De Niro je odbio i “Bande Njujorka”.
“To je bilo samo usputno proveravanje. ‘Šta radiš?’, pitao me je. ‘Radim „Bande Njujorka“, da li si zainteresovan?’ ‘Ne.’ ‘Ok’.”
Zanimljivo je da je Kopola u jednom svom nedavnom intervjuu pričao da je želeo da Skorseze režira drugi deo “Kuma”, ali je Paramaunt to odbio.
“Rekao mi je to, i, iskreno, mislim da nisam mogao da snimim film na tom nivou u to vreme svog života i ko sam bio u to vreme. Da napravim film tako elegantan i maestralan i istorijski važan kao “Kum II”, ne bih mogao… E sad, napravio bih nešto zanimljivo, ali njegova zrelost je već bila tu. Još uvek sam imao tu vrstu nervoze divljeg klinca koji je trčao okolo. Nisam se osećao tako prijatno da prikazujem ličnosti iz podzemlja višeg nivoa. Bio sam više na nivou ulice. Uradio sam to posebno u “Dobrim momcima”. To je milje u kojem sam odrastao. Ono što sam video oko sebe nisu bili momci u sali za sastanke ili kako sede za velikim stolom i razgovaraju. “Kum” je doneo još jedan umetnički nivo koji je Frencis imao u tom trenutku. On nije došao iz tog sveta, iz sveta iz koga sam ja došao.”
Di Kaprio je takođe bitan lik u novom filmu, i jedan od njegovih omiljenih glumaca.
“Sa Leonardom nema stenograma. To je dugotrajan proces. Družimo se i razgovaramo i dobijamo sve vrste istraživanja. Dajem mu stvari za čitanje i muziku. Veoma je dobar sa muzikom. Reagovao je u stilu: „Da. OK. Kako ćemo to uraditi?“ Hteo je da ode na tu neistraženu teritoriju. To je uzbuđenje. Radi se o satima i danima na setu, i vikendom. Film je sniman dan i noć. Isto je i sa De Nirom, u određenoj meri”, kaže Skorseze.
Na pitanje da li i dalje ima u sebi tu vatru da se stane iza kamere i pokrene sledeći film, Skorseze kaže:
“Moram. Da. Voleo bih da mogu da napravim pauzu od osam nedelja i istovremeno snimam film (smeh). Ceo svet mi se otvorio, ali prekasno je. Prekasno je. Star sam. Čitam razne stvari, zamišljam ih. Želim da pričam priče, a nemam više vremena. Kurosava kada je dobio svog Oskara, kada su mu ga dali Džordž Lukas i Stiven Spilberg, rekao je: ‘Tek sada počinjem da uviđam mogućnost šta bi film mogao biti, a prekasno je’. Imao je 83 godine. Tada sam se pitao: ‘Šta on misli pod tim?’ Sada znam šta misli.”
Bonus video: Milena Grujić: Srpska rediteljka, holivudski film