Foto Milan Maricic/ATAImages; Vesna Lalić/Nova.rs; Antonio Ahel; /ATA; Ivan Dinić/Nova; shutterstock

Svima nama u filmskom svetu bilo bi draže da se imenovanje novog direktora Filmskog centra Srbije desilo putem konkursa, kaže za Nova.rs reditelj Srđan Dragojević nakon razrešenja Gordana Matića s čelne pozicije FCS-a i imenovanja Ivana Karla za vršioca dužnosti ove institucije.

Razrešava se Gordan Matić dužnosti direktora Filmskog centra Srbije, imenuje se Ivan Karl za vršioca dužnosti direktora Filmskog centra Srbije, odlučila je Vlade Srbije na poslednjoj sednici održanoj 1. juna.

Direktoru Filmskog centra Srbije Gordanu Matiću četvorogodišnji mandat zvanično je isticao 18. jula, ali tog 1. juna, samo što je otišao s posla, pozvali su ga prijatelji da mu kažu da je smenjen.

– Kazali su mi prijatelji da se na Fejsbuk i Instagram stranici Ministarstva kulture pojavila vest da je Ivan Karl postavljen za vršioca dužnosti na moje mesto. Desilo se to bez ikakvog upozorenja, najave, obrazloženja, razgovora. Bio sam zatečen. Zaista nije bilo potrebe da se tako nešto uradi preko društvenih mreža – objasnio je Gordan Matić za Nova.rs.

Postavlja i pitanje zašto instituciju od nacionalnog značaja, presudnu za domaću kinematografiju, staviti u v.d. stanje, umesto da je raspisan konkurs za novog direktora Filmskog centra Srbije. A trebalo je to da se desi još 18. maja, kako bi se u roku od mesec dana prijavili oni koji to žele i da bi, na kraju, bio odabran najbolji kandidat:

Gordan Matić Foto: Maja Medić

– Preskočeno je sve to. Pitam se zašto se u mojoj državi tako nešto dešava… Šta je bio problem da se raspiše konkurs? Čemu v.d. stanje? Vrlo dobro su znali da mi ističe mandat 18. jula, razgovarao sam s ministarkom kulture o tome više puta. Ali, ona je medijima još u januaru rekla da je nezadovoljna saradnjom sa mnom. I to je u redu, jer nije FCS moja firma. No, zar se ne treba držati nekog dostojanstva? Valjda bi svi mi koji radimo u kulturi trebalo da dajemo obrasce sistema vrednosti i lepog ponašanja. Ne želim da kukam, ali da staviš smenu na Instagram i Fejsbuk, a meni nikakvo zvanično obaveštenje – ukazuje Matić, inače reditelj i scenarista.

Ni posle pet dana od „slučaja društvene mreže“ niko od zvaničnika još uvek nije kontaktirao Gordana Matića i obavestio ga o smeni. I zato se danas, s obzirom da papira o razrešenju još nema, pojavio na poslu u Filmskom centru Srbije. Opet ništa, kako nam je rekao, nije dobio, niti mu je bilo šta rečeno:

– Ići ću dok god mi neko zvanično ne uruči razrešenje!

„Sačekajte malo“

Novi vršilac dužnosti direktora Filmskog centra Srbije Ivan Karl poručio je u kratkom telefonskom razgovoru za Nova.rs da još nije zvanično preuzeo funkciju, i da zato „malo sačekamo“:

Ivan Karl Foto:Goran Srdanov/Nova.rs

– Biće dovoljno vremena za priču!

Na naša pitanja predsednik Upravnog odbora Filmskog centra Srbije Miroslav Lekić nije odgovorio, a na telefon se nije javljao ni član UO FCS Nele Karajlić. Ni od Ministarstva kulture nismo dobili odgovor na pitanje zašto u zakonskom roku, 18. maja nije raspisan konkurs za izbor direktora Filmskog centra Srbije, i zašto je Vlada Srbije, na njihov predlog, razrešila Matića dužnosti i imenovala za v.d. direktora Ivana Karla.

Član Upravnog odbora Filmskog centra Srbije Nenad Okanović, kako je priznao za Nova.rs, nije bio upoznat sa novim kadrovskim rešenjem u FCS-u:

Nenad Okanović Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

– Nisam ništa znao. Desila se ta promena pre nekoliko dana. Očekujem da se zakaže sednica Upravnog odbora FCS-a na kojoj ćemo razmatrati smenu direktora i postavljanje v.d. direktora – kratko nam je rekao Okanović.

Srđan Dragojević, reditelj i predsednik Upravnog odbora Organizacije filmskih autora Srbije UFUS AFA zaštita smatra da bi Ivan Karl, ako se pogleda njegova biografija, bio kandidat bez premca da je raspisan konkurs za direktora:

– Čovek je u filmu više od dve decenije, kao filmski urednik na RTS-u, u SBB-u, selektor Festa. Čini mi se da njegova biografija govori u prilog tome da bi mogao biti dobar direktor. Ali, pretpostavljam da bi svima nama u filmskom svetu bilo draže da se to desilo putem konkursa. No, svakom direktoru treba dati priliku da pokaže nešto i to je stvar pristojnosti. Naravno, bolje je da neko bude izabran konkursom, na četiri godine, jer onda ima priliku da ostvari svoju strategiju. V. d. status je u tom smislu jako nezahvalan, ima brojnih manjkavosti i treba ga izbegavati – objašnjava Dragojević za Nova.rs.

Ko je Ivan Karl

A novi v.d. direktora Filmskog centra Srbije, čije je imenovanje već objavljeno u „Službenom glasniku“, već dugo je, kako je i sam Dragojević napomenuo, u svetu filma. Na čelo FCS-a dolazi s mesta savetnika za filmski program Blic TV, gde je još uvek angažovan. A poslednja javna funkcija koju je Ivan Karl obavljao bila je ona sekretara za kulturu Grada Beograda. Na tu funkciju stupio je 2018. godine, a ostavku dao prošlog avgusta.

Kao autor i voditelj emisija o filmu radio je na Trećem kanalu, bio urednik filmskog programa TV Politika, selektor Festivala studentskog filma, Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji, kordinator međunarodne saradnje u Filmskom centru Srbije, urednik kablovskih TV kanala Film plus i Cinemania, odgovorni urednik redakcije filmskog i serijskog programa RTS, pa direktor za filmske sadržaje u kompaniji SBB, a dužnost selektora Festa obavljao je od 2010. do 2014. godine, da bi potom bio na čelu Odbora Festa.

Radio je i na Radio televiziji Vojvidine, na poslu veb kolumniste, a prethodno i kao „savetnik za licencni program“ u toj kući, dok je jedno vreme bio i kao konsultant u Telekomu Srbija i predsednik Nadzornog odbora preduzeća „MTS Antena TV“. Takođe, od kad je startovao Blic TV prošle jeseni angažovan je kao savetnik za filmski program.

Zašto je Matić morao da ode?

Ostaje nejasno posle svega, ako već nije raspisan konkurs, zašto je to „manjkavo v.d. stanje“, koje pominje Dragojević, proglašeno mesec i po dana pre isteka mandata Gordanu Matiću… Možda „šum“ koji je neko vreme postojao u komunikaciji na relaciji Filmski centar Srbije-Ministarstvo kulture zbog čega se ove godine kasnilo s raspisivanjem konkursa za filmove, a institucija maltene godinu i po dana funkcionisala bez validnog upravnog odbora. Matić naglašava da zastoj u komunikaciji postoji dugo, ali da je izašao na videlo javnosti tek početkom godine kada Ministarstvo kulture nije htelo da odobri programsku delatnost FCS-a za 2023, dodajući:

– Konačno smo, posle više od godinu dana, dobili novi Upravni odbor, samo je trebalo 18. maja raspisati konkurs, na koji se ja svakako ne bih javio, i izabrati Ivana Karla ili bilo koga ko se prijavi.

Srđan Dragojević otkriva da je udruženje UFUS AFA zaštita započelo saradnju i sa tim novim Upravnim odborom i direktorom Matićem:

Srdjan Dragojevic reditelj
Srđan Dragojević Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

– Predložili smo naše članove, autore, scenariste i reditelje za Umetnički savet Filmskog centra, kao i nekoliko naših relevantnih članova za konkursne komisije FCS-a. Upravni odbor je izabrao nekoliko ljudi sa naše liste za komisije. Verujemo da će novi Upravni odbor i direktor razmotriti naše predloge za Umetnički savet koji je zamro u jednom trenutku i prestao da radi. A mislim da je Umetnički savet jako važan jer bi to omogućilo da se i Upravni odbor i direktor bave strateškim, administrativnim pitanjima a da konkursne komisije predlaže Umetnički savet autora. To bi bilo logičnije – smatra Srđan Dragojević.

Najveći skandal – poništavanje konkursa

Upravo je reditelj bio „predmet“ najvećeg skandala za vreme vakta Gordana Matića na mestu direktora FCS-a. Naime, novembra 2021. Upravni odbor Filmskog centra Srbije, na čelu s Jelenom Trivan, prvi put u istoriji poništio je predlog sopstvene komisije, odnosno Konkurs za eminentne reditelje odbivši da dodeli sredstva za filmove Gorana Markovića, Želimira Žilnika i Dragojevića. Rezultat je bio raspad UO FCS-a, a samim tim je i rad čitave institucije bio maltene blokiran. I sam Matić priznaje da se gotovo četiri godine susretao s velikim problemima:

– Filmski centar sam vizuelizovao kao jedan brod koji guraju razne struje i vetrovi. Mnogi su probali da prevrnu taj brod. Nekoliko puta sam nudio svoju ostavku. Procenio sam tada, kad se desio skandal s Konkursom za eminentne reditelje, da je najlakše da odem. Ali, ne bi bilo fer prema kolegama koji su prošli na drugim konkursima da i njihovi projekti ne prođu. Nisam imao nikakav uticaj na odluku tog Upravnog odbora, sem svađe, rasprave s delom UO. Bila je to duga i teška sednica koja je trajala više od pet sati. Nisam imao ni pravo glasa, iako sam smatrao da taj konkurs treba da prođe – iskren je Matić, dodajući da tada nije reagovalo Ministarstvo kulture, na čelu s Majom Gojković, niti je vratilo UO FCS odluku o poništavanju konkursa na ponovno odlučivanje, što je, kako kaže, bilo vrlo simptomatično.

Maja Gojković Foto: TANJUG/ MINISTARSTVO KULTURE I INFORMISANJA/ DARIO KONSTANTINOVIC

Osim tog skandala susretao se i s brojnim drugim problemima za svoga vakta, od pandemije koronavirusa, preko rasprava, onih bivše predsednice UO Jelene Trivan, Dragana Bjelogrlića i Gage Antonijevića, do medijacije s još neostvarenim projektom „Košare„, koji doduše nije odobren u vreme njegovog mandata. Ali, ni tada se, kako napominje na kraju Gordan Matić, Ministarstvo kulture nije oglašavalo:

– Pravili su se „da nemaju pojma“… A trebalo je sve to hendlovati. Bilo je i pritisaka, i od strane struke, pa i političara, koji filmovi treba da dobiju novac na konkursima. Ali, nikada ni za jedan projekat komisiji nisam rekao – Ovo mora da pođe. Niko se od zaposlenih u FCS-u nije uprljao za vreme mog mandata!

Bonus video: FCS

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare