Foto: Josef Anton Trcka, World History Archive / Topfoto / Profimedia

Da li je žena možda bez svesti? Krije li se iza zagrljaja muškarca nasilan čin? Samo su neka od pitanja koja problematizuje novi film "Klimt & The Kiss" posvećen jednoj od najslavnijih slika na svetu – "Poljupcu" Gustava Klimta.

Oko toga šta zaista prikazuje remek-delo majstora secesije koje se čuva u Muzeju Belvedere u Beču mišljenja struke se poprilično razilaze. Dokumentarac nastoji da rasvetli misteriju Klimtovog čuvenog dela, koje je prema nekima ultimativna ekspresija i ikona ljubavi, dok ima i onih koji smatraju da ono skriva mračnu tajnu i što duže ga promatraš postaje mračnije i mračnije.

Slika je „spomenik određenom činu“, kaže Ivan Ristić, kustos Muzeja Leopold u Beču. Ali pitanja vrebaju ispod površine: „Kakva je sudbina ove ljubavi? Ako je to uopšte ljubav?“

Scena je u svakom slučaju, smatraju stručnjaci, čudna. Na prvi pogled deluje romantično i veselo, no dužim promatranjem dobija se posve drugačiji dojam. Muška figura kojoj se ne vidi lice grli žensku figuru oko vrata i ljubi je u obraz. Oči ženske figure su zatvorene, jedom rukom obavija vrat muškarca, a drugom ga drži za ruku. Žena kleči na livadi punoj cveća, dok joj bose noge lebde s ruba zemlje prema nepoznatom ponoru. Ima nešto dominantno i nasilno u zagrljaju muške figure, a nešto nemoćno, očajno, gotovo patetično u ženi, jedno je od niza tumačenja, piše „Jutarnji list“.

Poljubac, Gustav Klimt Foto: World History Archive / Topfoto / Profimedia

Neki od stručnjaka koji se pojavljuju u filmu vide ovu sliku kao prikaz alegorije ljubavi ili grčke mitološke priče o Arijadni i Dionisu. Ima i onih za koje je to definitivno prikaz samog umetnika i njegove muze, Emilie Flöge.

Klimt i Flöge zbližili su se 1892, kada je Klimt imao 30, a Flöge 18 godina. Flöge je postala uspešna modna dizajnerka i krojačica, kreću ći se s Klimtom u otmenim boemskim krugovima u Beču. Klimt joj je u testamentu ostavio pola svog imanja, iako se njih dvoje nikada nisu venčali. Priroda njihovog odnosa do danas je, međutim, predmet špekulacija. Poznato je da je Klimt bio u seksualnim odnosima s mnogim svojim modelima, no Flöge mu je bila stalna partnerka tokom života i neki veruju da je njihova veza, zapravo, bila platonska.

U tom smislu vide „Poljubac“ kao zamišljenu scenu njihove ljubavi koja je postala telesna, ali ne isključuju da se možda radi o prikazu njihovog stvarnog erotskog odnosa. Poznata je Klimtova opsednutost erotikom koja je vidljiva u mnogim njegovim delima, kao i njegov vlastiti seksualni promiskuitet. Voleo je odvlačiti siromašne mlade žene s ulice i dovoditi ih u svoj studio da ih slika gole, ponekad je dovodio nekoliko njih odednom i podsticao ih na međusobne seksualne odnose dok je on slikao. U filmu su naučnici i kustosi podeljeni oko toga kako čitati ovaj aspekt Klimtovog života.

Gustav Klimt Foto:Moritz Nähr / AFP / Profimedia

Baris Alakus, direktor vile Klimt, kritikuje način na koji je Klimt koristio žene različitih klasa za različite ciljeve, tako da je „imao ženu za svaku situaciju“. Stephanie Auer, kustosica u muzeju Belvedere, ističe pak da su homoseksualni činovi u koje je stavljao modele iz radničke klase bili nezakoniti u Beču u to vreme, što pokazue Klimtovo zanemarivanje njihove sigurnosti i poštovanja. No, nisu svi kritični prema Klimtovom odnosu prema ženama. Dr. Marian Bisanz-Prakken tvrdi da je Klimt naprosto slavio „svetu“ žensku erotiku.

– Žene su ga volele, a on je voleo žene – zaključuje pak istoričar umetnosti Patrick Bade.

Bonus video: Priča o Urošu Prediću – Slikar čija dela čuvaju istoriju srpskog naroda

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar