Foto: EPA-EFE/GUILLAUME HORCAJUELO

Film "Anatomija pada" rediteljke Žastin Trije dobitnik je nagrade Zlatna palma na sinoć završenom 76. Međunarodnom filmskom festivalu u Kanu, a sineastkinja je postala tek treća žena u istoriji smotre na Kroazeti ovenčana najvećim priznanjem.

Laureat najznačajnijeg festivalskog priznanja „Anatomija pada“ (Anatomy of a Fall) je francuski triler, koji prati priču spisateljice dok pokušava da dokaže svoju nevinost zbog smrti muža.

Žastin Triet s ekipom filma Foto:

Gran pri nagrada dodeljena je filmu „Zona interesa“ reditelja Džonatana Glejzera, dok je turska glumica Merve Dizdar ovenčana nagradom za najbolju glumicu za film „O suvom bilju“. Glumac Kozi Jaksjo proglašen je najboljim glumcem za ulogu u filmu „Savršeni dani“.

Nagrada žirija dodeljena je finskom reditelju Akiju Kaurismakiju za film „Opalo lišće“, dok je priznanje za najbolju režiju pripalo Tranu Anh Hungu za „Strast Dodina Bufana“. Za najbolji scenario nagradu je primio Judži Sakamoto za film „Čudovište“.

Misterija, kao ona iz crne hronike, koja se pretvara u dramatičan sudski proces – tako bi se u najkraćem mogao opisati film koji je opčinio žiri Kanskog filmskog festivala, kojim je predsedavao švedski sineasta Ruben Ostlund.

Džoanat Glejzer s Gran prijem Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Danima uoči zatvaranja Kanskog festivala nagađalo se da bi ili „Anatomija pada“ ili „Zona interesa“ Džonatana Glejzera mogli da dobiju najznačajnije priznanje na Kroazeti. Ispostavilo se da su predviđanja bila tačna. Dok je film Žastin Trije sa Sandrom Huler u glavnoj ulozi dobio Zlatnu palmu, Glejzerova adaptacija romana Martina Ejmiša, koji je preminuo usred održavanja Kanskog festivala, „Zona interesa“ ovenčan je Gran prijem, kao i nagradom kritičara Fipresci.

– Nije bilo lako. Mislim da smo svi mi baš morali da se borimo za ono što smo smatrali pravim filmom. Izbor je zaista bio težak – priznao je predsednik žirija Ostlund na konferenciji za štampu u Kanu, a obrazlažući zašto je „Anatomija pada“ ovenčana najvećim priznanjem dodao je:

Ruben Ostlund, predsednik i Bri Larson, članica žirija Foto: Victor Boyko/Getty Images

– Film je sve ono što bi kinematografija trebalo da ponudi. Veoma sam uzbuđen što će ovaj film svet tek videti.

Zanimljivo je da je produkcijska i distributerska kuća „Neon“ četvrtu godinu zaredom osvojila Zlatnu plamu. Naime, „Anatomija“ je nastavila put prošlogodišnjeg pobednika „Trougla tuge“ (upravo Ostlundovog ostvarenja), a prethodno i „Titana“ Žulije Dukorno, odnosno „Parazita“ Bong Džun-Hoa iza kojih stoji „Neon“, podseća „Indivajer„, a svi su ti naslovi bili su kasnije nominovani za Oskara.

U oba filma ovenčana s dve najveće nagrade u Kanu igra jedna glumica – Nemica Sandra Huler. Iako joj je prognozirano da će osvojiti priznanje za najbolju glumicu u Kanu, ono je, ipak, otišlo u ruke Turkinje Merve Dizdar. U filmu Trijeove ova glumica igra nemačku spisateljicu koja je optužena da je ubila svog supruga u zimskoj vikendici. Spisateljica završava na sudu i tu počinje da se odvija prava drama…

Sandra Huler Foto: SYLVAIN LEFEVRE / AFP / Profimedia

Hulerova, koju je kanska publika upamtila još 2016. zahvaljujući ulozi u komediji „Toni Erdman“, igra i sporednu žensku ulogu u „Zoni interesa“. Naime, igra suprugu glavnokomandujućeg logora Aušvic, kojeg tumači Kristiijan Fridel. I dok je svud oko ovog bračnog para smrt, oni pokušavaju da tik do logora naprave idiličan dom za svoju porodicu…

Tek treći put u bogatoj istoriji Kana jedna dama dobila je najveće festivalsko priznanje. Francuska rediteljka Žastin Trije nastavila je putem koji su utrli Žulija Dukorno, koja je trijumfovala 2021. s „Titanom“, i Džejn Kempion koja je osvojila Zlatnu palmu daleke 1993. za „Klavir“.

Ove godine je u kanskoj selekciji bilo sedam filmova koje su potpisale žene, a o istorijskom progresu koji je načinio najveći festival na svetu govorila je sinoć u Gran paleu i holivudska legenda Džejn Fonda, prisetivši se svog prvog dolaska na Kroazetu početkom šezdesetih:

Džejn Fonda Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

– Tada nije bilo rediteljki koje su se takmičile za nagrade, a nikome od nas nije padalo na pamet da pomislimo da tako nešto nije fer, nije u redu. Prešli smo dug put, a još duži put je pred nama. Međutim, kad se jednom desi promena, treba je slaviti. Ovo jeste istorija, ali jednoga dana će biti „normala“ – poručila je Fonda.

Nije, naravno, Trijeova Zlatnu palmu dobila samo zbog svog pola, niti zbog toga što je „bio red“ da jedna dama bude ovenčana priznanjem. „Anatomija pada“ je, kako su pisali kritičari, prvoklasna filmska priča, s prizvucima Hičkokovog stila. Stalni obrti u ovoj dramatičnoj priči, zbog kojih gledaoci non-stop s uzbuđenjem nagađaju šta će se dalje dogoditi, „kupili“ su sve. Trijeova je prethodno s filmom „Sibil“ bila u takmičarskoj selekciji Kana 2019. godine, i iako je ta crna komedija bila odlično prihvaćena izmakle su joj nagrade.

– Ovo je najintimniji film koji sam napisala, i film koji je meni najbliži. Iako sam isprva mislila da će od ovog projekta biti napravljena TV serija, i da ću brzo krenuti dalje, u novi poduhvat, producenti su me odvratili od toga. I sad mogu da kažem da mi je drago što sam, ipak, snimila film – poručila je francuska rediteljka u Kanu.

Žastin Triet Foto: EPA-EFE/MOHAMMED BADRA

Na kraju sinoćne ceremonije u kanskom Gran paleu domaćin, glumica Kjara Mastrojani poručila je:

– Ovo je poslednje veče, zatvaranje, ali ništa nije završeno. Sada je sve na gledaocima, oni su ti koji će širiti priču o filmovima viđenim ovde, u Kanu.

Kjara Mastrojani Foto: EPA-EFE/SEBASTIEN NOGIER

Svi nagrađeni filmovi u Kanu moći će da se pogledaju kod nas zahvaljujući distributerskoj kući MCF MegaCom Film, kao i domaće ostvarenje „Lost Country“ Vladimira Perišića, koje je svetsku premijeru imalo u okviru selekcije „Nedelja kritike“, a za ulogu u ovom ostvarenju mladi glumac Jovan Ginić ovenčan je priznanjem „Otkrovenje“ u Kanu.

Bonus video: Crveni tepih u Kanu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar