Ukradeni princ i izgubljena princeza Foto: Belkisa Abdulović

Svetski dan pozorišta za decu i mlade obeležava se danas, a sutra Svetski dan lutkarstva. Tim povodom, u Malom pozorištu "Duško Radović" će 21. marta od 10.30 sati biti izvedena predstava "Ukradeni princ i izgubljena princeza" u režiji Branislave Stefanović. Rediteljka trenutno radi na novom komadu "Branin žablji orfeum" po tekstu Brane Cvetkovića.

Malo pozorište „Duško Radović“ je u toku svog višedecenijskog postojanja negovalo različite žanrove, korišćenjem mnogih lutkarskih formi od marioneta, ginjola, javajki, lutki na štapovima, teatra senki, maski, crnog teatra, apstrakcije i mnogih drugih.

Konfrontiranje lutke i glumaca kao živih partnera, pojavljuje se upravo i u predstavi za decu “Ukradeni princ i izgubljena princeza“.

Ukradeni princ i izgubljena princeza Foto: Belkisa Abdulović

Predstava je nastala po drami američkog pisca Dena Totera, i bavi se velikom nepravdom – U davna vremena postojao je drevni običaj po kom carski tron može da nasledi samo dečak!

Rediteljka Branislava Stefanović je za režiju predstave „Ukradeni princ i izgubljena princeza“, 2021. godine dobila je nagradu „Slobodanka Caca Aleksić“.

Primož Jesenko slovenački teatrolog i gost ovogodišnjeg Bitef festivala, u okviru show case-a pogledao je i predstavu “Ukradeni princ i izgubljena princeza” i njenoj analizi posvetio deo svog teksta.

Ukradeni princ i izgubljena princeza Foto: Belkisa Abdulović

„(…) Neobično živa, dinamična predstava, puna lucidnog i otkačenog humora (npr. lik pripovedačice koja se svaki put najavljuje vrištećim uvodom), kroz ritmizirano kombinovanje elemenata tradicionalnog kineskog pozorišta (npr. uvođenje dugačke lutke zmaja, efektno korišćenje scenske dubine, akrobatske veštine) i elemenata komičnog vodvilja (gegovi, živa muzička pratnja) evocira drevnu priču po kojoj je carski presto smeo da nasledi isključivo dečak. Scensko događanje publiku u potpunosti obuzima, i zato može s lakoćom da primi, za srpsko društvo još uvek nimalo podrazumevajuću, poentu o nepodobnosti mizoginije ili o društvenom integrisanju ljudi s posebnim potrebama, što rediteljka sjajno uvodi kroz dva gluvonema aktera, koji su ravnopravni deo scenskog događanja. Sve je to u skladu s naglašenim motom Bertolta Brehta o nužnosti da prividno podrazumevajuće utvrđene vrednosti svaki put iznova promislimo. Značajno je da se, baš tog dana, glavna vest u beogradskim medijima odnosila na gnev žena zbog prevremenog puštanja na slobodu višekratnog silovatelja. (…)“

Ukradeni princ i izgubljena princeza Foto: Belkisa Abdulović

Malo pozorište “Duško Radović” započelo je pripreme na produkciji lutkarske predstave za decu „Branin žablji orfeum“ po tekstu Brane Cvetkovića u režiji Branislave Stefanović, a premijera ja zakazana za april.

Jedna mala žablja porodica ima svoje malo putujuće lutkarsko pozorište. Kao što je „neki put – između dva rata“, najomiljeniji dečji pisac Beograda, Srbije i Jugoslavije Brana Cvetković imao svoje putujuće pozorište „Branin ORFEUM“.

Pisao je Brana, kako su ga svi zvali i poznavali: skečeve, kuplete, pesmice za decu; crtao je scenografije, kulise, plakate za svoje predstave; objavljivao ilustrovane novine i crtao „kaiševe“ stripova za decu u prvim dečjim novinama.

Pevao je Brana i glumio i režirao. Uz Jovana Jovanovića Zmaja i Duška Radovića bio je najznačajniji autor za decu – stvarao je, vremenski gledano, negde na pola puta između ove dvojice velikana, a ostao tj. postao nepravedno skrajnut i zaboravljen.

Ukradeni princ i izgubljena princeza Foto: Belkisa Abdulović

Prošle godine dovršena je priprema njegovih izabranih dela koja se prvi put objavljuju. Reč je o osam tomova u izdanju Instituta za književnost i umetnost (priređivač i urednik Aleksandar Pejčić).

Predstava za najmlađi uzrast „Branin žablji orfeum“ vraća žabe kao glavne junake putujućeg pozorišta koje izvode kolaž, koloplet numera i tako rekreiraju ne samo svet Braninih junaka već i samo putujuće pozorište i žanr vodvilja. Predstava je namenjena najmlađoj publici od 2+ godina (trajanje do 40 minuta).

Bonus video: Predstava „Deca“ – Narodno pozorište u Beogradu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar