Foto: Alfred J. Hitchock Productions / AFP / Profimedia

Nameravate da napravite rimejk filma, zašto onda ne biste odabrali jedan od najpriznatijih ostvarenja ikada napravljenih?

„Paramount Pictures“ je kupio prava na rimejk kultnog psihološkog trilera Alfreda Hičkoka „Vrtoglavica“ iz 1958. godine, a kako svetski mediji ovih dana prenose, za glavnog glumca viđen je Robert Dauni Džunior. On će biti i producent ovog projekta zajedno sa svojom suprugom Suzan Dauni preko njihove produkcijske kuće Tim Dauni, piše „Varajeti“.

Robert Dauni Džunior Foto: Xavier Collin/Image Press Agency / The Mega Agency / Profimedia

Scenario će pisati Stiven Najt, najpoznatiji po seriji „Birmingemska banda“, a u međuvremenu je „Varajeti“ najavio da će on pisati i novi film iz univerzuma „Ratova zvezda“.

U originalnom filmu „Vrtoglavica“ glavna uloga poverena je Džejmsu Stjuartu. Pamtimo Džona Skotija Fergusona, policijskog detektiva iz San Franciska koji odlazi u penziju zbog parališućeg straha od visine izazvanog teškim slučajem vrtoglavice zbog incidenta koji se desio tokom njegove dužnosti. Nakon što je unajmljen da prati ženu svog poznanika – Medlin (Kim Novak), Skoti postaje opsednut njom. Međutim, zbog svog straha ne može da je spase kada se ona popne na toranj… Tada stvari postaju zaista čudne…

Zanimljivo je da „Vrtoglavica“ nije imala veliki uspeh kada je prvi put objavljena u bioskopima i kritičari su bili podeljeni. Ali, osamdesetih dobija priznanje remek-dela. Godine 1982, u istraživanju najboljih filmova ikada napravljenih od strane Britanskog filmskog instituta, „Vrtoglavica“ se probila do prvih 10 i nastavila je da se penje na listi Sight & Sound, dostigavši prvo mesto 2012, zamenivši „Građanina Kejna“. („Varajeti“ je nedavno postavio ovo ostvarenje na 32. mesto na svojoj listi 100 najboljih filmova ikada snimljenih.)

Foto: Courtesy Everett Collection / Everett / Profimedia

U to vreme kada je izašao, film je zasenio francuski roman koji ga je i inspirisao, „D’entre les morts“ ili „Među mrtvima“ koji su napisali Pjer Boalo i Tomas Narcejac. Knjiga prati istu priču kao i „Vrtoglavica“, ali je smeštena u Pariz tokom Drugog svetskog rata. (Kraj je takođe mnogo drugačiji.)

Hičkok je film snimao u San Francisku i Holivudu i od početka je pomerao granice. Naime, u prvoj sceni je prikazan krupni plan ženskog lica, dok u poslednjem je fokus na ženskom oku. Takođe, ovaj film je poznat po inovaciji koji su kasnije mnogi koristili u svojim filmovima poput Stivena Spilberga.

Foto: Alfred J. Hitchock Productions / AFP / Profimedia

Hičkok je koristio efekat kamere koji krivi perspektivu i stvara dezorijentaciju, prikazujući tako Skotijevu akrofobiju (starh od visine). Zbog korišćenja u snimanju ovog filma, ovaj efekat je takođe poznat i kao „Efekat Vrtoglavice“.

Kada se junak nalazio na nekoj visini, gledaoci su mogli da posmatraju kroz njegovu perspektivu, a efekat je stvarao dezorijentisanost pomoću zumiranja. Snimatelj Irmin Roberts je bio taj koji je izmislio takozvani „dolly zoom“ (efekat zumiranja lutke).

Godine 1996. godine, film je značajno restaurisan kako bi ostvario novi format od 70 mm i DTS saundtrek.

Foto: PARAMOUNT / AFP / Profimedia

Zanimljivo je da je za prvobitni neuspeh „Vrtoglavice“, Hičkok delimično krivio Džejmsa Stjuarta. U vreme snimanja filma, on je imao 50, a Kim Novak 25 godina, pa je slavni reditelj smatrao da zbog razlike u godinama nije uverljivo odigrao ulogu Džona Fergusona.

Takođe, u prvobitnom planu lik Madlen/Džudi trebala je da tumači Vera Majls, a u tome ju je omela trudnoća. Sa druge strane, Odri Hepbern se i te kako interesovala za tu ulogu, ali je Kim Novak u to vreme rušila sve pred sobom. Inače, poznato je da je Novak bila jedna od tri Hičkokove levoruke plavuše: druge dve bile su Eva Mari Sejnt i Tipi Hedren.

Foto: Courtesy Everett Collection / Everett / Profimedia

S obzirom na činjenicu da su 50-ih godina prošlog veka bilo kakve seksualne aktivnosti bile pod lupom, iz filma je trebalo da budu izostavljene određene scene, ali to ipak nije bilo tako, te je to bila još jedna stvar koju su u to vreme zamerili Hičkoku.

Među zanimljivostima je i ta da je američkom kompozitoru Bernardu Hermanu kao inspiracija za muziku poslužila Vagnerova opera „Tristan i Izolda“, veoma popularna u to vreme.

Inače, „Vrtoglavica“ je jedini od Hičkokovih filmova u kome ubica nije kažnjen.

Od tada do sada, nekoliko Hičkokovih filmova je prepravljeno tokom godina, od kojih je najpoznatiji rimejk filma „Psiho“ (1960) Gasa Van Senta iz 1998. godine. Hičkok je čak i sam sebe prepravljao, ponavljajući triler iz 1934. „Čovek koji je znao previše“, godine 1956. sa Stjuartom i Doris Dej.

Foto: Alfred J. Hitchock Productions / AFP / Profimedia

Istina, različiti filmski stvaraoci kao što su Brajan De Palma (sa „Obsession“ i „Body Double“), Dajvid Linč (sa „Mulholland Drive“) i Mel Brooks (sa „High Anxiety“) crpili su veliku inspiraciju, posebno iz „Vrtoglavice“. Međutim, nijedan američki studio do sada nije pokušao da napravi potpuni rimejk. Ostaje nam da verujemo da Paramount Pictures zna šta radi.

Jedini način da se suočim sa svojim strahovima jeste da o njima snimam filmove. Ja sam filantrop – pružam ljudima ono što oni žele. Ljudi vole da osete užas i strah, zato se uvek postaram da publika pati što više, govorio je rodonačelnik horora i psihološkog trilera Alfred Hičkok.

Bonus video: Majstor trilera Hičkok

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar