Razapeti Isus Hrist, posut zlatom nasred novobeogradske raskrsnice, portret TV voditelja Jovana Memedovića sačinjen od plastičnih flaša na Savi, mural Novaka Đokovića koji se plazi BBC-ju, umetnički grafiti sa likovima ličnih heroja, Zlatni kontejner, svetleći falus ispred Skupštine grada, natpis "Ne kenjaj" na izlogu SANU, samo su neke od umetničkih "diverzija" arhitekte i umetnika Andreja Josifovskog, poznatijeg po pseudonimu Pijanista. Ali njegov angažman nije počeo juče, jer već poslednjih sedam godina pokazuje šta znači angažovana umetnost. Evo male retrospektive.
Prvi dan proleća iskoristio je za još jednu ubojitu poruku. Novim ekspertimentom neumorno, posle sedam godina angažovanog rada, nastavlja da opominje društvo i „upire prst u oko“ vladajućoj strukturi. Pred nekoliko stotina ljudi na platou ispred Narodne skupštine Pijanista je predstavio projekat „Buđenje prirode – buđenje svesti“, i instalaciju izrađenu od metala, koja kao i svi njegovi prethodni radovi ima za cilj da ukaže na sve „falinke“ našeg sistema i društva. Impozantan rad pod nazivom „Eksperiment – krug života na Balkanu“, iz serijala „Zlatno doba“, nastao je iz želje da se ukaže na snagu i moć naroda i da se probudi intelektualna elita koja može društvo da izvede sa stranputice, poručio je kontroverzni umetnik.
Ovo je njegova prva akcija u ovoj godini, a u prošloj 2021. svojim performansima i delima izazivao je ogromnu pozornost javnosti. Poslednji put bilo je to krajem prošle godine kada je postavio skulpturu „Keep Light“ u centru Beograda, kako bi osvetlio i ulepšao Skupštinu grada. Skupltura od armature, žice i zlatnih lampica, nalik i na svetleći falus bila je privremeno na tom mestu kako bi služila kao opomena.
Kada je postavka u obliku uperenog prsta, kako je rekao njen autor, odnosno u obliku muškog polnog organa, kako su komentarisali okupljeni, konačno zasvetlela ispred Skupštine grada Beograda Pijanista je poručio:
– Ovaj ukras nam pokazuje da je naš kurs veoma čvrst, kao i da ova vlast kao i njene prethodnice drže beskompromisno pravac u ovim tamnim vremenima. Zato ova skulptura pokazuje „kako nam dobro ide“ – kazao je Pijanista za Nova.rs.
Falus je na kraju uklonjen i prodat na aukciji, a kupio ga je voditelj Ivan Ivanović.
I dok je 2020. bila naročito plodna kada su u pitanju akcije Josifovskog, sve je počelo pre sedam godina. Pijanista je tada napravio svoj prvi mural, jedno u nizu dela posvećeno teniseru Novaku Đokoviću. Iako je sve počelo, kako se jednom prisećao, kao „puko dekorisanje i neka vrsta lične promocije“, vrlo brzo je shvatio da poruke koje nose njegova dela su veoma snažne.
Jer na tom prvom muralu iskazao je bunt koji je Đoković iskazivao stranim medijima, u vreme kada su Srbiju pogodile poplave, s obzirom da se teniser „simbolično plazi BBC-ju“.
Zato je arhitekta i umetnik počeo da oslikava svoje heroje koji se nikada nisu ustezali da javno izraze svoj stav: junake „Državnog posla“, Milana Laneta Gutovića, Dragana Jovanovića, Sandru Silađevev, Nikolu Jokića, Miroslava Raduljicu. Oslikao je i patrijarha Pavla. Ali, nisu mu samo poznati bili inspiracija za murale. Na raznoraznim lokacijama „nicali“ su i murali pod uticajem književnih dela: Bahovog „Galeb Džonatan Livingston“, Terzićevog „Plivača“, Tićmijevog „Ja sam Akiko“…
U septembru 2019. izložbom u Galeriji SKC-a obeležio je pet godina rada, a ostajući veran uličnoj umetnosti, „odmetnuo“ se i u polje performansa, akcija i pravljenja instalacija. Posebno se ističe već dugovečni serijal „Zlatno doba“, a nedeljni performans samo je nastavak te priče. Među radovima iz tog serijala jesu „Zlatni kontejner“, „Zlatna testera“, „Zlatna mešalica“ i „Zlatni cvet“, koji je nazvao „Katarzis“ i postavio ga početkom prošle godine baš na dan zatvaranja velike retrospektivne izložbe Marine Abramović „Čistač“, jer je ovom društvu neophodno, kako je tada rekao, „duhovno pročišćenje“.
Na sebi svojstven način „ukrasio“ je i Srpsku akademiju nauka i umetnosti. Naime, Pijanista je preko izloga ispisao vrlo jasnu poruku: „Ne kenjaj“.
Da. Pijanista.
Isti lik koji je okačio Isusa na MUP kamere i postavio zlatnu četku za WC šolju u izlog SANU, a preko celog izloga na staklu napisao NE KENJAJ! pic.twitter.com/LvJtgvU5cz— Čarli Vafls (@CharlieWafflees) December 18, 2020
A samo u 2020. godini izazvao je još nekoliko puta pravu buru u javnosti. Prošlog maja bilo je to zbog rada „Nova vera“, postavivši razapetog Isusa Hrista u zlatnoj boji, u natprirodnoj veličini, na stub pod kamerama na raskrsnici novobeogradskih ulica Jurija Gagarina i Dr Ivana Ribara. Iako mu je ideja bila da nagna ljude na razmišljanje, instalacija je skinuta posle samo nekoliko sati.
– Poenta je bila da radom „Nova vera“ ukažem i na to da nas kamere prate svuda, da sad više nema razlike između privatnog i javnog prostora – govorio je za Nova.rs.
Već sledećeg meseca osvanula je „Klackalica za prekobrojnu decu“ na okretnici autobusa u beogradskom naselju Bežanijska kosa.
Radom, koji se sastojao od dve klackalice obarbane u boju zlata i postavljene između kontejnera, od kojih je jedan takođe „pozlaćen“, želeo je da mapira jedno od najsiromašnijih zona u gradu:
– To su one zone u kojima je sumrak najsvetliji deo dana, a deca se uvek rađaju u nevreme – objašnjavao je tada Pijanista.
Ni prošli jul nije prošao bez njegove akcije, pa je tako napravio portret Novaka Đokovića na 264 kvadratna metra teniskog terena u naselju Bežanijska kosa, dugačak 24, a širok 11 metara, a obrazlažući svoj motiv kazao je zamislio teren kao u bajci u kojoj se postavlja pitanje: „Ogledalce, ogledalce ko je najlepši na svetu, da teren kaže ko je najbolji na svetu… “
Takođe, tokom jula predstavio se sa postavkom „Idemo na more… Varljivo leto `20“ u „Ozonu“. Tada je objasnio:
– Idemo na more je prostorna instalacija za sve koji zbog mora pate. Ona je prilika ovog varljivog leta, da se bar malo izvadi za more i dosoli nam po našoj volji. Ako ništa drugo, biće to izlaz na naše more i moći će da se ko u pesmi talasa, kad je na odmor išla i radnička klasa – objašnjavao je prošlog leta svoju instalaciju.
Potom je u septembru napravio portret TV autora Jovana Memedovića od plastičnih flaša na Savi, da bi poslao ekološku poruku. Svoje delo premijerno je predstavio baš na Svetski dan reka.
Portret, sačinjen od čak 4.000 bačenih plastičnih boca, položio je na Savi, u Beogradu, sa ciljem da skrene pažnju na zagađenost reka kao ozbiljan problem današnjice.
A godinu je okončao kako i dolikuje, već pomenutim pozlaćenim falusom i više nego uspelim performansom ispred Skupštine grada Beograda.
Novu je otpočeo apelom kad se već probudilo proleće, red je da dođe i do „buđenja svesti“, a instalacija koju je nazvao „Eksperiment – krug života na Balkanu“ tek je prva u nizu koje će sprovesti ove godine.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare