Na predstojećem Beldoksu, koji se održava od 10. do 17. maja, publika će, među 105 ostvarenja iz celog sveta, biti u prilici da vidi i dokumentarce autora nagrađivanih i hvaljenih filmova "Trougao tuge", "Čovek ujeo psa" i "Norte", saopštili su organizatori 16. Međunarodnog festivala dokumentarnog filma.
– Pored sjajnih mladih autora koje se svake godine trudimo da istaknemo, uvek pomno pratimo i tekući rad već afirmisanih režisera. Ove godine ćemo prikazati izvanredne i u Srbiji neprikazane filmove velikih savremenih autora kao što su prvi film danas već dvostrukog dobitnika Zlatne palme Rubena Ostlunda „Mongoloid sa gitarom“ ili novi film Andrea Bonzela „Ljubav do besa“, prvi koji je snimio od svog kultnog debija „Čovek ujeo psa“ pre više od trideset godina – kazao je selektor Beldoksa Igor Stanojević, dok je umetnički direktor festivala Marko Grba Sing izdvojio novi film Lava Dijaza, dobitnika Zlatnog lava u Veneciji i Zlatnog leoparda u Lokarnu, kao i esej o evoluciji „Poslednje stvari“ Debore Stratman.
Predstavljamo delić programa 16. Beldoksa:
„Mongoloid sa gitarom„ švedskog majstora socijalne satire Rubena Ostlunda je film o ljudima koji žive izvan normi, u izmišljenom gradu Jeteborgu. U ovom ostvarenju koje prkosi tradicionalnim narativnim kanonima, akteri glume sami sebe: dvanaestogodišnjak pravi pank pesme, odrasli muškarci se igraju oružjem, neurotična žene tokom euforične epizode srlja u samouništenje. Autor „Trougla tuge“ pruža sliku švedske svakodnevice kakvu nismo imali prilike da vidimo.
„Džojs Kerol Outs: Telo u službi uma“ je biografski film o nagrađivanoj savremenoj spisateljici, čiji je život sve do sada, bio skriven od očiju javnosti. Švedski reditelj Stig Bjorkman predstavlja filmo o umetnici koja je često opisivana kao „najistaknutija žena od slova Amerike“. Tokom plodne karijere Kerol Outs je napisala preko 100 priča različitih žanrova. Zahvaljujući dugogodišnjem prijateljstvu, autor dobija pristup njenom jutarnjem pisanju, šetnji sa suprugom, i priliku da uroni u njenu stvaralačku samoću.
„Ljubav do besa“ francuskog autora Andrea Bonzela nagrađen je na Kanskom filmskog festivalu 2021. godine. Kroz amaterske i anonimne filmove koje je sakupljao još od detinjstva, autor se osvrće na svoj turbulentan život. Krhke, smešne i dirljive slike, fragmente priča i osećanja, autor koristi kao materijal putem kog ispituje sopstvenu prošlost, i istoriju svoje porodice, koja je obeležena opsesijama filmom i seksom. Ovaj izmišljeni autoportret, ćudljiv i barokni, predstavlja živopisnu odu filmu i životu.
„Poslednje stvari„ američke multimedijalne umetnice i rediteljke Debore Stratman, posle Sandensa i Berlinala, stiže na Beldoks. Ovaj eksperimentalni dokumentarac vraća nas milijardu godina unazad, do formiranja prvih stena na Zemlji i početka izgradnje naše atmosfere, i to prikazujući evoluciju i izumiranje iz perspektive kamenja i različitih budućih drugih.
„Alensvort„ film poznatog američkog majstora pejzažne kinematografije Džejsa Beninga premijerno je prikazan na ovogodišnjem Berlinalu i govori o izgubljenom gradu u Kalifornijskoj centralnoj dolini, koji su izgradili crni Amerikanci početkom 20. veka. Sniman godinu dana, dokumentarac posmatra grad kroz prizmu tadašnjeg političkog i društvenog konteksta, s namerom da skrene pažnju na njegov kulturno istorijski značaj.
„Priča o Filipinskom nasilju„ filipinskog nezavisnog filmskog stvaraoca i kritičara Lava Dijaza vodi nas u doba tiranskog režima Ferdinanda Markosa tokom druge polovine 20. veka. Servando Monzon VI nakon smrti svoga dede nasleđuje poslove moćnog klana, postaje novi feudalni gospodar i kapitulira pod Markosovim nastojanjima da kontroliše Filipine. Svestan duge istorije nasilja u svom klanu i državi, Monzon VI predviđa brutalnu budućnost Markosove diktature…
Bonus video: Otvaranje FAF-a