Foto: NSEPK-V.Velickovict, Ivan Dinić/Nova S

Komad "Godine vrana" prvi je u istoriji Sterijinog pozorja koji se ne igra u Novom Sadu, već Beogradu, i to zbog kvara koji se dogodio pre 25 godina što dramski pisac i reditelj Siniša Kovačević za Nova.rs naziva uvredom za srpski teatar.

U 67 godina dugoj istoriji najznačajnijeg festivala nacionalne drame u nas, Sterijinog pozorja prvi put se dešava da se jedna predstava ne igra u Novom Sadu. Umesto u svečarskoj atmosferi Novog Sada, koji je već danima u znaku Sterijinog pozorja, da bi festivalska publika dramu Siniše KovačevićaGodine vrana“ mogla da pogleda, mora da se zaputi danas u Beograd! I to se prvi put u gotovo sedam decenija Sterijinog dešava!

Igranje predstave u matičnom Narodnom pozorištu, umesto u Novom Sadu, autor i reditelj komada „Godine vrana“ naziva za Nova.rs nepotrebnim presedanom:

– To je je uvredljivo za čitav srpski teatar! Znate, naša predstava je koncipirana tako da umnogome zavisi od upotrebe rotacije. A Novi Sad, grad koji je sebe proglasio Evropskom prestonicom kulture, nema rotaciju ni u jednom od svojih pozorišta. Nekada je imao, a neki pametnjaković, umesto da je popravio kada se pokvarila, zakovao ju je daskama. Znate, rotacija postoji još od vremena srednjeg veka, naravno u daleko primitivnijem obliku, a danas, u 2022. godini mi imamo situaciju da Novi Sad koji raspolaže sa 22.000 metara kvadratnih pozorišnih scena nema nijednu scenu s rotacijom. To je kao da vam neko prodaje automobil bez točkova – slikovito Siniša Kovačević opisuje tehničke (ne)mogućnosti s kojima se susreću novosadske teatarske kuće.

Premijera predstave “ Godine vrana“ Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Kovačević naglašava da to što se predstava, umesto u Srpskom narodnom pozoprištu, igra večeras s početkom od 19.30 sati u Beogradu, u Narodnom pozorištu, gde je i inače na repertoaru, nikako nije njegov „kapric“:

– Predstava „Godine vrana“ napravljena je tako da se nije mogla prilagoditi tehničkim nemogućnostima, odnosno nije se mogla prerežirati. I sve ovo je, verujte, kod mene izazvalo zaista mnogo žaljenja. I ne samo kod mene, već u čitavom glumačkom ansamblu. Znate, mi volimo Sterijino pozorje, novosadsku publiku, koja je zaista posebna, i izvođenje predstave na ovom festivalu bi za svakoga bio veliki, svečarski dan – objašnjava dramski pisac i reditelj.

I umesto da, zajedno s publikom, podele tu svečarsku, festivalsku atmosferu „Godine vrana“ igraju se na istom mestu, na kojem je polovinom marta i bila premijera – u Narodnom pozorištu.

Siniša Kovačević Foto:Nemanja Jovanović

A kako bi Novosađani i festivalska publika Sterijinog pozorja mogla da vidi komad, koji je u takmičarskoj selekciji, iz Evropske prestonice kulture put Beograda u 17 časova kreće devet autobusa:

– Kao da je posredi neka SNS-ovska ekskurzija… Ne znam da li su i sendviči, po tradiciji naprednjaka, obezbeđeni… Bolje bi bilo da su umesto one „grobljanske aleje“ ispred SNP-a napravili rotaciju – ukazuje Siniša Kovačević.

Direktor Sterijinog pozorja Miodrag Radonjić naglašava za Nova.rs da je do presedana došlo jer su se suočili s problemom koji nikako nije bilo moguće rešiti:

Miodrag Radonjić Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs

– Nakon toliko godina, tokom kojih su iskrsavali različiti problemi, koje smo uspevali da prevaziđemo, nažalost desilo se prvi put da smo naišli na nerešiv problem. U predstavi „Godine vrana“ rotacija se koristi u pet-šest ključnih scena komada, a rotacija, koja inače postoji u Srpskom narodnom pozorištu, nažalost ne radi već 25 godina. I dok smo ranijih godina taj problem rešavali iznajmljivanjem rotacije, i to uglavnom iz Nemačke, sada to nije bilo moguće jer bi za njeno dopremanje i postavljanje bilo potrebno sedam dana, a mi bismo imali samo jednu noć, s obzirom da se svake večeri igraju predstave u SNP-u u okviru festivala.

I zbog svega toga, kako pojašnjava Radonjić, odlučili su da naprave presedan:

– Angažovali smo devet autobusa da novosadsku i festivalsku publiku preveze u Beograd kako bi pogledala predstavu u okviru takmičarske selekcije. Jedina druga solucija bila je da otkažemo izvođenje predstave na Sterijinom pozorju, što bi bio prvorazredni skandal – priča direktor festivala.

Ako si na festivalu, onda težiš pobedi

Kovačevićev komad jedan je od devet koji su u glavnoj, takmičarskoj selekciji Sterijinog pozorja. Iako, osim „Putujućeg pozorišta Šopalović“ nije gledao nijednu drugu predstavu iz selekcije, opet ima velika očekivanja:

– Ako se takmičite na festivalu, naravno da uvek očekujete nešto. Učešće na festivalima, koji imaju takmičarsku notu, inače bi bile samo smotre, ima smisla samo ako težite pobedi. Uvek se nadate da će vaš trud biti verifikovan.

A Siniša Kovačević podseća da je i sam jedno vreme bio upravnik SNP-a, zbog čega čega kaže i ovo:

Srpsko narodno pozorište napravljeno je tako da bi, između ostalog, bilo i dobra podrška Sterijinom pozorju. Kada je otvoreno, po nekima, bilo je preveliko i s velikim tehničkim dostignućima za to doba. Ali, računalo se na njegov dalji razvoj… A ispostavilo se da je ostao jedan hermetični sarkofag. I to je još jedan paradoks. Znate, kada dobijete dobar auto, vi ga morate održavati. Zaista, ne mogu da shvatim tu vrstu primitivizma, taj šusterski pogled na svet, da umesto da kad nešto što ne radi popravite, vi ga samo ostavite tako. To je kao kad dete razbije šoljicu, pa je gurne pod tepih – ocenjuje Siniša Kovačević, a navodi još jednu poražavajuću stvar vezanu za njegov komad i Sterijino pozorje. Otkriva da mu je i RTV otkazala snimanje predstave, zbog čega će „Godine vrana“ biti jedini komad koji neće u video obliku biti dostupan u arhivi Sterijinog pozorja.

Iz čitavog presedana, po oceni direktora Sterijinog pozorja, može da se izvuče i nešto dobro:

– Konačno se sada razmatraju mogućnosti da se rotaciona bina popravi, da se ovakve stvari više ne bi dešavale. Najavljeno je da će Mala scena SNP-a dobiti hidrauliku. Znate, kada je 1981. završena rekonstrukcija SNP-a, bio je to najmoderniji teatar kod nas. Ali, dugo godina nije ulagano ništa i zato smo došli u ovu situaciju. Pre dve godine su opredeljena sredstva za popravku rotacije, ali se u međuvremenu pokvarila klima. I ta sredstva su preusmerena na popravku rashladnih uređaja u SNP-u. Nedopustivo je da niti SNP, niti Novi Sad, kao prestonica kulture, nema nijednu scenu s rotacijom, i ubeđen sam da će u najskorije vreme biti rešen taj problem – najavljuje na kraju Miodrag Radonjić.

Bonus video: Otvaranje Sterijinog pozorja

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare