Svetski dan pozorišta za decu i mlade obeležava se danas, a sutra Svetski dan lutkarstva. Tim povodom, u Malom pozorištu "Duško Radović" će 21. marta od 10.30 sati biti izvedena predstava "Ukradeni princ i izgubljena princeza" u režiji Branislave Stefanović. Rediteljka trenutno radi na novom komadu "Branin žablji orfeum" po tekstu Brane Cvetkovića.
Malo pozorište „Duško Radović“ je u toku svog višedecenijskog postojanja negovalo različite žanrove, korišćenjem mnogih lutkarskih formi od marioneta, ginjola, javajki, lutki na štapovima, teatra senki, maski, crnog teatra, apstrakcije i mnogih drugih.
Konfrontiranje lutke i glumaca kao živih partnera, pojavljuje se upravo i u predstavi za decu “Ukradeni princ i izgubljena princeza“.
Predstava je nastala po drami američkog pisca Dena Totera, i bavi se velikom nepravdom – U davna vremena postojao je drevni običaj po kom carski tron može da nasledi samo dečak!
Rediteljka Branislava Stefanović je za režiju predstave „Ukradeni princ i izgubljena princeza“, 2021. godine dobila je nagradu „Slobodanka Caca Aleksić“.
Primož Jesenko slovenački teatrolog i gost ovogodišnjeg Bitef festivala, u okviru show case-a pogledao je i predstavu “Ukradeni princ i izgubljena princeza” i njenoj analizi posvetio deo svog teksta.
„(…) Neobično živa, dinamična predstava, puna lucidnog i otkačenog humora (npr. lik pripovedačice koja se svaki put najavljuje vrištećim uvodom), kroz ritmizirano kombinovanje elemenata tradicionalnog kineskog pozorišta (npr. uvođenje dugačke lutke zmaja, efektno korišćenje scenske dubine, akrobatske veštine) i elemenata komičnog vodvilja (gegovi, živa muzička pratnja) evocira drevnu priču po kojoj je carski presto smeo da nasledi isključivo dečak. Scensko događanje publiku u potpunosti obuzima, i zato može s lakoćom da primi, za srpsko društvo još uvek nimalo podrazumevajuću, poentu o nepodobnosti mizoginije ili o društvenom integrisanju ljudi s posebnim potrebama, što rediteljka sjajno uvodi kroz dva gluvonema aktera, koji su ravnopravni deo scenskog događanja. Sve je to u skladu s naglašenim motom Bertolta Brehta o nužnosti da prividno podrazumevajuće utvrđene vrednosti svaki put iznova promislimo. Značajno je da se, baš tog dana, glavna vest u beogradskim medijima odnosila na gnev žena zbog prevremenog puštanja na slobodu višekratnog silovatelja. (…)“
Malo pozorište “Duško Radović” započelo je pripreme na produkciji lutkarske predstave za decu „Branin žablji orfeum“ po tekstu Brane Cvetkovića u režiji Branislave Stefanović, a premijera ja zakazana za april.
Jedna mala žablja porodica ima svoje malo putujuće lutkarsko pozorište. Kao što je „neki put – između dva rata“, najomiljeniji dečji pisac Beograda, Srbije i Jugoslavije Brana Cvetković imao svoje putujuće pozorište „Branin ORFEUM“.
Pisao je Brana, kako su ga svi zvali i poznavali: skečeve, kuplete, pesmice za decu; crtao je scenografije, kulise, plakate za svoje predstave; objavljivao ilustrovane novine i crtao „kaiševe“ stripova za decu u prvim dečjim novinama.
Pevao je Brana i glumio i režirao. Uz Jovana Jovanovića Zmaja i Duška Radovića bio je najznačajniji autor za decu – stvarao je, vremenski gledano, negde na pola puta između ove dvojice velikana, a ostao tj. postao nepravedno skrajnut i zaboravljen.
Prošle godine dovršena je priprema njegovih izabranih dela koja se prvi put objavljuju. Reč je o osam tomova u izdanju Instituta za književnost i umetnost (priređivač i urednik Aleksandar Pejčić).
Predstava za najmlađi uzrast „Branin žablji orfeum“ vraća žabe kao glavne junake putujućeg pozorišta koje izvode kolaž, koloplet numera i tako rekreiraju ne samo svet Braninih junaka već i samo putujuće pozorište i žanr vodvilja. Predstava je namenjena najmlađoj publici od 2+ godina (trajanje do 40 minuta).
Bonus video: Predstava „Deca“ – Narodno pozorište u Beogradu